Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in Lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in Lens?

    Ik wil graag een 300mm lens aanschaffen. Wat is nu net het verschil tussen een "klassieke" 70-300mm en een macro 70-300mm? Wil die voornamelijk gebruiken voor sportfotografie.

    beste groeten:
    Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

  • #2
    Re: Verschil in Lens?

    merk?????
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in Lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      merk?????
      zal wel een Canon zijn gezien de Nickname!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in Lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
        Ik wil graag een 300mm lens aanschaffen. Wat is nu net het verschil tussen een "klassieke" 70-300mm en een macro 70-300mm? Wil die voornamelijk gebruiken voor sportfotografie.

        beste groeten:
        Het zou handig zijn zoals de twee posters hierboven bedoelen om wat meer informatie over de verschillende lenzen te geven (zoals merk en benaming van de lens )
        Om nu toch te trachten te antwoorden. Bij Sigma bijvb. hebben sommige lenzen in de loop der tijd "Macro" in de benaming erbij gekregen, met deze macro lenzen werd de minimumafstand verkleind en ook de minimumvergroting verkleind tov dezelfde lens zonder macro in de benaming.

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in Lens?

          Sigma en Tamron zetten gewoonlijk "macro" op hun 70-300 lenzen, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je daarmee een 1:1 vergroting kan krijgen zoals met een echte macrolens.

          Voor sportfotografie zijn die Sigma en Tamron ook niet al te best omdat ze een vrij trage autofocus hebben (en je hebt zeker geen "macro" nodig voor sportfotografie).
          Bijna alle echte macrolenzen met een vaste brandpuntsafstand hebben een veel te trage autofocus voor sportfotografie (er zijn een paar uitzonderingen die wel een vrij snelle AF hebben).

          Ik denk dat Nikon wel een 70-300 met een vrij snelle autofocus heeft, maar die zal wel heel wat duurder zijn dan de Tamron of Sigma versie...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Verschil in Lens?

            Ja sorry, misschien vergeten te vermelden dat ik met een Nikon D90 fotografeer. Ik gebruik nu oa een:

            Sigma AF 50_150 2.8F EX DC APO HSM en een
            Sigma AF 18-200 F3.5 6.3 OS HSM

            Heb soms wat meer zoom nodig dus dacht ik aan een Nikon AF-S VR 70-300 4.5-5.6G of een Sigma AF-70-300 4.0-5.6 APO DG Macro.

            De Nikor is iets duurder dan de Sigma. Weet eigenlijk niet waarom. Ik denk dat die een snellere AF heeft. Heeft die Macro bij Sigma een voordeel op bv 300mm?

            Wat is jullie mening? Ben er nog niet zo lang meer bezig....dus kan wel wat raad gebruiken..
            Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

            Comment


            • #7
              Re: Verschil in Lens?

              Nog een vraag, is er een verschil tussen zoom en superzoom of is dat alleen de brandpuntafstand die groter is bij superzoom...
              Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

              Comment


              • #8
                Re: Verschil in Lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
                Nog een vraag, is er een verschil tussen zoom en superzoom of is dat alleen de brandpuntafstand die groter is bij superzoom...
                Een superzoom omvat van redelijk groothoek tot redelijk wat tele.
                Heeft een zoomlens geen groothoek (iets van 28mm equivalent KB) dan kan je het geen superzoom noemen.

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil in Lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
                  Nog een vraag, is er een verschil tussen zoom en superzoom of is dat alleen de brandpuntafstand die groter is bij superzoom...
                  Je hebt er van elk al een.
                  Uw 50-150mm is een zoom 3x zoom
                  En uw 18-200mm is een superzoom 11x zoom.
                  Telekees een 28-300mm is dat geen superzoom?
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil in Lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Een superzoom omvat van redelijk groothoek tot redelijk wat tele.
                    Heeft een zoomlens geen groothoek (iets van 28mm equivalent KB) dan kan je het geen superzoom noemen.
                    Superzoom heeft niets met welke brandpunten je wel of niet hebt te maken maar met het verschil tussen grootste en kleinste brandpunt.

                    Een 50-500 is ook een superzoom namelijk.

                    @TS:
                    De Nikon heeft zoieso beeldstabilisatie.
                    De Sigma kan tot 1:2 vergroting aan maar echt macro van 1:1 lukt niet, maar het is wel leuk dat het erop zit.

                    Heb je de stabilisatie niet nodig ga dan voor de Sigma, heb m zelf ook gehad en vond t een hele fijne lens.

                    Greets rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil in Lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                      Je hebt er van elk al een.
                      Uw 50-150mm is een zoom 3x zoom
                      En uw 18-200mm is een superzoom 11x zoom.
                      Telekees een 28-300mm is dat geen superzoom?
                      Jawel, is berekend voor KB.
                      Beweer ik van niet ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil in Lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Je hebt er van elk al een.
                        Uw 50-150mm is een zoom 3x zoom
                        En uw 18-200mm is een superzoom 11x zoom.
                        Telekees een 28-300mm is dat geen superzoom?
                        en de Bigma
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil in Lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          en de Bigma
                          Zou ik toch niet bij de superzooms willen rekenen.
                          Maar wie dat wel wil krijgt ook mijn zegen.
                          What's in a name?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil in Lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Zou ik toch niet bij de superzooms willen rekenen.
                            Maar wie dat wel wil krijgt ook mijn zegen.
                            What's in a name?
                            10x zoom niet bij de superzooms en 11x wel?

                            50-500 alias de "Bigma" is naar mijn berekening toch 10x zoom hoor.

                            Graag je verklaring over waarom deze geen superzoom zou zijn.

                            Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschil in Lens?

                              ok, nu weet ik het nog niet hè. Werkt die vergroting van 1:2 bij de sigma ook op een brandpuntsafstand van 300mm? Heeft zoiets zin? Of toch beter voor de beeldstablisatie gaan van de Nikon?
                              Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                              Comment

                              Working...
                              X