Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens?

    Na maanden van wachten, sparen en uren surfen op allerlei websites zoals deze sta ik eindelijk op het punt om over te schakelen op een dslr.
    Ik heb de voorbije jaren met een canon powershot G9 gewerkt en daardoor de smaak te pakken gekregen.
    Mijn grootste probleem is dat ik zowel in macro- als vogel/dierenfotografie geinteresseerd ben en daarnaast ook nog eens normale portretten en landschappen wil kunnen fotograferen.

    Om die reden wil ik een goede all-round lens. Ik weet dat deze lenzen niet perfect zijn in verglijking met specifieke lenzen, ik heb het halve forum al gelezen.
    Je mag me gerust toch nog overtuigen om 2 lenzen te kopen, maar in mijn starterspakket moet alles inzitten. Ik ben niet van plan binnen 2 maanden een extra lens te kopen.

    Als camera heb ik voor een Eos 450D van Canon gekozen.

    Nu is mijn vraag eigenlijk vooral:

    Welke all-roundlens moet ik nemen?
    Hebben jullie ervaring met een van deze?

    Tamron 18-250mm: heel goede reviews 400 euro geen IS
    Tamron 18-270mm: iets minder goede reviews 500 euro IS
    Sigma 18-250mm: weinig over bekend, wel een TIPA-award, IS en 550 euro
    of iets anders?

    Mn budget voor camera plus lens ligt rond de 1000 euro, als het kan liefst minder.

    Ik koop er wss ook een raynox macroconverter (of iets dergelijks) bij om dichter te kunnen scherpstellen en macro-foto’s te nemen. iemand daar ervaring mee?

    Nog andere tips of dingen waarmee ik rekening moet houden?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Welke lens?

    Met een superzoom ga je leergeld betalen.
    Je komt ervan terug....
    Ga voor de 18-55 IS plus 55-250 IS

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens?

      die 55-250 schijnt inderdaad een goeie lens te zijn.
      Ik heb deze combinatie wel degelijk overwogen, maar de nadelen lijken te veel op te wegen tegenover de voordelen:

      Ik heb op zich geen probleem met het gebruik van meerdere lenzen, maar ik heb geen zin om, telkens als ik op reis een leuke vogel tegenkom m'n 55-250mm uit m'n tas te halen. Tegen de tijd dat de lens op m'n camera zit is de vogel gaan vliegen.

      Daarom wil ik toch een lens op de camera hebben zitten die een beetje kan zoomen.
      Met mijn huidige compactje heb ik 6x zoom en dat is eigenlijk ideaal.
      Het zoombereik van de 18-55mm is maar de helf daarvan. Ik heb ook schrik dat ik de 55-250 uit luiheid veel te weinig ga gebruiken, zeker als ik omwille van het zoombereik in plaats van de 18-55 bv voor de 17-85 zou kiezen.


      Daarnaast schijnt de 18-250mm lens van tamron ook tussen 18 en 55mm van betere kwaliteit te zijn dan de kitlens

      Dan is er ook nog eens de maximale vergrotingsfactor die bij beide lenzen kleiner is dan bij de all-round lenzen. Dat valt dan weer moeilijk te rijmen met mijn macro ambities.
      Last edited by Oswald; 5 juni 2009, 23:01.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
        Ik heb op zich geen probleem met het gebruik van meerdere lenzen, maar ik heb geen zin om, telkens als ik op reis een leuke vogel tegenkom m'n 55-250mm uit m'n tas te halen. Tegen de tijd dat de lens op m'n camera zit is de vogel gaan vliegen.
        Gewoon het zoutvaatje meenemen..
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht

          1-zeker als ik omwille van het zoombereik in plaats van de 18-55 bv voor de 17-85 zou kiezen.


          2-Daarnaast schijnt de 18-250mm lens van tamron ook tussen 18 en 55mm van betere kwaliteit te zijn dan de kitlens

          3-Dan is er ook nog eens de maximale vergrotingsfactor die bij beide lenzen kleiner is dan bij de all-round lenzen. Dat valt dan weer moeilijk te rijmen met mijn macro ambities.
          1-Voor tele moet je een telelens nemen, 85mm zet echt geen zoden aan de dijk t.o.v. 55mm

          2-Vergeet dat maar, op F8 en in het midden ja, maar vol open en in de hoeken lijkt die tamron nergens op...

          3-Voor macro zijn geen van de genoemde ook maar enigszins geschikt, hooguit close-up
          Voor macro ambities moet je ofwel een 50mm handfocus met tussenringen nemen (goedkoop)
          Een voorzetlens (iets duurder)
          Een macrolens (best, maar duurst)

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens?

            Als je wilt beginnen, dan moet je ergens beginnen he Als je met een beperkt budget wilt beginnen, dan zijn er best mogelijkheden. Op zich denk ik dat het helemaal niet zo raar is om wat beperkter te beginnen, je bent immers vooral nog aan het oefenen en aan het kijken wat er leuk is.
            Voor een allroundlens zou ik geen superzoom nemen, al heb ik er nooit een gehad, de recensies die ik las waren niet te best. Vraag jezelf eens af wat je wilt fotograferen onderweg. Misschien ben je eens te laat om een vogel in de verte te fotograferen (maar dat je m zag was toch ook leuk?). Als je helemaal niet wilt wisselen, kun je toch beter bij compacts blijven.
            Met converters heb ik geen ervaring. Ik heb wel ooit wat geprobeerd met close-up ringen, maar dat werkte niet lekker. Veel zoomlenzen geven zich het labeltje ‘macro’, maar dat valt dan toch tegen. Ik denk dat je dan beter een aparte macrolens kunt kopen. Die zijn er in verschillende prijsklassen, van +/- 50 euro ( cosina 100mm) tot 300 euro – tot heel veel geld.

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens?

              Ik heb nog wat rondgekeken.

              Wat dachten jullie van deze lens?
              Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro, 283 euro bij konijn
              heeft helaas geen IS, qua macroprestaties komt ie ook al wat dichter in de buurt en een iets groter bereik dan de kitlens.
              Heel goede reviews ook:



              Dan heb ik nog maximaal 300 euro over voor een goede telelens.
              Iemand suggesties?

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens?

                Moest je voor de superzoom gaan dan zou ik toch die van Canon zelf overwegen.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
                  Ik heb nog wat rondgekeken.

                  Wat dachten jullie van deze lens?
                  Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro, 283 euro bij konijn
                  heeft helaas geen IS, qua macroprestaties komt ie ook al wat dichter in de buurt en een iets groter bereik dan de kitlens.
                  Heel goede reviews ook:



                  Dan heb ik nog maximaal 300 euro over voor een goede telelens.
                  Iemand suggesties?
                  Er zijn van die Sigma veel tevreden gebruikers, maar ook heel veel klachten over slechte exemplaren.
                  Wat mij betreft niet zonder meer aan te bevelen.
                  Over het verschil 55-70mm moet je je geen illusies maken, dat is bijna niets.
                  Een goede, goedkope tele is de EFs 55-250 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens?

                    ok als het verschil 55-70 te klein is dan is 70 niet genoeg.
                    Daarom dacht ik aan de sigma 18-125 met IS voor 279 euro
                    De reviews zijn niet slecht.
                    Iemand daar ervaring mee?

                    Wat me momenteel vooral stoort is dat er zo veel totaal uiteenlopende meningen over dezelfde lezen zijn. De 18-250mm van tamron wordt door zo vele gebruikers bejubeld en de reviews zijn echt goed, maar hier op het forum worden ze meteen afgemaakt. Hebben jullie ervaring met die lens of zeggen jullie precies hetzelfde over eender welke all-round lens omdat jullie principieel tegen dat soort lenzen zijn?

                    Als photozone hem 5 sterren voor prijs kwaliteit geeft kan ie toch niet zo slecht zijn. http://www.photozone.de/canon-eos/29...review?start=2

                    Ik weet dat een all-roundlens niet zo goed presteert als een tele in dezelfde prijsklasse, maar ik ben bereid wat kwaliteit in te leveren.
                    Last edited by Oswald; 6 juni 2009, 15:14.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens?

                      Sigma 17-70 is een goede lens. Heb ze ook. Goedkoop en ze werkt vrij goed. Prijs/kwaliteit dus een goede lens. De 'macro' functie is wel goed, maar macro lens is altijd stukken beter.
                      ::: Flickr :::

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
                        Daarom dacht ik aan de sigma 18-125 met IS voor 279 euro

                        Wat me momenteel vooral stoort is dat er zo veel totaal uiteenlopende meningen over dezelfde lezen zijn. De 18-250mm van tamron wordt door zo vele gebruikers bejubeld en de reviews zijn echt goed, maar hier op het forum worden ze meteen afgemaakt. Hebben jullie ervaring met die lens of zeggen jullie precies hetzelfde over eender welke all-round lens omdat jullie principieel tegen dat soort lenzen zijn?


                        Ik weet dat een all-roundlens niet zo goed presteert als een tele in dezelfde prijsklasse, maar ik ben bereid wat kwaliteit in te leveren.
                        Het is allemaal relatief.
                        Diezelfde 18-250 is beter dan de oudere superzooms , maar legt het optisch gewoon af tegen het setje 18-55 + 55-250 , dat zegt toch genoeg? Nog te zwijgen over de nuttige IS
                        Zo gauw je de softe plaatjes op 250mm ziet besef je dat het met deze lenzen te vaak "net niet" is
                        Ik zou altijd gaan voor de meeste kwaliteit voor het minste geld.

                        De Sigma 18-125 OS lijkt me ook interessant, maar een solide review heb ik nog niet gezien.
                        Last edited by Keeskanon; 6 juni 2009, 15:49.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
                          Als photozone hem 5 sterren voor prijs kwaliteit geeft kan ie toch niet zo slecht zijn. http://www.photozone.de/canon-eos/29...review?start=2

                          Ik weet dat een all-roundlens niet zo goed presteert als een tele in dezelfde prijsklasse, maar ik ben bereid wat kwaliteit in te leveren.
                          Ja maar als de prijs laag is dan scoor je uiteraard goed in de prijs-kwaliteit verhouding. Dit wil zeggen dat je voor die prijs niet snel iets beter kunt vinden.

                          Ik heb de Tamron niet, maar op 250mm is het een F6.3 lens. En de review die je aanhaalt zegt dat je op die lengte beter met F8 werkt. Volgens de test werkte het goed maar dat was ook in mooi verlichte omgeving zo lijkt me.

                          Het probleem met de meeste Tamron lenzen is de AF. Die meestal trager dan bij de vergelijkbare Canon lenzen. Dus je hebt mooie scherpe plaatjes als je voldoende tijd neemt om te focussen. Maar voor snellere objecten (lopen kind, hond) krijg zo'n lens het moeilijk. Ook bij valavond zal deze Tamron slechter focussen.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens?

                            Ondertussen zijn we een weekje verder en ik denk dat ik voorlopig toch voor de 17-70mm ga. Gewoon hopen dat ik geen slecht model in handen krijg.
                            Ik ga binnen een paar maanden als ik het fotograferen wat gewend ben en nieuwe impulsen nodig heb dan wss een telelens (wss de 55-250 kopen)

                            Ik heb nog een bijkomende vraagjes over het aanschaffen van een camera.
                            Ik heb in het verleden mijn aankopen altijd via internet gedaan, maar deze keer wil ik toch zelf de camera in een goede winkel gaan kopen.

                            Is er een goede fotowinkel met lage prijzen en veel stock in de regio Mechelen/Leuven?
                            Ik overweeg eigenlijk naar Wilrijk (rubens) of turnhout (konijnenberg) te gaan omdat die goedkoop zijn en wat meer aanzien hebben.
                            Hoe moet ik het aanpakken? Moet ik op voorhand laten weten dat ik waarschijnlijk die lens en camera ga kopen, zodat ze er voor zorgen dat ze die op voorraad hebben?
                            Ik heb geen zin om er voor niets heen te rijden om dan te moeten vaststellen dat de lens niet op voorraad is en een week later terug te komen. Ik vertrek zeer binnekort ook op vakantie en wil wat tijd hebben om de lens vooraf wat te testen.

                            Is het ook mogelijk om de lens te laten testen in de winkel (vooral de focus schijnt bij een aantal exemplaren het probleem te zijn). Ikzelf heb namelijk nog geen ervaring met dslrs.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens?

                              Bij beiden kan je online bestellen en dan kiezen voor ophalen in de winkel ipv opsturen met de post. Ik weet niet of je bij beide kunt kiezen om ook te betalen als je komt afhalen, maar dat kan je zelf snel testen. Maak de aankoop via het winkelwagentje en druk pas op bevestigen als je zeker bent dat je dat wilt hé. Meestal kan je tot voor de finale bevestiging steeds annuleren. En als je geen VISA nummer ingeeft, dan kunnen ze het ook niet aanrekenen.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X