Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek objectief voor 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek objectief voor 50D

    Hallo,
    Ik heb mijn canon 300D nu al iets meer dan 5 jaar denk ik en het is dringend tijd voor een nieuwe! Ik heb het gevoel dat ik het toestel helemaal heb 'opgebruikt'. Dus ik dacht nu de canon 50D aan te schaffen. Hierbij zou ik ook een nieuw objectief bij willen kopen, om de mogelijkheden van de 50D helemaal tot z'n recht te laten komen.

    Ik doe voornamelijk landschappen en architectuur, dus hiervoor kijk ik het best uit naar een groothoek lens. Ik twijfel tussen twee modellen enerzijds de 17 - 55 F2.8 IS USM en anderzijds de 17-40 F4 L USM.

    Over die 17 - 55 heb ik vaak gelezen dat hij niet echt dikke vriendjes is met stof of andere 'moeilijke' weersomstandigheden. De bouw van de lens lijkt me iets minder robuust dan de 17 - 40. Hij is natuurlijk wel een stuk lichtsterker (maar is dit wel echt nodig bij landschapsfotografie vraag ik me af?) en heeft IS (dit lijkt me ook niet echt super nuttig op een 17 - 55 ??).

    De 17 - 40 is om te beginnen al ongeveer 200€ goedkoper, maar hij lijkt me ook robuuster EN hij heeft een L'etje in z'n naam staan (maar daar laat ik me niet echt door beinvloeden). Hij is wel minder lichtsterk dan de andere (is dit een grote beperking?) Ik heb al vaak gelezen dat dit echt een dijk van een lens is, dus mijn voorkeur gaat hier naar uit.

    Maar ik wil natuurlijk ook wat reacties of ervaringen van jullie horen. Misschien zijn er nog andere alternatieven?

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: groothoek objectief voor 50D

    Erg bevooroordeeld vanuit mijn kant... maar ik heb in het verleden de 17-55 mogen gebruiken en ik vond hem wel erg duur. Ook zijn er erg veel verhalen te lezen over stof in de lens, zoals je zelf al aangaf.

    En f2.8 heb ik niet nodig op een groothoeklens, dus vond ik de 17-40 F4 L de betere keuze.
    Je kunt ook eens kijken naar de tamron 17-50 F2.8, schijnt zelfs nog scherper te zijn dan de 17-55, maar dan voor 1/3 van de prijs. Ook de bouw hiervan is niet echt denderend.

    Op buurfora dpz (www.dutchphotozone.com) is er zelfs een heel topic over een 17-50 die uit elkaar valt en schroeven die loskomen bij dit type lens.

    Ik zou dus voor de 17-40 F4 L gaan, in de meeste gevallen goed genoeg en je houdt nog wat centjes over voor iets anders leuks.

    Succes!

    Comment


    • #3
      Re: groothoek objectief voor 50D

      Alvast bedankt voor je reactie, Marxje, ik heb ook zo het gevoel dat ik voor de 17 - 40 ga gaan, maar ik sta nog open voor andere reacties!

      Comment


      • #4
        Re: groothoek objectief voor 50D

        Is 17 breed genoeg ?

        Comment


        • #5
          Re: groothoek objectief voor 50D

          Over de EF-S 17-55 f2,8 IS kan je hier enorm veel informatie vinden, en ik ben er zeker van dat 95% van de gebruikers er heel tevreden over is.
          Als je ergens iets leest over stof, dan is dat omdat er ergens iemand van een of ander forum een stofje gezien heeft in die lens, en dat gaat dan als een lopend vuurtje de wereld rond.
          Trouwens, een klein stofje in de lens zal je nooit op de foto zien.

          Ik heb eerst een 17-40 f4 L gehad, en daarna de EF-S 17-55 f2,8 IS.
          De 17-55 was op f4 duidelijk scherper dan de 17-40 volledig open, zelfs op f2,8 is de 17-55 al heel scherp.
          De beeldstabilisatie van de 17-55 is ook bijzonder handig om foto's te maken op plaatsen waar je niet kan of mag flitsen. Natuurlijk moet je dan wel rekening houden met de limieten van de IS (beeldstabilisatie is geen vervanger voor een statief), maar drie stops voordeel is zeker niet overdreven + nog een stop extra met de f2,8).


          Als je vooral landschappen fotografeert op f8-f11, koop dan de 17-40 f4 L, wil je in moeilijke omstandigheden (weinig licht) fotorgaferen, koop dan gerust maar de EF-S 17-55 f2,8 IS.

          Ik vind het nog altijd spijtig dat die EF-S 17-55 f2,8 IS niet bruikbaar is op een 1D MKIII, anders had ik die nooit verkocht...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: groothoek objectief voor 50D

            ik denk dat ik ga gaan voor de 17 - 40, ik ben niet helemaal overtuigd door de 17 - 55, ik ga ze in de winkel nog eens allebei proberen te testen en dan zie ik nog wel.
            in ieder geval bedankt voor de reacties!

            Comment


            • #7
              Re: groothoek objectief voor 50D

              De 17-55 f/2.8 was de eerste lens die ik bijkocht, om mijn 18-55 kitlens te vervangen. In die tijd, fotografeerde ik vooral binnen (rond de feesttafel, e.d.) en kwam ik lichtsterkte tekort. Maar gaandeweg merkte ik dat mijn voorkeur ging naar buitenopnames, landschappen, natuur... en daar is die 17-55 f/2.8 ook goed inzetbaar.
              Ik heb later, ook speciaal voor landschappen, nog een EF-S 10-22 bijgekocht, maar die lens komt eigenlijk te weinig uit mijn fototas ().
              Was ik met landschappen begonnen, dan was de EF 17-40 f/4 L waarschijnlijk mijn eerst keuze geweest. Maar nu ben ik zo content van mijn "lichtsterke" 17-55 dat ie nauwelijks nog van mijn 50D afkomt. De combinatie 50D+grip+ 17-55 is wel zwaar (en kan ook maar nauwelijks in mijn Canon-tas - eigenlijk niet in mijn Lowepro rugzak), maar ik vermoed dat een 17-40 niet veel lichter weegt of minder omvangrijk is, wel?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: groothoek objectief voor 50D

                Ik denk dat ondertussen van beide lenzen de meeste voordelen zijn aangehaald. Ik denk dat je jezelf moet afvragen of 2.8 en IS voor u een echte toegevoegde waarde hebben. Als je ook veel indoor fotografeert (bvb musea, kerken...) dan kan dit zijn nut hebben.
                Het hangt er ook vanaf waar of hoe je uw landschappen fotografeert. Als je ook af en toe in extremere toestanden je toestel wenst mee te nemen, dan heeft de 17-40 zeker voordeel. Ik heb deze juist meegenomen op een stapweek in Corsica, waarbij ik mijn toestel meestal droeg over mijn schouder, laverend tussen rotsen en dan weer over stranden. De 17-40 is uitstekend afgedicht en zoomt intern, en is dus beter beschermd tegen stof en zand. Ik heb deze nu al bijna drie jaar, en heb deze al meegenomen in het hooggebergte (en hierbij bedoel ik op hoogtes meer dan 5000m), en gebruikt in zachte regen en dan weer dat het zand rond mijn oren vloog, en nog steeds werkt deze alsof ze juist uit het doosje komt. Dit was voor mij de hoofdreden dat ik deze gekozen heb, want als ik mijn 30d kocht, was de 17-55 ook al op de markt. Het is een beetje wikken en wegen, maar beide zijn uitstekende lenzen.
                Oh ja, ik heb op Corsica voor de eerste maal mogen ondervinden dat het soms toch wel zijn nut heeft van een (bescherm)filterke op uw lens te plaatsen . Het eerste dat ik gedaan heb als ik thuiskwam, is er terug een filterke voor gekocht.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek objectief voor 50D

                  Allemaal nog eens bedankt voor jullie reacties, en inderdaad, zoals stapperke zegt lijkt de 17-40 mij het stevigste. Iets wat voor mij toch ook heel belangrijk is. En die F4 zou ook voldoende moeten zijn, daar ik toch meestal buiten fotografeer. Deze komt zeker in mijn fototas te zitten, maar eerst nog wat vakantiewerk doen

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek objectief voor 50D

                    Bekijk ook eens deze: Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro DX als je een echte groothoek wilt op je 50D. Hier op het forum staan genoeg foto's om de scherpte van het objectief te beoordelen. Voor zover ik weet zijn alle gebruikers er zeer tevreden over en dat zal dan ook de reden zijn waarom deze zeer zeldzaam 2de hands te vinden is.

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoek objectief voor 50D

                      eventueel een 2dehandse 16-35f2.8Li zoeken?

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment

                      Working...
                      X