Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief?

    Ik vertrek binnen een paar weken op cityrip. Onlangs heb ik mij de Canon 500D aangekocht met de standaard 18-55 objectief.

    Ik had graag wat meer zoom gehad en wil dus ook investeren in een beter lens.
    Kan iemand mij wat objectieven aanraden?

    Mvg

  • #2
    Re: Welk objectief?

    Ik vermoed dat je een tele zoomlens zoekt...
    Alles hangt een beetje af van je budget en wat je graag wil fotograferen in welke omstandigheden...
    Wil je vrij goedkope telezoom met toch een goede scherpte, dan kan je gaan voor de Canon 55-250 IS. Iets duurder is de Canon 70-200 F4 wat ook een super objectief is...

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief?

      Oorspronkelijk geplaatst door carliero Bekijk bericht
      Ik had graag wat meer zoom gehad en wil dus ook investeren in een beter lens.
      Hoe minder zoom is in het algemeen nodig voor een betere lens. Voor een city trip zou ik een lens met 2x zoom gebruiken, nl een Sigma 10-20.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief?

        Oorspronkelijk geplaatst door carliero Bekijk bericht

        Ik had graag wat meer zoom gehad en wil dus ook investeren in een beter lens.
        Kan iemand mij wat objectieven aanraden?

        Mvg
        Je wil investeren in een ANDERE lens

        Het woord dus heeft hierin niets te zoeken..., meer zoom=slechter

        Koop er een 55-250 bij.

        Geen enkele redelijk geprijsde superzoom is beter dan 18-55+55-250

        Eigenwijs? mag ook, koop een superzoom.
        Ik zie de klaagtopics wel komen....

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief?

          koop voor een paar tientjes een telezoomlens zoals de 80-200mm oid, leuk om onderwerpen dichterbij te halen, geen superlens, maar ik verwacht dat ie het prima doet op een 500d. Leuk om te zien hoe dat werkt en als je dan toch bedenkt dat een telelens niet jouw 'ding' is, of juist wel (en je wilt een betere kopen) dan verkoop je m weer.
          En voor een citytrip is een leuke breedhoekzoom natuurlijk onmisbaar (en dat zit ook in een ander budget). Ik ben niet bekend met superbreedhoeken op cropcamera's maar er is genoeg over te vinden. Daar zou ik eens naar gaan kijken.

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
            koop voor een paar tientjes een telezoomlens zoals de 80-200mm oid, leuk om onderwerpen dichterbij te halen, geen superlens, maar ik verwacht dat ie het prima doet op een 500d..

            Er zijn inmiddels betere hoor....

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief?

              als je per se een zoom wil ga dan gewoon voor de 70 - 200 F4 van canon (of één van z'n grotere broertjes), deze is niet zo duur meer en dan heb je een geweldige lens.
              maar voor city trips lijken breedhoek objectieven mij ook geschikter

              Comment


              • #8
                Re: Welk objectief?

                Ik heb dit weekend 2 lenzen getest.
                Namelijk de Tamron 18 - 270 en de Canon 18 - 200.

                Ik vondt dat de Canon net iets sneller focust dan de Tamron en de kwaliteit van de fotos leken ook beter dan deze van Tamron.

                Iemand die zijn mening wil uiten omtrent deze lenzen?

                thx

                Comment


                • #9
                  Re: Welk objectief?

                  Fijn, je hebt dus die twee lenzen getest. Gewikt en gewogen. En hoe verhoudt zich de 18-
                  200 dan ten opzichte van je 18-55? Sommigen vinden die 18-200 een ideale wandellens of
                  vakantielens, anderen vinden dan weer dat zo'n superzoom onvoldoende kwaliteit heeft.
                  Maar jij hebt ze nu eens kunnen vergelijken...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk objectief?

                    De standaard-kitlens van de 500D (EF-S 18-55 IS) heeft een heel goede beeldkwaliteit, toch zeker in verhouding met de prijs.

                    Je kan betere objectieven kopen, maar als je er ook nog beeldstabilisatie bij wil, dan heb je alleen maar de EF-S 17-55 f2,8 IS, en dat is dan ook de beste breedhoekzoom voor een Canon met 1,6x cropfactor.


                    Ik denk eerder dat je het bereik wil uitbreiden, en dan is de EF-S 55-250 IS een van de betere keuzemogelijkheden als je niet teveel geld wil uitgeven.

                    Een superzoom (18-200 tot zelfs 18-270) is heel handig, maar de beeldkwaliteit is altijd minder goed dan de combinatie 18-55 IS + 55-250 IS.

                    Je kan alle kanten uit (betaalbaar tot héél erg duur), alle huidige Canon-lenzen passen op je 500D, maar je moet zelf beslissen waarvoor ze moet dienen.

                    Tijdens een citytrip kan je met de kitlens al een heel eind verder, maar als je wil inzoomen op onderwerpen, dan is het handig om wat meer tele bij de hand te hebben (bijvoorbeeld de EF-S 55-250 IS dus).

                    Een "L" lens is beter, maar ook duurder, zwaarder, en groter. Dat maakt dat je ze tijdens een citytrip misschien thuis zal laten omdat ze te zwaar zijn om de hele dag mee te sleuren. Je trekt ook veel minder de aandacht met de "kleinere" objectieven, dat heeft ook voordelen tijdens een citytrip.

                    Maar als je geregeld sportfoto's wil maken, dan zal ik ook wel eerder een 70-200 L (een van de vier mogelijkheden, f4 of f2,8, met of zonder IS) aanraden in plaats van de 55-250, omdat die een veel snellere autofocus hebben, en ook een betere beeldkwaliteit.

                    Ik zag net dat er een EF-S 55-250 IS in de koopjeshoek staat, als je snel genoeg reageert, dan is die misschien nog niet weg. Als je die tweedehands koopt, dan verkoop je ze voor dezelfde prijs weer als ze toch niet zou voldoen aan jou eisen...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk objectief?

                      Ik vond dat de 18-200 lens een heel goede autofocus had. Héél snel.
                      Hij weegt nog niet zo extreem veel.
                      Denk wel dat dit zowel een ideale wandellens is als een city trip lens.

                      Het is handig dat je een groot bereik hebt waardoor je niet van lens moet veranderen.

                      Ik kan eventueel een vergelijkingsfoto sturen tussen de tamron en de canon lens beide op 200mm getrokken en je ziet toch wel een duidelijk verschil.
                      Iemand een idee hoe ik hier een foto kan uploaden?

                      Mvg

                      Comment

                      Working...
                      X