Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke combinatie van lenzen voor 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke combinatie van lenzen voor 400D

    Ik heb nu een kitlens van 18 - 55 met een Eos 400D. Na de positieve bemerkingen over de 55 - 250 van canon denk ik eraan om deze bij te kopen om deze zomer op reis te gaan en voor mijn zoontje te kunnen fotograferen terwijl hij voetbalt.
    Ofwel moet ik de kitlens vervangen door bvb een canon Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM en daar een Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM bijkopen ipv de 55 - 250. Kan iemand me hierbij raad geven?
    De meeste foto's trek ik thuis (2 kleine kinderen) -actie en speelfoto's, portretjes - en op gezinsuitstappen. Waar zou ik het meeste baat bij hebben in mijn geval. (kan ik bvb eerst de kitlens vervangen en nadien een zoom bijkopen?)
    In september start ik ook met avondschool digitale fotografie voor beginners (om toch meer achtergrond te hebben dan ik nu bezit)

    de review van dpreview laat uitschijnen dat ik ze in huis minder goed kan gebruiken. zou ik hiervoor dan toc de 18 - 55 behouden?
    First announced in August 2004 to coincide with the launch of the EOS 20D, the EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM is Canon’s logical upgrade from the basic 18-55mm kit lens supplied with its APS-C dSLRs. With a 35mm-equivalent focal length of 27-136mm, it covers a decent wideangle to telephoto range, making it a useful ‘walkaround’ lens which will cover a wide range of photographic opportunities. It also sports Canon's 2nd-generation optical image stabilizer, which allows hand-holding at slower shutter speeds than usual before the image-degrading effects of camera shake become apparent. This lens is clearly an attempt by Canon to replicate the success of their earlier 28-135mm F3.5-5.6 IS USM, which gained a strong reputation as an excellent performer on 35mm film; so is the 17-85mm up to scratch?
    Last edited by STCtje; 3 juni 2009, 13:13.
    Beginneling met Canon EOS 400 D / 18 - 55 / 55 - 250 IS// Pentax Optio 430rs

  • #2
    Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

    Je kan misschien overwegen om de 18 - 55 IS versie aan te schaffen? Deze blijkt toch veel beter te zijn dan de oudere versie en is ook wat budgetvriendelijker.

    De 55 - 250 is een prima lens prijs/kwaliteit. Daar is al genoeg over te vinden op dit forum. Met een bereik van 18 tot 250 mm zal je 95% van je foto's kunnen maken denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

      Ik zou misschien zelfs durven gokken om de 70-300 te kopen en een klein gaatje te laten tussen 55 en 70. Denk niet dat je dat gaat missen. Ik kan wel niet zeggen wat he qualiteit verschil is tussen de 55-250 en de 70-300.

      De tip van men voorganger ivm de 17-55IS is zeker het overwegen waart. Deze is goedkoper dan de 17-85 maar is wel een pak beter dan je oude 17-55 zonder IS.

      Comment


      • #4
        Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
        Ik zou misschien zelfs durven gokken om de 70-300 te kopen en een klein gaatje te laten tussen 55 en 70. Denk niet dat je dat gaat missen. Ik kan wel niet zeggen wat he qualiteit verschil is tussen de 55-250 en de 70-300.

        De tip van men voorganger ivm de 17-55IS is zeker het overwegen waart. Deze is goedkoper dan de 17-85 maar is wel een pak beter dan je oude 17-55 zonder IS.
        Veronderstel dat je het hier hebt over de 18 - 55 IS.

        Het beeldkwaliteitsverschil tussen de 55 - 250 en de 70 - 300 is miniem (ik zie het nauwelijks, al kan dat aan mijn (on)kunde liggen natuurlijk).

        De 70-300 is beter gebouwd (voelt niet goedkoop aan), geschikt voor EF fitting (msischien belangrijk voor later), heeft USM, dubbele IS, ... Voor mij waren het redenen genoeg om voor de 70-300 te kiezen.

        Het gat tussen 55 en 70 ga je overigens inderdaad niet missen of je kan het later nog opvullen met een 17-85 van Canon of 17-70 van Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

          Vervallen.

          Comment


          • #6
            Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

            Oorspronkelijk geplaatst door elkonquistador Bekijk bericht
            Veronderstel dat je het hier hebt over de 18 - 55 IS.

            Het beeldkwaliteitsverschil tussen de 55 - 250 en de 70 - 300 is miniem (ik zie het nauwelijks, al kan dat aan mijn (on)kunde liggen natuurlijk).

            De 70-300 is beter gebouwd (voelt niet goedkoop aan), geschikt voor EF fitting (msischien belangrijk voor later), heeft USM, dubbele IS, ... Voor mij waren het redenen genoeg om voor de 70-300 te kiezen.

            Het gat tussen 55 en 70 ga je overigens inderdaad niet missen of je kan het later nog opvullen met een 17-85 van Canon of 17-70 van Sigma.
            inderdaad moest 18-55IS zijn, srry

            Comment


            • #7
              Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

              Als ik bvb een voetballertje in actie wil trekken, zal de 70 - 300 dan sneller zijn dan de 55 - 250 (door USM)?
              En is de 17 - 85 een allround lens die meer geschikt is om op reis te gaan? Maw is het de investering waard om over te schakelen van 18 - 55 (zonder IS) naar 17 - 85 van Canon. Of presteerde 18 - 55IS veel beter dan zijn voorganger?
              Beginneling met Canon EOS 400 D / 18 - 55 / 55 - 250 IS// Pentax Optio 430rs

              Comment


              • #8
                Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                Oorspronkelijk geplaatst door STCtje Bekijk bericht
                Als ik bvb een voetballertje in actie wil trekken, zal de 70 - 300 dan sneller zijn dan de 55 - 250 (door USM)?
                En is de 17 - 85 een allround lens die meer geschikt is om op reis te gaan? Maw is het de investering waard om over te schakelen van 18 - 55 (zonder IS) naar 17 - 85 van Canon. Of presteerde 18 - 55IS veel beter dan zijn voorganger?
                De 70-300 heeft geen ring-USM en is niets sneller dan de 55-250, wel stiller.
                Ik zou de 17-85 verkiezen boven de oude 18-55 , niet boven de 18-55 IS
                De laatste is met name aan de korte kant wat beter dan de 17-85.

                Comment


                • #9
                  Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                  thx voor de snelle en informatieve reacties. Maar wat is een ring-USM?
                  En voor het prijsverschil tss 55 - 250 en 70 - 300 is deze laatste enkel wat stiller en niet echt sneller. En gezien beide lenzen van Canon zijn mag ik er toch vanuitgaan dat ze beiden kwalitatief gemaakt zijn.
                  Geen 17 - 85 dus. Is er echt een groot verschil tussen de nieuwe (met IS) en oude 18 - 55? Zijn er alternatieven voor deze 18 - 55 lens met een iets groter bereik (Canon of andere merken)? Heb soms het gevoel dat ik soms wat tekort kom.
                  Beginneling met Canon EOS 400 D / 18 - 55 / 55 - 250 IS// Pentax Optio 430rs

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                    Oorspronkelijk geplaatst door STCtje Bekijk bericht
                    thx voor de snelle en informatieve reacties. Maar wat is een ring-USM?
                    En voor het prijsverschil tss 55 - 250 en 70 - 300 is deze laatste enkel wat stiller en niet echt sneller. En gezien beide lenzen van Canon zijn mag ik er toch vanuitgaan dat ze beiden kwalitatief gemaakt zijn.
                    Geen 17 - 85 dus. Is er echt een groot verschil tussen de nieuwe (met IS) en oude 18 - 55? Zijn er alternatieven voor deze 18 - 55 lens met een iets groter bereik (Canon of andere merken)? Heb soms het gevoel dat ik soms wat tekort kom.
                    Ring USM is een ringvormige USM aandrijving voor de autofocus, dit is de beste, er is ook nog een tussenvorm met een USM micromotortje, zoals op de 70-300USM IS, veel voordeel heeft dat zoals gezegd niet.
                    De voor- en nadelen van 55-250 contra 70-300 zijn ook aan de orde in een ander topic dat nog loopt, zie aldaar.
                    Voor een voordelige standaardlens kun je niet om de 18-55 IS heen, helaas heeft Canon met groter bereik alleen de 17-85 , bruikbaar maar (naar mijn mening) niet goed genoeg, aan de korte kant is tie heel matig
                    Natuurlijk zijn er ook de oudere 28-135/24-85/28-105, maar die hebben geen groothoek, hoewel het redelijke tot goede lenzen zijn.
                    Een alternatief, waar ik zelf momenteel naar kijk is de Sigma 18-125 OS, redelijk wat tele, en beter dan de echte superzooms zoals 18-200
                    De Sigma 17-70 zou ik ook niet nemen, 55 of 70 mm maakt heel weinig uit en er is veel kans op een slecht exemplaar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                      Oorspronkelijk geplaatst door STCtje Bekijk bericht
                      Is er echt een groot verschil tussen de nieuwe (met IS) en oude 18 - 55?
                      Ik ben nooit echt tevreden geweest van mijn 18-55 (zonder IS dus) terwijl ik lees dat hier velen wel tevreden zijn met hun IS versie. Ik heb de 18-55 ooit vergeleken met een 28-80 (was ooit ook een goedkope kitlens) en ik denk dat die zelfs scherper is.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Natuurlijk zijn er ook de oudere 28-135/24-85/28-105, maar die hebben geen groothoek, hoewel het redelijke tot goede lenzen zijn.
                      Even 'betweterig' de 28-105 van canon is er in verschillende uitvoeringen en in verschillende kwaliteiten. De 28-105mm 3.5-4.5 usm is heel redelijk, maar er is ook een 28-105mm 4.0-5.6, die is beduidend minder (heb ze beiden gehad). Let daar bij een evt. koop op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
                        erschillende uitvoeringen en in verschillende kwaliteiten. De 28-105mm 3.5-4.5 usm is heel redelijk, maar er is ook een 28-105mm 4.0-5.6, die is beduidend minder (heb ze beiden gehad). Let daar bij een evt. koop op.
                        Dat is mij bekend, ja.
                        Er zijn minimaal 3 verschillende versies, waarvan de 28-105 F4-5.6 gemeden moet worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                          Zou de relatief nieuwe Canon 18 - 200 IS een alternatief zijn voor de wat mindere 18 - 55 (zonder IS) en een 55 - 250? (natuurlijk wat minder zoom). Ik let voor de zoom (en snelheid) vooral bvb op trekken van kinderen op een voetbalplein.
                          Misschien biedt dit tevens meer comfort op reis (18 - 200)?
                          Beginneling met Canon EOS 400 D / 18 - 55 / 55 - 250 IS// Pentax Optio 430rs

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                            Oorspronkelijk geplaatst door STCtje Bekijk bericht
                            Zou de relatief nieuwe Canon 18 - 200 IS een alternatief zijn voor de wat mindere 18 - 55 (zonder IS) en een 55 - 250? (natuurlijk wat minder zoom). Ik let voor de zoom (en snelheid) vooral bvb op trekken van kinderen op een voetbalplein.
                            Misschien biedt dit tevens meer comfort op reis (18 - 200)?
                            Comfort op reis wel, maar ze zal 'nog' trager scherpstellen dan de 55-250 (die al geen prijsbeest is wat dat betreft, scherp en IS ok, maar 't blijft een budget lens).
                            Kinderen op een voetbalplein staan niet altijd in het juiste licht en bewegen snel, 't zal veel oefenen worden, ook voor de kinderen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke combinatie van lenzen voor 400D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              Comfort op reis wel, maar ze zal 'nog' trager scherpstellen dan de 55-250 (die al geen prijsbeest is wat dat betreft, scherp en IS ok, maar 't blijft een budget lens).
                              Kinderen op een voetbalplein staan niet altijd in het juiste licht en bewegen snel, 't zal veel oefenen worden, ook voor de kinderen.
                              Ik vind de 55-250 niet bijzonder traag, en gezien de 18-200 van dezelfde generatie is, denk ik dat het wat dat betreft weinig uitmaakt.
                              Volgens de reviews is de AF van de 18-200 vrij vlot.

                              Comment

                              Working...
                              X