Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

    Ik heb de recensies van deze lens gelezen en die zijn allemaal lovend.
    Heb nu de tamron 90mm en die bevalt goed maar de af is vaak heel zenuachtig en met een kenko converter erop zelfs niet of nauwelijks te doen.
    Daar is het prijsverschil natuurlijk ook naar.

    Zou dit een verstandige upgrade zijn of overslaan en naar een 150mm gaan.
    Insekten en kleine diertjes is mijn doel om te fotograveren.
    https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

  • #2
    Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

    Voor kleine beestjes moet je manueel scherpstellen dan heb je dat probleem niet.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

      Dat gebeurt ook meestal wel maar dat neemt niet weg dat de af functie het wel moet doen toch?
      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

        De Nikon 105mmVR + TC1.7 geven mooie beelden en werken goed, AF of MF.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

          Als je een DX-camera hebt, wordt het vanzelf een 150mm en dat is voor het kleine werk voldoende. Neem je een 150mm dan wordt het een 225mm
          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

            Die snap ik niet
            https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

              Dat is toch basiskennis fotografie hoor. Misschien even googlen op "cropfactor" dan wordt het snel duidelijk...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                Is prima ik google wel
                https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                  Gaat dus niet op voor de d-90 of verkeerd gegoogled
                  https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                    Ik heb de Nikkor 105 en ben er alleen maar lovend over.
                    Tevens ook goed te gebruiken voor potretten
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                      De nikon 105 mm is volgens mij een super objectief.
                      Heb deze zelf wel niet, maar de reviews dat ik er van gelezen heb is deze zeer aan te raden.

                      Persoonlijk heb ik zelf de nikon 60mm. Ook een zeer scherp objectief en volgens mij op een dx camera ook super bruikbaar voor portret.

                      Meestal als ik macro fotografeer, gaat de af altijd af
                      Met af aan kan je toch niet het gewenste resultaat bekomen.
                      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                        Voorbeeldje gemaakt met een Nikon 105mm + TC14 op maximale vergroting, detail uit een 50€ biljet.
                        Toestel Nikon D3.

                        Werkelijke opname ongeveer 26mm x 17,3mm, gemaakt op 200 ISO f16 1/13sec. met natuurlijk omgevingslicht.


                        Hieruit een 100% crop.
                        Last edited by Guest42; 4 juni 2009, 09:11.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                          Als je echt veel macro wil gaan doen is de Nikon 105mm een toplens. Zeker in combinatie met de juiste tussenringen is een afbeeldingsmaatstaf van 1:1 haalbaar met schitterende resultaten. Een macro-filtser is quasi onontbeerlijk voor nog betere resultaten (maar dan wel met donkere achtergronden).
                          De autofocus zou ik wel uitschakelen daar je zit te werken met een klein dieptescherpteveld en je je toestel over maar een paar milimeter voor en achteruit moet bewegen om het "doel" scherp in beeld te krijgen.
                          Een lens met een langere brandpuntsafstand (bv 200 m) je staat dan inderdaad verder van het diertje af, maar dan wordt ook de scherptediepte kleiner, je kan dus alleen relatief platte "voorwerpen" fotograferen. Ook met een macro-filtser kan je hier wel een grotere scherptediepte verkrijgen.
                          Een 105 mm is inderdaad een portretlens brandpuntsafstand maar ik vind de macro versie toch te "hard" of contrastrijk, naargelang het model (dames) zodat photoshoppen naderhand (verzachten van het beeld) soms wel nodig is.
                          De VR is wel een enrom pluspunt en alleen al de investering waard !
                          Last edited by Cigaloun; 4 juni 2009, 09:04.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
                            Een lens met een langere brandpuntsafstand (bv 200 mm) je staat dan inderdaad verder van het diertje af, maar dan wordt ook de scherptediepte kleiner, je kan dus alleen relatief platte "voorwerpen" fotograferen.
                            Hier gaan we weer Dit is pertinent onjuist en wordt hier telkens weer als waarheid verkondigd door mensen die geen ervaring hebben met lange macrolenzen.

                            Lange macrolenzen (rond de 200mm) geven dankzij hun asymmetrische constructie méér scherptediepte bij 1:1 vergroting dan hun kortere, symmetrisch gebouwde tegenhangers.

                            The idea that a lens with a longer focal length yields more DOF than one with a shorter focal length may sound controversial, but the effect really is due to the design, not the focal length. Macro lenses exist with a focal length of ~ 200 mm, and these presumably have a pupil magnification that is even smaller than 0.7. Then, provided that the subject is framed the same way, a telephoto macro lens for many applications offers three potential advantages over its more symmetrical competitor of shorter focal length: an increased working distance, an increased depth of field, and a narrower field of view that comes with a more (absolutely) blurred and less obtrusive background.
                            Bij gelijke (symmetrische) lensconstructie is de scherptediepte op 1:1 onafhankelijk van de brandpuntsafstand!

                            Lees er hier meer over: http://toothwalker.org/optics/dof.html
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                              De Nikon 105mmVR + TC1.7 geven mooie beelden en werken goed, AF of MF.
                              Dit is geheel juist en dat heb jij al regelmatig met zeer mooie opnames bewezen.

                              Tijdens een kleine vakantie in NL trof ik een paar Ooievaars aan, helaas had ik geen tele objectief bij mij.
                              Ik heb toen getracht met de 105 + TC 1,7 toch een paar foto's te maken.
                              Het resultaat hiervan kun je hier vinden (foto's zijn behoorlijk gecropt en het zijn uiteraard geen WAUW foto's).


                              Ik kan van de 105mm alleen maar positieve ervaringen geven, of deze lens ook voor anderen het vele geld waard is kan ik niet oordelen.

                              mvg
                              Antoine

                              Comment

                              Working...
                              X