Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit :)

    Hallo allemaal,

    Bij deze de zoveelste die graag een beetje advies en tips bij het zoeken van DE geschikte lens vraagt

    Ik ben sinds een half jaartje in het bezit van mijn Canon EOS 450D.
    Voor mij een super toestel, waar ik heel tevreden van ben. Nu ben ik van plan, om met een deel van het geld dat ik tijdens vakantiewerk verdien, te investeren in nieuwe lens(zen)

    Voorlopig heb ik enkel de kitlens 18-55 IS

    Ik ben niet op zoek naar een 'gewone' aanvulling, bv 55-250, want daarvoor heb ik men Pana FZ 50 toen bijgehouden.
    Dus het mogen een beetje speciale lenzen zijn, als je dat zo zegt (fisheye, vastebrandpunten,...)

    Ik zoek dus goede prijs-kwaliteit lenzen. Budget zal rond de 400 euro liggen.

    Ik dacht onder andere aan:
    Peleng 8mm
    Canon 50 mm F1.8

    Hebben jullie nog adviezen of aanraders?

    Heel erg bedankt
    --- Panasonic FZ 50---
    ---Canon Eos 450D---

  • #2
    Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

    Canon 10-22, scherp en breed.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

      buiten de prijs moet je jezelf ook de vraag stellen wat je met je lens wil doen...

      er zijn redelijk wat mogelijkheden dus concreet : wat wil je met je lens aanvangen?

      mogelijkheden
      Canon ef-s 60mm 2.8 macro
      Canon EF 50 1.4
      Sigma 10-20
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        Canon 10-22, scherp en breed.
        niet voor 400 Euro toch!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

          Misschien tweedehands?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Misschien tweedehands?
            ook niet... daarmee dat ik de Sigma voorstelde... die presteert ook zeer goed
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

              Allemaal alvast bedankt voor de reacties

              Wat ik met de lens wil doen?
              Vanalles wat...
              goede reisfoto's maken, landschappen, mensen op straat, straatbeelden,...
              Ook als de gelegenheid zich voordoet persfoto's

              Die sigma 10-20, is die het prijsverschil met de Peleng 8mm waard?


              Ook is er een groot veschil in prijs tussen de 50mm F1.4 en de F1.8.
              en de 60mm macro, voldoet die ook als niet macro lens?

              Heel erg bedankt
              --- Panasonic FZ 50---
              ---Canon Eos 450D---

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                1. de Peleng is een fisheye, de sigma 10-20 een uwa (ultrawide angle). Toch wel een verschil, hoor. De uwa is uitstekend geschikt voor landschappen, met een fisheye beoog je eer speciale effecten. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik een beetje ervaring heb met een uwa (ik heb de Canon 10-22), maar niet met een fisheye.
                2. er is inderdaad een verschil tussen een 50mm f/1.4 en 1.8. De laatste noemt men de "fantastic plastic" (of omgekeerd). Leuk lensje, rond de €100.-, maar nogal kramikkerig van bouw. Als dit je allereerste prime zou zijn (lens met vast brandpuntafstand) zou ik eerst deze uitproberen, alvorens een duurdere en ongetwijfeld betere aan te schaffen. Ik heb nog steeds mijn "fantastic plastic", al zal ik vandaag de dag eer naar mijn 85mm f/1.8 grijpen voor een portret.
                3. de 60mm is een macrolens; alleen zit je redelijk dicht bij je onderwerp. Voor een bloempje is dat geen probleem, maar voor een (schuw?) beestje iets meer. Lees zeker Welke macrolens... van Perrush. Mijn vrouw werkt met de 100mm van Canon.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                  Bedankt voor de antwoorden

                  Iemand die ervaring heeft met zowel een fish-eye als een UWA?

                  Bedankt
                  --- Panasonic FZ 50---
                  ---Canon Eos 450D---

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                    Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
                    Bedankt voor de antwoorden

                    Iemand die ervaring heeft met zowel een fish-eye als een UWA?

                    Bedankt
                    de eerste neem ik mee voor te gaan vissen de andere voor te fotograferen
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                      Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
                      Bedankt voor de antwoorden

                      Iemand die ervaring heeft met zowel een fish-eye als een UWA?

                      Bedankt
                      Je weet wel wat het verschil in beeld gaat geven hoop ik ?

                      Zoek anders eens op google naar foto's met een breedhoek en foto's met een fisheye.
                      Dan zie je meteen of het iets is wat je interesseerd of niet.

                      Nu merk ik dat je totaal niet weet waar je over spreekt en als jij het al niet weet hoe moeten wij dan voor jou kiezen ?

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                        Een fish-eye gebruik je meestal voor de speciale effecten, een heel brede zoomlens zoals de bijvoorbeeld Sigma 10-20 zal je veel meer kunnen gebruiken (er zijn nog een paar andere alternatieven, die misschien beter zijn dan de Sigma).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                          Je weet wel wat het verschil in beeld gaat geven hoop ik ?

                          Zoek anders eens op google naar foto's met een breedhoek en foto's met een fisheye.
                          Dan zie je meteen of het iets is wat je interesseerd of niet.

                          Nu merk ik dat je totaal niet weet waar je over spreekt en als jij het al niet weet hoe moeten wij dan voor jou kiezen ?

                          Greetz rich
                          het verschil in beeld weet ik heus wel hoor

                          Maar omdat het voor mij nog helemaal open staat welke van de twee soorten ik me eventueel zou aanschaffen, vroeg ik naar ervaringen-reacties van mensen die ze beide, of 1 van beide, gebruiken

                          Bedankt
                          --- Panasonic FZ 50---
                          ---Canon Eos 450D---

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                            Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
                            het verschil in beeld weet ik heus wel hoor

                            Maar omdat het voor mij nog helemaal open staat welke van de twee soorten ik me eventueel zou aanschaffen, vroeg ik naar ervaringen-reacties van mensen die ze beide, of 1 van beide, gebruiken

                            Bedankt
                            Als je het verschil kent kan je best wel uitmaken wat voor jouw soort fotografie van pas komt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lenzen? Kan er niet meer aan uit

                              En de Sigma 10-20, is die ook inzetbaar voor straatbeelden, speciale effecten?

                              of blijf je met deze best bij landschappen en grote gebouwen?

                              Thx
                              --- Panasonic FZ 50---
                              ---Canon Eos 450D---

                              Comment

                              Working...
                              X