Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro en tele voor pentax?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro en tele voor pentax?

    Hey,

    ik heb me een tweetal weken geleden eindelijk een DSLR gekocht, hiphoi! Het is een pentax K20D geworden. Bij de kit zat een kitlens (SMC DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II lens), en nu was ik aan het denken om me nog een paar lenzen bij te kopen...
    Vooreerst zou ik graag een macrolens aankopen, omdat ik graag bloemen en insecten fotografeer, van heel dichtbij. Ik heb es zitten rondzoeken opt internet, en ik heb gelezen dat ik best een lens koop met een vast brandpunt (corrigger me maar als ik fout zit). Ik heb deze twee lenzen gevonden:

    - 35 mm (Pentaxf smc DA 35mm f/2,8 Macro Limited)
    - 100 mm (Pentax smc DFA 100 mm / 2,8 Macro)

    Ik denk dat ik beter een 100 mm koop, omdat ik dan echt details kan fotograferen, maar de 35 mm zal ook wel zijn voordelen hebben... Zijn er nog andere lenzen die de moeite zijn (mag ook niet-pentax zijn, of tweedehands verkrijgbaar, dus iets oudere lenzen)?

    En daarnaast zou ik ook graag een telelens kopen. Deze zou ik gebruiken om vogels en herten en zo te fotograferen (ik ga graag wandelen in de natuur). Zou iemand me raad kunnen geven hierover? Wat is bijvoorbeeld een goede lens? Zoom of prime? Hoe ver moet de telelens kunnen gaan (is 300 mm genoeg, of zou ik voor 400 mm gaan?)?

    Groetjes,

    An

  • #2
    Re: Welke macro en tele voor pentax?

    De DA 35mm limited is wel een macrolens, maar heeft als nadeel dat je vlakbij je onderwerp moet komen. De meeste insecten zijn al lang weg voor je dicht genoeg bent.
    Voor bloemen of geen al te bange insecten is ze wel okay. Optisch is ze zeer goed, licht en klein, en zeer degelijk gemaakt. Ze is ook niet al te duur. Ikzelf vind 35mm aangenaam om mee rond te lopen, en je hebt dus ook de mogelijkheid om een macroshot te maken.

    Als je echter vooral macro wil doen zou ik eerder voor de 100mm gaan.
    Een mogelijke optie is de Tamron 90mm macro. Iedereen is daar zeer lovend over en ze is niet duur.

    Een goede en goedkope telezoom is de DA 55-300, maar als je in de natuur vogeltjes gaat trekken heb je veel mm's nodig (en ook veel centjes).
    Toch zou ik eerst eens de 55-300 proberen. Die is dus niet duur, en als zou blijken dat je niet genoeg hebt aan 300mm kun je ze nog altijd voor een schappelijke prijs verkopen zonder dat je er al te veel verlies aan doet.

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro en tele voor pentax?

      Hey,

      dank u voor de tips. Ik ben vandaag es langsgeweest bij een fotowinkel in de buurt, en zij raadden mij ofwel een sigma 105 mm ofwel een Tamron 90 mm aan. Prijs was ongeveer gelijk. Ik denk dat het dan een Tamron gaat worden, omdat ik ergens gelezen heb dat de Sigma nogal wat problemen heeft met de AF (natuurlijk, bij macro is het vooral manueel scherpstellen), terwijl de Tamron overal goede kritieken krijgt.
      Voor een telelens hebben ze mij een sigma 70-300 mm lens aangeraden, een zeer goedkopen lens die wel goed aanvoelde... Ben nog een beetje aant twijfelen tussen deze en de pentax 55-300mm. Is er een groot verschil in kwaliteit?

      Groetjes!

      An

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro en tele voor pentax?

        Oorspronkelijk geplaatst door Bananaqueen Bekijk bericht
        Voor een telelens hebben ze mij een sigma 70-300 mm lens aangeraden, een zeer goedkopen lens die wel goed aanvoelde... Ben nog een beetje aant twijfelen tussen deze en de pentax 55-300mm. Is er een groot verschil in kwaliteit?
        Als ik zo eens op de Pentax forums kijk lijken mij de meeste de Pentax boven de Sigma te verkiezen. De Sigma zou voor zijn prijs zeker niet slecht zijn, de Pentax net iets beter
        Ikzelf heb de Pentax 55-300, en ben er in ieder geval heel tevreden over. Zeer scherp en mooie kleurweergave.

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro en tele voor pentax?

          Oorspronkelijk geplaatst door Bananaqueen Bekijk bericht
          Ik ben vandaag es langsgeweest bij een fotowinkel in de buurt, en zij raadden mij ofwel een sigma 105 mm ofwel een Tamron 90 mm aan. Prijs was ongeveer gelijk. Ik denk dat het dan een Tamron gaat worden, omdat ik ergens gelezen heb dat de Sigma nogal wat problemen heeft met de AF (natuurlijk, bij macro is het vooral manueel scherpstellen), terwijl de Tamron overal goede kritieken krijgt.
          Beide zijn behoorlijk goed. Ik heb zelf de Tamron 90/2.8 en ben er altijd erg tevreden van geweest. 't Is weliswaar een ietsje oudere versie, maar optisch is die voor 99% gelijk aan de huidige me dunkt. Deze nam ik ermee:


          De DA35 is een schitterend objectief, maar zoals Gengske schrijft niet echt een volbloed macro door z'n korte brandpuntsafstand. Wel het perfecte standaard-objectief voor stillevens bvb, omdat je geen praktische beperking hebt in scherpstelafstad. Maar verkijk je niet op werkafstand, zelfs bij een 90 of 105mm wordt insecten fotograferen een spel van geduld. Ik kocht me recent een veel duurdere Sigma 180mm en ook daarbij is 't nog steeds een spel van geduld.

          Wim

          PS: door de aankoop van de Sigma 180mm denk ik er overigens aan m'n Tamron 90mm te verkopen, stuur me een berichtje mocht je geïnteresseerd zijn...
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro en tele voor pentax?

            zag de tamron voor pentax op marktplaats staan.
            https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

            Comment

            Working...
            X