Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom - vaste lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoom - vaste lens

    Steeds weer is er die discussie over vaste lens beter, zoomlens handiger.

    Neem nu de Nikon 14 - 24/2.8 zoomlens, die nu nano crystal glas heeft maar de 14/2.8 mm vast heeft dit glas dan weer niet. Kunnen we dan nog spreken van een vergelijk, aangezien de zoomlens 'moderner' glas heeft en bijgevolg 'beter' zou moeten zijn.

    Prijstechnisch liggen de prijzen van de twee lenzen niet ver uit mekaar, maar wat moet je in dit geval nu denken over de kwaliteit.

    Ken Rockwell schrijft dat de zoomlens 'beter' is dan de meeste vaste lenzen in dit lensbereik.

    Zo is er ook bij Nikon de 24 - 70/2.8, die ook meer dan degelijk is. Een zoomlens blijft hoe dan ook altijd handiger, al moet je met een vaste lens, meer uit je doppen kijken en dat is ook zeker niet nadelig.

    De gewichtsfactor vind ik persoonlijk helemaal geen punt, als je het er niet voor over hebt om met goed kwaliteitsmateriaal rond te 'zeulen' tja kopen we dan niet beter een pocketje.

    Ik wil gewoon voor mijn geld DE beste lens, scherpe foto's voor mijn D 200, waar ik vooral opname's mee maak voor diareeksen, maar ik wil ook af en toe eens een goeie foto, een uitschieter, echt serieus vergroten en kunnen ophangen.

    Heel wat stof hé?
    BD1766BE

  • #2
    Re: Zoom - vaste lens

    Wat bedoelt u met serieus vergroten?

    Comment


    • #3
      Re: Zoom - vaste lens

      Tot 1 meter maximum in de langste richting.

      En ik fotografeer altijd in iso 100, bollen in mijn beeld wil ik niet zien en de D200 is niet zo sterk in de hogere Iso.

      Maar uiteindelijk wil ik altijd in Iso 100 blijven.
      BD1766BE

      Comment


      • #4
        Re: Zoom - vaste lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
        T
        En ik fotografeer altijd in iso 100, bollen in mijn beeld wil ik niet zien.
        Gij spreekt in raadselen.

        Comment


        • #5
          Re: Zoom - vaste lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Gij spreekt in raadselen.
          en gij spreekt soms teveel
          niet slecht bedoeld hoor Telekees, ik kon het gewoon niet laten

          @TS: je wilt dus voor jouw geld DE beste lens, maar het maakt totaal niet uit welke lens?? (of lees ik nu verkeerd?)

          één ding is zeker. koop je de nikon 14-24 2.8 en je hebt het beste van het beste van het beste in dat bereik

          maar versta me nu niet verkeerd, je kan zonder probleem met een canon 350D en kitlensje 18-55 (samen misschien 200 euro tweedehands) foto's nemen om tot 1m uit te vergroten en de kwaliteit zal nog top zijn! (als je weet wat je doet)
          Last edited by Matthias; 29 mei 2009, 17:23.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Zoom - vaste lens

            Als je altijd op iso 100 wil fotograferen, dan zal je heel wat kansen om mooie foto's te maken moeten laten liggen.

            De meeste objectieven met een vaste brandpuntsafstand zijn scherper, maar dat is niet altijd zo.
            Er zijn een paar uitzonderingen, Canon heeft zo ook de 70-200 f4 L IS, waar je al een heel goede prime naast moet zetten om scherpere foto's te maken.

            Ik hoop dat Canon ook al aan een nieuwe 24-70 f2,8 L aan het werken is, want die is lang niet zo scherp als de 16-35 f2,8 L II.
            Maar ik hoop ook dat ze die niet zo duur maken als de Nikon 24-70 f2,8.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Zoom - vaste lens

              Kan me wel vinden in je antwoord, is inderdaad wat ik er ook over denk. Eens dat dan natuurlijk die vaste 14 mm weer in nano crystal wordt uitgevoerd, zit ja daar weer beter mee, en zo blijf je aan de gang.

              BD1766BE

              Comment


              • #8
                Re: Zoom - vaste lens

                Beide lenzen werden uitgebreid getest op SLR gear.

                http://www.slrgear.com/reviews/showp...duct/88/cat/12

                http://www.slrgear.com/reviews/showp...ct/1122/cat/13

                De test toont duidelijk aan dat de 14-24 geen gewoon goede lens is, maar een super-objectief. Deze lens veegt alle vooroordelen mbt zoomlenzen en groothoek in één beweging van tafel. Deze lens scoort in alle mogelijke testen dat ik tot dusver al gezien heb gewoon uitzonderlijk.
                Ik heb de 14-24 eind december in de UK aangeschaft voor de ongelofelijke prijs van 964 pond (toen ongeveer 1150 euro). Het is waarschijnlijk de beste koop dat ik ooit gedaan heb (op fotografisch gebied dan). Zijn volume en gewicht zijn misschien wel wat groot, maar door de beeldkwaliteit vergeet je dat snel. Ik kan gewoonweg geen superlatieven genoeg vinden om dit juweeltje aan te prijzen. Niet twijfelen indien je het geld bij elkaar hebt !
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Zoom - vaste lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
                  Kan me wel vinden in je antwoord, is inderdaad wat ik er ook over denk. Eens dat dan natuurlijk die vaste 14 mm weer in nano crystal wordt uitgevoerd, zit ja daar weer beter mee, en zo blijf je aan de gang.

                  Ook met nano chrystal zal de oude 14mm het nooit halen bij de 14-24.

                  Wel vind ik de twee zoomtoppers van Nikon behoorlijk zwaar, ik heb er dan ook lichtere alternatieven naast.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoom - vaste lens

                    de 14-24 is een buitenaards knappe lens.
                    maar je hebt een D200.
                    als je echt breed wil gaan met je D200 ga je beter naar de 12-24 DX (nu goedkoper tweedehands wegens 10-24) of meteen de 10-24 DX.
                    tenzij je natuurlijk denkt over afzienbare tijd naar FF te gaan, dan is de 14-24 jé lens.
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoom - vaste lens

                      Tja,

                      inderdaad wil ik binnenkort naar het FF formaat, als Nikon met de tegenhanger komt van de beroemde en beregoede Canon 5 mark 2.

                      Dus die 14 - 24 wordt het zeker, waarschnlijk samen met de ook al uitstekende 60 mm nikor.

                      Bedankt voor jullie reacties.
                      BD1766BE

                      Comment

                      Working...
                      X