Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

    Hoi!
    Ik heb een vraagje.. Ik zou graag een nieuwe, betere lens kopen als ik een lens vind die aan mijn eisen kan voldoen en die ik kan betalen.
    Ik wil foto's met mooiere kleuren, minder bewogen foto's,.. Als ik juist ben, zal een lichtsterke lens dit al grotendeels oplossen? Juist?
    Heb enkele lenzen opgezocht die me wel aanspreken. Wat denken jullie ervan? Zullen die aan mijn eisen kunnen voldoen?
    Is het mogelijk volgens jullie om zo'n lens te vinden rond het bedrag van 500, 600 euro?

    Canon
    * EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
    * EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM

    Sigma
    * 24-70mm F 2.8 EX DG Macro
    * 50-150/2.8 APO EX DC II
    * 70-200/2.8 APO EX DG MACRO
    * 18-250/3.5-6.3 DC OS HSM

    En nog een vraagje: ik heb alleen een kitlens van 18-55 en de Canon - EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM.. Zijn de lenzen de schuldige van het niet voldoen aan mijn eisen of moet ik gewoon nog meer oefenen?

    Ps: ik heb een Canon EOS 1000D
    Groetjes
    Goele

  • #2
    Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

    Wat wil je fotograferen en in welke omstandigheden?

    Lichtsterke lenzen zorgen ervoor dat je snellere sluiterijden kan aanhouden als er minder licht is, wat bewegingsonscherpte voorkomt, INDIEN je let op je brandpuntsafstand. 1/100 bij 50 mm zal geen probleem geven, omdat de sluitertijd sneller is dan de brandpuntafstand. De dezeflde sluitertijd 1/100 bij 200 mm geeft wel weer kans op problemen.

    IS of OS helpen alleen bij stilstaande objecten, want ze neutraliseert enkel JOUW beweging en niet die van het onderwerp.

    IS vind ik vooral leuk bij tele's ( vb 70-300 IS van Canon), want dan wordt je beeld veel rustiger en kan je gemakkelijker een bewegend onderwerp volgen.


    Enfin, vertel ons nu eerst even wat je met die nieuwe lens wilt fotograferen...
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

      Mijn hoofdonderwerp zijn honden
      DUS = constant in beweging zijnd onderwerp tenzij je ze laat poseren maar meestal dus van rondcrossende honden.
      Daarom dus ook zeker een zoomlens.
      Ik vind mijn foto's niet "slecht", maar weet dat het nog véél beter kan en daar wil ik naar streven.
      Ik zal er ook even bij vermelden dat ik bezig ben sinds half februari, maar ik er al wel enorm veel tijd heb ingestoken wegens weinig les gehad (student).

      Ps: dat van die samenhang sluitertijd en brandpuntafstand wist ik niet, super!

      Comment


      • #4
        Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

        Deze 2 lenzen lijken me geweldig (en perfect op elkaar inspelend):
        17-70mm F 2.8-4.5 DC Macro Canon
        70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM

        Goed/slecht plan?

        Comment


        • #5
          Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

          Minder bewogen foto's en dergerlijke ga je niet alleen krijgen door te investeren in beter materiaal.
          Natuurlijk beter materiaal heeft minder beperkingen om toch de juiste foto te maken op het juiste moment.
          Volgens mij moet je nog wat oefenen met de middelen die je nu hebt.
          Tot wanneer je de beperkingen van je materiaal begint te kennen.
          Natuurlijk voor vlug bewegende voorwerpen heb je wel een lens nodig die dit voorwerp kan volgen (dus snel scherpsteld)
          Uw telelens (55-200) is misschien niet van de snelste en heeft zijn beperkingen, maar is volgens mij wel doenbaar met zo'n lens.
          Als je toch een betere lens wil: De Canon 70-200 F4 kan hiervoor een oplossing zijn. Prijzen rond de 580 euro dacht ik.

          Je moet altijd rekening houden met de minimum sluitertijd in functie van de brandpuntsafstand. Minimum sluitertijd is ongeveer 1/(brandpuntsafstand x 1.6) (1.6 = cropfactor van canon)
          Dus indien je een lens 55-200 gebruikt op 200, moet je minimumsluitertijd ongeveer 1/(200 x 1.6) = 1/320.
          Indien je hier niet aan komt kan je steeds de iso waarde van je toestel vergroten (ipv iso 200, gebruik iso 400 of groter)




          Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
          Hoi!
          Ik heb een vraagje.. Ik zou graag een nieuwe, betere lens kopen als ik een lens vind die aan mijn eisen kan voldoen en die ik kan betalen.
          Ik wil foto's met mooiere kleuren, minder bewogen foto's,.. Als ik juist ben, zal een lichtsterke lens dit al grotendeels oplossen? Juist?
          Heb enkele lenzen opgezocht die me wel aanspreken. Wat denken jullie ervan? Zullen die aan mijn eisen kunnen voldoen?
          Is het mogelijk volgens jullie om zo'n lens te vinden rond het bedrag van 500, 600 euro?

          Canon
          * EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
          * EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM

          Sigma
          * 24-70mm F 2.8 EX DG Macro
          * 50-150/2.8 APO EX DC II
          * 70-200/2.8 APO EX DG MACRO
          * 18-250/3.5-6.3 DC OS HSM

          En nog een vraagje: ik heb alleen een kitlens van 18-55 en de Canon - EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM.. Zijn de lenzen de schuldige van het niet voldoen aan mijn eisen of moet ik gewoon nog meer oefenen?

          Ps: ik heb een Canon EOS 1000D
          Groetjes
          Goele
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

            Ik zet m'n instellingen (denkik) altijd juist en toch ben ik niet tevreden van m'n fotos.
            Heeft dit dan met mijn kennis te maken of met m'n materiaal?

            Comment


            • #7
              Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

              Anders eens een foto posten he!
              En schrijf hierbij ook de exif gegevens zoals sluitertijd, diafragma, iso waarde, en natuurlijk wat je er zelf niet goed aan vindt he!

              Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
              Ik zet m'n instellingen (denkik) altijd juist en toch ben ik niet tevreden van m'n fotos.
              Heeft dit dan met mijn kennis te maken of met m'n materiaal?
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                Mag ik hier enkele posten?
                Zal er kiezen waar ik niet 100% tevreden over ben

                Comment


                • #9
                  Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
                  Mijn hoofdonderwerp zijn honden
                  DUS = constant in beweging zijnd onderwerp tenzij je ze laat poseren maar meestal dus van rondcrossende honden.
                  Daarom dus ook zeker een zoomlens.
                  Ik vind mijn foto's niet "slecht", maar weet dat het nog véél beter kan en daar wil ik naar streven.
                  Ik zal er ook even bij vermelden dat ik bezig ben sinds half februari, maar ik er al wel enorm veel tijd heb ingestoken wegens weinig les gehad (student).

                  Ps: dat van die samenhang sluitertijd en brandpuntafstand wist ik niet, super!
                  Indien het honden zijn op zeer korte afstanden zou ik adviseren:
                  - Canon EFS 18-55 f2.8 IS tweedehands te zoeken (+/- 650 €)
                  Honden op iets verdere afstand
                  - Canon EF 70-200 F4 of liefst F2.8 zoeken (mag met IS zijn, maar voor de honden in beweging maakt dat niet veel uit)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                    Als het niet mag, zal ik ze wel weer verwijderen

                    Foto 1

                    EXIF:
                    Diafragma: f/5,6
                    Sluiter: 1/800
                    Iso: 400
                    Brandpunt: 55mm

                    Foto 2

                    EXIF:
                    Diafragma: f/5,6
                    Sluiter: 1/800
                    Iso: 200
                    Brandpunt: 55mm

                    Foto 3

                    EXIF:
                    Diafragma: f/5,6
                    Sluiter: 1/640
                    Iso: 800
                    Brandpunt: 55mm

                    Alle 3 de foto's zijn gecropt in photoshop!

                    Wat doe ik fout?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
                      Mag ik hier enkele posten?
                      Zal er kiezen waar ik niet 100% tevreden over ben
                      Denk het wel, maar ben niet zeker
                      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                        Goele,

                        zo fout zijn die fotos niet

                        de derde is niet helemaal scherp omdat de hond op je toeliep, dus je moet een lens hebben die sneller focust (USM of HSM)
                        je hebt moeten croppen dus je hebt een langere brandpuntsafstand nodig
                        je opening is f:5.6, je zal bij langere brandpuntsafstand ook een grotere opening nodig hebben
                        IS is niet nodig bij een bewegend onderwerp

                        op het eerste zicht uit je lijstje:

                        EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
                        EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM
                        (beide oude FF lenzen, maar redelijk scherp en snel, koop ze tweedehands)

                        met deze lenzen dek je voor weinig geld het middenbereik tussen je 2 kitlenzen

                        alternatief is je 55-200 vervangen door een EF 70-200 f:4 USM
                        ( de non-IS versie is erg betaalbaar zeker tweedehands)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                          Als u een foto trekt dan kijkt u door het oculair en drukt de ontspankop half in.
                          Op dit ogenblik wordt er gefocusseerd. Deze informatie wordt dan ook gebruikt om, als ge doordrukt, een foto te nemen.
                          Wanneer het object beweegt dan gaat deze niet juist gefocusseerd zijn wand de afstand is dan verander van moment focusseren en fotograferen.
                          Mogelijke oplossing een klein diafragma nemen om een grote diepte scherpte te hebben en een hoge ISO waarde om een korte tijd te verkrijgen.
                          Er bestaan ook foto apperaten die de bewegende beelden kunnen blijven focussen maar dan spreek ik al van een 5D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
                            Ps: dat van die samenhang sluitertijd en brandpuntafstand wist ik niet, super!
                            Er is helemaal geen samenhang.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tijd voor een nieuwe lens? Graag tips!

                              Oorspronkelijk geplaatst door verwil Bekijk bericht
                              Er bestaan ook foto apperaten die de bewegende beelden kunnen blijven focussen maar dan spreek ik al van een 5D
                              Dat kan vrijwel iedere DSLR.
                              Bij Canon heet dat AI servo......, ik zou er zo niet 1 weten die dat niet kan, misschien de 300D...

                              Comment

                              Working...
                              X