Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee aparte lenzen of één grote?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twee aparte lenzen of één grote?

    Hallo,
    ik ben van plan om me een toestel aan te kopen, waarschijnlijk de Canon 1000D.
    Wat ik me afvraag is: koop ik beter een 18-55 objectief en een 75-300 of beter één van 18-200 of 18-250?
    Misschien is het beter 1 lens voor het gemak, zodat je niet telkens moet wisselen.
    Of zie ik het verkeerd?
    Graag jullie reactie.
    Mvg,
    Kristof

  • #2
    Re: Twee aparte lenzen of één grote?

    De beeldkwaliteit van twee aparte lenzen is doorgaans beter dan één lens met een groot bereik. Als je niet graag van lenzen wisselt of niet teveel wilt meenemen op reis kan het wel handig zijn natuurlijk.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Twee aparte lenzen of één grote?

      18-250 of een superzoom is gemakkelijk, maar met een compromis wat de beelkwaliteit betreft. De beste resultaten behaal je met primes ( vast brandpunt) of 3x lenzen ( vb 24-70 of 70-200).

      In jouw geval zou ik kiezen voor volgende combo:

      EFS-18-55 IS kitlens + EFS-55-250 IS kitlens

      Die lenzen krijgen goede kritieken en kosten niet gek veel geld. Als het je bevalt kun je later nog upgraden naar de nog betere lenzen.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Twee aparte lenzen of één grote?

        Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
        18-250 of een superzoom is gemakkelijk, maar met een compromis wat de beelkwaliteit betreft. De beste resultaten behaal je met primes ( vast brandpunt) of 3x lenzen ( vb 24-70 of 70-200).

        In jouw geval zou ik kiezen voor volgende combo:

        EFS-18-55 IS kitlens + EFS-55-250 IS kitlens

        Die lenzen krijgen goede kritieken en kosten niet gek veel geld. Als het je bevalt kun je later nog upgraden naar de nog betere lenzen.
        WARNING

        Koop de lenzen die Omag hier aanraadt en niet de
        "18-55 objectief en een 75-300" uit jouw vraag
        het gaat hier over oude types die echt erg middelmatig zijn (en zonder IS daarenboven)

        kijk op internet hoeveel een body 1000D met of anders apart de 2 "IS" kitlenzen kosten tov de aanbieding met de oude lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Twee aparte lenzen of één grote?

          Twee aparte lenzen zijn optisch beter dan de "superzoomlenzen" zoals de 18-200 (Canon of Sigma) tot zelfs 18-270 (Tamron).
          Het grote voordeel van zo'n lens is dat je de meeste onderwerpen wel kan fotograferen als je die gebruikt. Maar dan moet je geen perfect scherpe foto's verwachten, en de autofocus van die lenzen is over het algemeen ook te traag voor actiefotografie.

          De EF-S 18-55 IS (die met beeldstabilisatie dus, niet de gewone versie) is heel goed, de 75-300 koop je beter niet, dat is een oud model dat ondermaats presteert.
          In plaats van die 75-300 is de EF-S 55-250 IS een heel wat betere keuze (of de 70-300 IS, maar die is weer heel wat duurder).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Twee aparte lenzen of één grote?

            Oorspronkelijk geplaatst door Cristobaldo Bekijk bericht
            Hallo,
            ik ben van plan om me een toestel aan te kopen, waarschijnlijk de Canon 1000D.
            Wat ik me afvraag is: koop ik beter een 18-55 objectief en een 75-300 of beter één van 18-200 of 18-250?
            Misschien is het beter 1 lens voor het gemak, zodat je niet telkens moet wisselen.
            Of zie ik het verkeerd?
            Graag jullie reactie.
            Mvg,
            Kristof
            Je mag alles doen, behalve een lens kopen die F6.3 op 't eind heeft vb bij 200 of 250mm zoom.

            Als je liever niet te veel lenswissels maakt, zou ik toch eens de Canon EFs 18-200 IS testen. Of toch wat reviews lezen.

            18-55 + 75-300 zijn beide ook geen "top"-lenzen, dus kan goed zijn dat het verschil goed meevalt.
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: Twee aparte lenzen of één grote?

              Hey,
              bedankt voor de interessante tips!

              Als beginner lijkt alles inderdaad goed, maar met jullie hulp weet ik nu wel waar ik
              moet op letten.

              Bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Twee aparte lenzen of één grote?

                2 dingen die je goed onthouden kunt:

                - de spiegelreflex camera heeft als grote voordeel het kunnen wisselen van lens, een UWA, (ultra wide angle) walkaround, primes, tele, super tele, macro etc etc.
                Als je niet van plan bent om te wisselen, kun je wellicht ook prima uit de voeten met een superzoom compact camera met 15 tot 20 keer zoom? dat is doorgaans goedkoper.

                - Zoals hierboven ook al genoemd, als een lens meer dan 3x optische zoom heeft, gaat dit praktisch altijd ten koste van de kwaliteit. Je zult ook zien dat de beste lenzen niet zo gek veel zoom hebben
                16-35 is een zoom van 2,nogwat keer. 70-200 is net geen 3x zoom.

                Er zijn wel uitzonderingen, maar dat zijn de lenzen die aanschaftechnisch wat duurder zijn. (lees, een stuk duurder).

                Comment


                • #9
                  Re: Twee aparte lenzen of één grote?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marxje Bekijk bericht
                  Als je niet van plan bent om te wisselen, kun je wellicht ook prima uit de voeten met een superzoom compact camera met 15 tot 20 keer zoom? dat is doorgaans goedkoper.
                  ik snap je redenering wel, maar de lenzen zijn niet het enigste voordeel van een DSLR. Een DSLR met superzoom steekt toch nog altijd een heel eind boven de meeste bridges met superzoom, zowel qua kwaliteit als snelheid.

                  desalniettemin raad ik de TS ook de 18-55 IS en de 55-250 IS aan, de perfecte kitlenzen voor een starter (en zelfs niet alleen voor starters)
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twee aparte lenzen of één grote?

                    Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                    Je mag alles doen, behalve een lens kopen die F6.3 op 't eind heeft vb bij 200 of 250mm zoom.
                    Ik zou echt niet weten waarom niet...
                    Met een 18-250, of bv. 50-500 ook, is absoluut niets mis.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twee aparte lenzen of één grote?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      ik snap je redenering wel, maar de lenzen zijn niet het enigste voordeel van een DSLR. Een DSLR met superzoom steekt toch nog altijd een heel eind boven de meeste bridges met superzoom, zowel qua kwaliteit als snelheid.
                      Inderdaad.
                      En ook al heb je een set "betere" lenzen, toch kan een 18-250 een heel interessante aanvulling zijn.

                      Ik zou het zelfs eerder omdraaien :
                      Het zou absoluut niet verkeerd zijn de 18-250 als startlens te nemen.
                      De lenstas kan daarna naar believen aangevuld worden met meer specifieke lenzen van om het even welke prijsklasse naarmate je als beginnend dslr-er je eigen behoeften leert kennen...

                      En als je rekening houdt met de beperkingen van een 18-250, dan is dit een prima lens. Dus rekening houden met :
                      - vervorming op 18mm, dus let op bij gebouwen (wat trouwens ook bij heel wat kitlenzen het geval is)
                      - tragere AF, dus actiefoto's zullen minder snel geslaagd zijn
                      - 1 à 2 stops dichtdraaien voor mooi scherpe foto's
                      - geen f/2.8 of zo beschikbaar, dus niet ideaal bij weinig licht...)

                      Maar het feit dat deze combinatie heel compact en licht blijft en je toch heel wat flexibiliteit biedt vanwege het grote bereik, maakt deze lens voor mij alvast interessant, zeker tijdens een lichtgewicht daguitstap of vakantietochtje bij 35°C ...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment

                      Working...
                      X