Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeiiss planar 50 1.4 ZE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeiiss planar 50 1.4 ZE

    Ik ben momenteel in t bezit van een fantastic plastic Canon 50 1.8. Leuk lensje, maar toch wel soft volopen, en qua build quality natuurlijk een absoluut prul. Heb onlangs mn eerste L lens gekocht, de fameuze 135 2 van Canon, en ben hier volledig verliefd op. De kleuren zijn geweldig sprekend, de scherpte is fantastisch, het bokeh is mooi dromerig en hij is gebouwd als een tank.

    Nu wil ik mijn 50mm vervangen door een betere. Maarre, de 50 1.2L van Canon is me net iets te duur (en zou zn prijs ook niet rechtvaardigen). Ik zou voor de Canon 50 1.4 kunnen gaan, maar heb toch gehoord dat die qua kleur en scherpte volopen ook niet om naar huis te schrijven is. Daarom viel mn oog op de Carl zeiss Planar 50 1.4, nu ook met Canon mount te verkrijgen. Is enkel manuale focus, geen probleem aangezien ik toch vooral architectuur, city en street fotografie, en portretten doe. Ik heb maw wel effe tijd om zelf manueel te focussen. Om nog maar te zwijgen over t feit dat verplichte manuele focus weer een heel nieuw niveau van fotografie vergt.

    Heel eenvoudige vraag, heeft iemand ervaring met deze lens? Geen vergelijking met de Canon 1.4 of de Sigma 1.4. Gewoon effe een simpele weerslag van wat je al dan niet fantastisch vindt aan deze lens....

  • #2
    Re: Zeiiss planar 50 1.4 ZE

    Mijn ervaring met CZ is de 50/1.4 ZF, met Nikonmount weliswaar.

    Dit is eigenlijk mijn favoriete lens als het aankomt op 'rustige' fotografie oa zoals je beschrijft voor landschappen, arcitectuur ed.
    De lens wordt gebruikt zowel op cropcamera als met ff.

    Her vraagt wat aandacht om scherp te stellen, diaframering...maar de resultaten zijn behoorlijk knap.
    Met Canon heb ik geen ervaring, mijn CZ is wel duidelijk knapper dan mijn (lichtsterke) Nikkors. Vooral scherpte, kleur en bokeh zijn fenomenaal.

    Het blijft natuurlijk een kwestie van prioriteiten, maar elk zijn meug
    en ja, ik ben fervent liefhebber...

    Succes!

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Zeiiss planar 50 1.4 ZE

      als ik dat allemaal zo lees is de 499 EUR die ze hiervoor vragen bij fotorubens.be een lachertje... zeker in vgl met de 339 die de canon 501.4 kost (die ik overigens al eens snel getest heb bij grobet en die me op t eerste zicht een beetje tegenviel)

      Comment


      • #4
        Re: Zeiiss planar 50 1.4 ZE

        Mijn Canon 50mm 1.8 en Zeiss ZF 50 1.4 (Nikon) zijn twee uitersten : het ene een prul, het ander een ongelooflijk scherp en degelijk gebouwd pareltje
        Manuele scherpstelling is boterzacht
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Zeiiss planar 50 1.4 ZE

          Ik moet zeggen dat de 50 f1.2 z'n prijs toch bijna rechtvaardigt, het is een echt topperken (bij f1.8; om 'veilig' te spelen, is hij waanzinnig scherp)

          Comment


          • #6
            Re: Zeiiss planar 50 1.4 ZE

            .....
            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 14:50.

            Comment


            • #7
              Re: Zeiiss planar 50 1.4 ZE

              Ik gebruik de Zeiss planar 1.4 50 ZE. Ben er heel tevreden over. Lekker scherp en heel stevig gebouwd. Enig nadeel; manueel scherpstellen op f/1.4 is niet zo makkelijk. Ookal kan je gebruik maken van de scherpstelpunten die oplichten en de pieptoon. Maar indien je de tijd kan nemen om rustig foto's te maken zeker een aanrader!

              Comment

              Working...
              X