Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

    Sinds vandaag ben ik een heel tevreden eigenaar van een Canon 17-40mm lens & meteen moest er mij een vraag van het hart...

    Wie gebruikt er eigenlijk die gekke, uitzonderlijk brede zonnekap op zijn 17-40 of 16-35mm ?

    Op diverse sites lees ik dat de zonnekap daarenboven weinig tot geen invloed heeft op de beeldkwaliteit + veel
    bescherming biedt ze ook al niet + je loopt er dan ook nog eens extra mee in de kijker...

    Genoeg redenen voor mij om ze in de kast te laten liggen

    Wat denken jullie daarover ?

    Of heeft de zonnekap toch zodanig genoeg positieve invloed op het beeld dat ze bovenstaande argumenten in het niet brengt ?

    thanx

  • #2
    Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
    Sinds vandaag ben ik een heel tevreden eigenaar van een Canon 17-40mm lens & meteen moest er mij een vraag van het hart...

    Wie gebruikt er eigenlijk die gekke, uitzonderlijk brede zonnekap op zijn 17-40 of 16-35mm ?

    Op diverse sites lees ik dat de zonnekap daarenboven weinig tot geen invloed heeft op de beeldkwaliteit + veel
    bescherming biedt ze ook al niet + je loopt er dan ook nog eens extra mee in de kijker...

    Genoeg redenen voor mij om ze in de kast te laten liggen

    Wat denken jullie daarover ?

    Of heeft de zonnekap toch zodanig genoeg positieve invloed op het beeld dat ze bovenstaande argumenten in het niet brengt ?

    thanx
    Bwa, bij mij staat ze er altijd op, maar da's eerder uit gewoonte. Of ze effectief veel nut heeft, is inderdaad te betwijfelen: ze is héél wijd en erg kort.
    't Zal iets doen, maar niet veel. En met een beeldhoek van 100° op 17mm op een FF kan het ook niet anders.
    Op de 16-35 moet ze nog wijder zijn .
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

      Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
      Sinds vandaag ben ik een heel tevreden eigenaar van een Canon 17-40mm lens & meteen moest er mij een vraag van het hart...

      Wie gebruikt er eigenlijk die gekke, uitzonderlijk brede zonnekap op zijn 17-40 of 16-35mm ?

      Op diverse sites lees ik dat de zonnekap daarenboven weinig tot geen invloed heeft op de beeldkwaliteit + veel
      bescherming biedt ze ook al niet + je loopt er dan ook nog eens extra mee in de kijker...

      Genoeg redenen voor mij om ze in de kast te laten liggen

      Wat denken jullie daarover ?

      Of heeft de zonnekap toch zodanig genoeg positieve invloed op het beeld dat ze bovenstaande argumenten in het niet brengt ?

      thanx
      De 17-40 zit momenteel zo goed als altijd op mijn camera en de EW-83E staat er altijd op.

      Ik doe nogal veel aan nachtfotografie en oa die zonnekap helpt me toch flares te vermijden.
      En bescherming biedt ze wel...ik kan het weten.
      Last edited by Ticor; 27 mei 2009, 00:05.
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        De 17-40 zit momenteel zo goed als altijd op mijn camera en de EW-83E staat er altijd op.
        En bescherming biedt ze wel...ik kan het weten.
        zelfde hier.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

          OP de 10-22 zit die ook, is DE manier om de lens een beetje te beschermen, en wanneer valt de zon NIET op de zijkant (in de RUG , ok )

          Comment


          • #6
            Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

            Blijkbaar kan je ook de zonnekap van de 17-55 2.8 monteren. En er is hier al een tijdje geleden gemeld dat deze inderdaad beter is. Zelf heb ik hier (nog) geen ervaring mee.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #7
              Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

              Ik gebruik al jaren de EW83J ; die voor de 17-55/2.8 bedoeld is.
              Het is een grotere zonneskap die m.i. een veel betere protectie biedt.
              Ziet er ook indrukwekkerder uit...

              mvg,
              Jan.
              canon R7, canon 10-22 , canon 17-55f2.8 IS, canon 24-105f4 L IS, canon 100-400mmf4.5-5.6L IS ; canon 50 mm MKI ; canon 85mmf1.8;

              Comment


              • #8
                Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                Op mijn sigma 10-20 staat ze er ook altijd op. Mocht de lens vallen op het frontelement is er een goede kans dat het glas er onbeschadigd vanaf komt.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                  Blijkbaar kan je ook de zonnekap van de 17-55 2.8 monteren. En er is hier al een tijdje geleden gemeld dat deze inderdaad beter is. Zelf heb ik hier (nog) geen ervaring mee.
                  Enkel op een cropcam, op een FF zal dat niet gaan vrees ik ( en ik vermoed dat de TS met een FF cam werkt )
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    Enkel op een cropcam, op een FF zal dat niet gaan vrees ik ( en ik vermoed dat de TS met een FF cam werkt )
                    Waarschijnlijk zal hier het schoentje wringen
                    Ik gebruik de zonnekap van de 17-55 (belachelijk duur ding dat je nog eens extra moet kopen ) ook op de EF-S 10-22, en heb geen vignetting.

                    Trouwens de kap van de 24-105 is bijna dezelfde als die voor de 17-55, en die zat er wel gratis bij (had ik die maar eerder gekocht dan had ik de kap voor de 17-55 niet moeten kopen)

                    Ik heb er een gewoonte van gemaakt om altijd met de zonnekap te werken, baat het niet dan schaadt het ook niet hé.

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                      Ik gebruik de zonnekap van de 17-55 (belachelijk duur ding dat je nog eens extra moet kopen ) ook op de EF-S 10-22, en heb geen vignetting.
                      De 10-22 is de enige lens waar ik "geen zonnekap - UV filter" gebruik omdat ik ook twijfel(de) aan het nut ervan in verhouding tot de afmetingen (in de tas)

                      Nochtans heb ik duidelijk gemerkt bij andere lenzen (oa 100-400) dat "zonnekap - geen filter" een betere beeldkwaliteit geeft

                      Dank voor de input, ik zal mijn methode herzien

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                        ik zet het er altijd op, als je ergens tegenloopt ofzo is er kras in de zonnekap en niet op de lens.
                        Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door b@rney Bekijk bericht
                          ik zet het er altijd op, als je ergens tegenloopt ofzo is er kras in de zonnekap en niet op de lens.
                          en je loopt bij een groothoek lens extra gevaar, vanwegen de bolling.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                            Steeds met zonnekap, ook bij de 17-40.
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie gebruikt er die zotte Canon EW-83E zonnekap eigenlijk ?

                              Scalll, zoals je ziet aan de replies, je kan dus totaal ongegeneerd rondlopen met die zotte zonnekap op uw 17-40 en lekker hard opvallen .
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X