Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze Pentax groothoek revisited

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij keuze Pentax groothoek revisited

    Een hele tijd geleden startte Peter K dit topic. Een kleine 2 jaar later sta ik voor dezelfde vraag: welke groothoek aanschaffen voor Pentax (voor de K20d). Hij moet vooral dienen voor landschapsfotografie. Ik neig van nature meer naar primes (en zelfs vnl tweedehands en manual focus, maar groothoek vind je tweedehands zo moeilijk), maar een zoom mag dus ook
    Opties (prijzen bij Konijn tussen haakjes):
    Primes Pentax
    - Pentax DA 14mm F 2.8 IF ED (€ 588)
    - Pentax DA 15mm Ultra-wide angle lens (€ 659)
    Zoom Pentax
    - Pentax DA 12-24 mm F4.0 (€ 609)
    Zoom 3rd party
    - Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC Pentax (€ 451)
    - Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG Pentax/Sams (€ 700)
    - Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Pentax (€ 420)
    De 15mm is heel klein, maar krijgt mindere reviews. De 14mm prime krijgt relatief goede kritieken, net als de Pentax 12-24 (zie ook de eerder genoemde thread, waar ishpuini de 14mm aanraadt, en Tozumi lovend spreekt over de 12-24). De 3rd parties ken ik minder.
    Jullie advies? Elke goede raad is welkom! Hartelijk dank alvast!
    Jones

  • #2
    Re: Hulp bij keuze Pentax groothoek revisited

    Ik ben uiteindelijk voor de DA15/4 gegaan. Naar mijn mening een schitterend objectief.

    Het mag dan misschien niet perfect van onder de microscoop komen, maar de "mindere" prestatie is in praktijk niet van belang en weegt bijgevolg niet op tegen de voordelen... voor mij dan toch...

    Beeldhoek, bouw, omvang en ligging in de hand zijn voor mij perfect wat ik zocht. f/4 is geen probleem door de zoeker (ik gebruik een KatzEye Optibrite matglas dat iets helderder is dan de standaard) en kort scherptedieptespel is voor mij niet besteed aan een dergelijke breedhoek.

    Ik gebruikte de DA14/2.8 een namiddag en vond de beeldhoek net ietsje te groot naar mijn goesting. Kwaliteit van de beelden was wel top en de zoeker lekker helder. Maar al bij al vond ik 'm te groot, vooral met de zonnekap.

    Zooms overwoog ik niet. Ik ben geen zoommens, ze zijn me te groot en ik zou ze toch enkel op de kortste brandpuntsafstand gebruiken...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij keuze Pentax groothoek revisited

      Ik ben nog steeds heel tevreden over de DA 12-24, en deze zal met de komst van de K-7 en volgende Pentax body's nog verbeteren door de automatische lensfoutcorrecties.
      Deze correcties gelden uiteraard alleen voor Pentax lenzen, niet voor Sigma of Tamron.

      Als ik zwaar geladen op stap ga neem ik nog slechts drie objectieven mee:
      Pentax DA 12-24
      Pentax DA 35 Limited Macro
      Sigma 50-500 Bigma
      Voor de rest is het one day, one lens

      Een recente reeks met de DA 12-24 kan je HIER vinden, klikken op Diashows, Werregarenstraat Gent.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij keuze Pentax groothoek revisited

        Bedankt voor de reacties! Nog andere gebruikservaringen?
        Wim, waar heb jij de nieuwe 15mm gehaald, want die vind ik nergens op voorraad? Of moet je die zowiezo bestellen (en lang op wachten)?
        Jonathan

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij keuze Pentax groothoek revisited

          Oorspronkelijk geplaatst door Jones Bekijk bericht
          Bedankt voor de reacties! Nog andere gebruikservaringen?
          Wim, waar heb jij de nieuwe 15mm gehaald, want die vind ik nergens op voorraad? Of moet je die zowiezo bestellen (en lang op wachten)?
          Jonathan
          Ik kocht de mijne bij SRS in het UK. 't Is er eentje uit de eerste reeks die ze binnenkregen (ik bestelde voor). Een week later ging de prijs EUR 150 omhoog, want blijkbaar had Pentax een verkeerde (te lage) prijs aan SRS doorgerekend... Ikke dus 5 minuten geluk... Dat mag af en toe wel eens hé...

          Wim
          Last edited by ishpuini; 29 mei 2009, 10:44.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment

          Working...
          X