Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW ?

    Goedemiddag allemaal,
    Even een vraagje
    Hoe geraak ik aan raw images?
    De foto's die ik maak (Canon Powershot A20) zijn allemaal jpg'kes. Op zich geen probleem, tot er iemand een paar foto's vroeg in tiff formaat.
    Ooit kreeg ik is al mijn foto's in tiff op mijn hd, blijkbaar heb ik toen ergens iets verandert. God (en hopelijk jullie ook) weet misschien nog wat ik toen gedaan heb.
    Alvast mijn dank voor jullie interventie.
    Kind regards,

    Pierre



  • #2
    Kan een Powershot A20 zowieso wel RAW images maken?

    Met vriendelijke groeten,

    Ronald Konings
    Do or Do Not, Do not Try...
    Canon Powershot G2
    Met vriendelijke groeten,
    Ronald
    www.konings.biz

    Comment


    • #3
      En toen begon de Pierre zwaar te twijfelen
      Weet ik alleen niet meer hoe ik aan die tiff gekomen ben. Het moet ergens helemaal in den beginne geweest zijn. Herinner me nog dat al die foto's in 1 grote file zaten (tiff).
      Soit, in de handleiding staat er ook niet veel over geschreven.
      Waarschijnlijk zal het niet lukken, buiten het formaat en de compressie valt er niet veel in te stellen.
      Mvg,

      Pierre


      Comment


      • #4
        Een Canon A20 kan ik niet vinden. De A30 wel en die kan geen RAW-format maken.

        Groetjes,
        Willem

        Pardon, ik heb de A20 gevonden en kan inderdaad geen RAW-format foto's maken


        Canon PowerShot S40

        Edited by - Willem on 25 April 2002 15:35:56
        Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
        http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

        Comment


        • #5
          Hoi Pierre,

          Volgends de beschrijvingen inderdaad geen RAW, ook geen uncompressed:

          *** Info A20: Uncompressed: None / Compressed: JPEG (with EXIF) ***

          Je kunt dus geen ongecomprimeerde bestanden uit die camera krijgen. Je kunt natuurlijk wel de JPEG-bestanden inladen en weer opslaan als TIF. Hierdoor blijft eventuele compressieschade (hoewel die mee moet vallen) van de oorspronkelijke JPG behouden.

          Aangezien je niet direct ongecomprimeerde bestanden kunt krijgen, kun je dan die persoon het beste de originele JPG's sturen en die door diegene zelf laten omzetten naar TIF (hoef je geen nodeloos grote bestanden te sturen).

          Comment


          • #6
            Idd, RAW is met dit toestel blijkbaar niet mogelijk (mis ik nu iets?).
            Bij deze allen hartelijk dank voor uw hulp.
            Mvg,

            Pierre

            Comment


            • #7
              Pierre, Raw formaat is een "Lossless compression" formaat, wat betekend dat je geen verlies hebt door compressie, zoals met jpeg. Het neemt ook een heel wat meer plaats in op je CF kaartje. Wat je er mee kan doen ? Je kan het perfect omzetten naar TIF (ongecomprimeerd beeldbestand) en dan gaan bewerken, omdat je dan geen verlies van detail of pixels hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik (met het blote oog...) geen verschil kan zien tussen de laagste compressie (L) en hoogste resolutie (superfine) en het RAW formaat...

              Mensen die foutjes zien, gelieve me te verbeteren

              *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
              ==+ Canon PowerShot S30 +==

              An  a day keeps frustration away!
              http://www.demey-deleus.be

              Comment

              Working...
              X