Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een lens?

    hallo allemaal.
    nu ben ik niets bij wat ik allemaal van jullie heb gezien. maar ga toch mijn vraag stellen.
    ik heb sinds een poosje(3-4 maanden) een canon eos 400D.
    daar zit een lens bij van 18-55 mm.
    ik maak hier hele mooie foto's van. nu heb ik een windhond en die rent dus heel snel en heel ver.
    met deze lens die je dan vaak een kleine hond in de verte.
    ook fotografeer ik vaak bij mijn hondenclub, bij de behendigheid. ook dit gaat goed scherp en mooi maar ook weer niet in de verte, is wel scherp maar kleine honden en baasje.
    nu leef ik van een uitkering maar heb wel ene beetje geld gespaard voor een betere lens.
    ik heb dus maximaal 500 a 600 euro voor een lens.
    kan met deze lens al prachtige foto's maken(voor mijn doen hihi) en wil dus een lens kopen waar ik ver dichtbij kan halen, maar als ze plots naar mij toe komt rennen moet hij ook dichtbij kunnen fotograferen. en dan nog iets. liefst eentje waar ik geen statief bij nodig heb...
    ik heb net een paar topics gelezen om te kijken of mijn vraag beantwoord kon worden. maar niet echt dus.. snap niet echt iets van de moeilijke termen
    hopelijk hebben jullie een paar tips.

    alvast bedankt
    groetjes gaby

  • #2
    Re: een lens?

    Uw 18-55 houden en de 55-250 IS bijkopen, tenmiste als u de foto's buiten neemt.
    Wat u ook zou kunnen doen is de rubriek "Aangeboden" op het forum in de gaten houden en kijken of er soms een 2de hands 70-200L aangeboden wordt die binnen uw budget past. Want naast de mindere lichtsterke is het mogelijk dat die 55-250 IS niet snel genoeg focust (scherp steld) bij aktie foto's.
    Hoewel, u zegt dat uw foto's met de 18-55 (IS?) scherp zijn.
    Dus zouden die dat ook met de 55-250 IS ook moeten zijn aangezien dit objectief sneller focust dan de 18-55.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: een lens?

      Misschien de Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM. Kost 659€ bij konijn. En hij heeft een snelle HSM motor. Hij is een stuk goedkoper als die van canon.

      Comment


      • #4
        Re: een lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
        Misschien de Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM. Kost 659€ bij konijn. En hij heeft een snelle HSM motor. Hij is een stuk goedkoper als die van canon.
        Voor die foto's is f2,8 niet nodig, maar een heel snelle AF is wel belangrijk.
        Daarom zou ik voor dat budget toch eerder de Canon 70-200 f4 (zonder IS) aanraden, want die zal vooral bij gebruik van de Servo-AF heel wat beter presteren dan de Sigma 70-200 f2,8.
        Die Sigma heeft dan wel een HSM-scherpstelmotor, maar alle Canon 70-200 lenzen hebben een veel snellere AF dan de Sigma 70-200 f2,8 EX DG (Macro).

        De Canon 70-200 f4 is ook nog wat goedkoper dan de Sigma, die valt nog binnen het vooropgestelde budget (584,66 euro bij Fotokonijnenberg).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: een lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Voor die foto's is f2,8 niet nodig, maar een heel snelle AF is wel belangrijk.
          Daarom zou ik voor dat budget toch eerder de Canon 70-200 f4 (zonder IS) aanraden, want die zal vooral bij gebruik van de Servo-AF heel wat beter presteren dan de Sigma 70-200 f2,8.
          Die Sigma heeft dan wel een HSM-scherpstelmotor, maar alle Canon 70-200 lenzen hebben een veel snellere AF dan de Sigma 70-200 f2,8 EX DG (Macro).

          De Canon 70-200 f4 is ook nog wat goedkoper dan de Sigma, die valt nog binnen het vooropgestelde budget (584,66 euro bij Fotokonijnenberg).
          Jep daar heb je gelijk in. En eerlijk gezegd was ik de 70-200 f4 even vergeten

          Comment


          • #6
            Re: een lens?

            is een 70-200 niet een beetje te tele aan de korte kant voor als de hond dichtbij komt?

            ik ben eerder geneigd om de 18-200 aan te raden. Dan hoeft ze nooit van lens te wisselen. Nadeel is natuurlijk wel de lichtsterkte en AF snelheid
            I will harness all available light with super-fast aperture lenses

            Comment


            • #7
              Re: een lens?

              ik ben niet echt slim.
              maar wat is een af snelheid?
              ik hou niet zo heel erg van lenzen verwisselen.
              een buurmeisje van mij heeft bij de BCC een lens gezien van tamron dat was een 70/300
              wat vinden jullie daarvan?
              als ik lensen bekijk waar moet ik dan het meeste op letten??
              ik zit net mijn foto's te bekijken en ze zijn niet zo scherp als jullie ze maken.
              maar hier een paar voorbeelden van mijn lens.







              ben niet zo goed als jullie en de achtergrond hihih
              hopelijk mag je foto's hier plaatsen in dit topic, anders verwijder ik ze weer
              groetjes gaby

              Comment


              • #8
                Re: een lens?

                De AF-snelheid is hoe snel je lens scherpstelt.
                Als je actiefoto's wil trekken, zoals de 2 laatste is het denk ik wel belangrijk dat je een snelle AF (AutoFocus) hebt.

                Comment


                • #9
                  Re: een lens?

                  De Tamron 75-300 is niet echt aan te raden voor actiefotografie, als ik eerlijk moet zijn, dan zal ik ze zelfs nooit aanraden...
                  Voor een beetje meer geld heb je de EF-S 55-250 IS, dat is de beste low-budget zoomlens die je voor een EF-S compatibele Canon kan kopen.
                  Die EF-S 55-250 IS is veel scherper, de AF is veel sneller, en ze heeft veel minder last van CA. (=Chromatische Aberratie: paarse, blauwe of roze bij sterke contrastverschillen, de Tamron 75-300 geeft dan roze randjes (heb ik zelf gemerkt, ik heb ooit een paar foto's gemaakt met zo'n Tamron).)


                  Je wisselt niet graag lenzen, maar daar is een DSLR wel voor gemaakt.
                  Dat is een groot voordeel, want daardoor kan je de camera "ombouwen" om er de best mogelijke resultaten uit te halen naargelang het onderwerp en de omstandigheden.
                  Er bestaan superzoomlenzen (18-200 tot zelfs 18-270mm), die kunnen heel handig zijn, maar voor actiefotografie hebben die allemaal een te trage autofocus (buiten de Canon 28-300 L IS, maar die kost 4 of 5x meer dan wat je wil uitgeven).

                  Voor een budget van 5-600 euro raad ik dus in eerste plaats de Canon 70-200 f4 L aan, de EF-S 55-250 IS is dan een low-budget alternatief waarmee je wel actiefoto's kan maken, maar daarmee zal het percentage bruikbare foto's wel heel wat kleiner zijn.
                  Er is ook nog de Canon 70-300 IS, dat is ook nog een alternatief, maar het is geen echte "sport" lens zoals de 70-200 f4.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: een lens?

                    het is niet alleen bedoeld voor de sport fotogravie hoor... meer voor me eigen huisdieren. enzo. ik doe zelf behendigheid met mijn hond en ik fotograveer vaak als hobby de rest, die foto's hierboven behalve de onderste(is van training) zijn van een wedstrijd.
                    ik ben ook niet professioneel maar doe het echt voor de hobby

                    Comment


                    • #11
                      Re: een lens?

                      Ik fotografeer ook enkel voor men hobby. En geloof me, zelfs dan wil je dat je foto's zo goed mogelijk gelukt zijn. Ik heb bevoorbeeld de sigma 80-400 gehad. En ergerde me dood dat al men vlucht foto's van de vogels juist niet scherp waren. Deze lens had echter geen HSM (high speed motor) waardoor zijn AF te traag was, en dus hierdoor 95% net niet scherp stond als ik de ontspanknop induwde. Nu heb ik de Canon 100-400L. En ja deze is duurder, maar het is het waard. Nu kan ik wel scherpe actiefoto's nemen omdat deze wel zo'n snelle motor heeft. (Deze zijn van vorige week)Daarmede Black Bandit de Canon 70-200L aanraad. Deze heeft dezelfde motor. Dit gaat je echt wel helpen om scherpere foto's te hebben bij lopende honden. (Toestel wel instellen om auto focus). De kortste afstand 70 mag misschien iets te "lang" zijn als honden korter komen, maar je moet niet extreem achteruit gaan om dit op te lossen. Indien wel moet je ff je 18-55 op je toestel zetten wanneer je een portreje wil trekken.
                      Last edited by Tunie; 24 mei 2009, 20:23.

                      Comment


                      • #12
                        Re: een lens?

                        ik heb net op google zitten zoeken naar de Canon 70-200 f4 L maar wow wat is die ingewikkeld zeg:O
                        en waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat is het verschil tussen zo'n lens en een telelens? buurmeisje zegt dat ik beter een telelens kan nemen namelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: een lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
                          ik heb net op google zitten zoeken naar de Canon 70-200 f4 L maar wow wat is die ingewikkeld zeg:O
                          en waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat is het verschil tussen zo'n lens en een telelens? buurmeisje zegt dat ik beter een telelens kan nemen namelijk.
                          Waarom is die lens ingewikkeld?
                          Dit is een Tele(Zoom)lens. Tele omdat het lens is die langer is dan een normale lens (40 a 55 mm waren vroeger de normale lenzen) Dus 70 is een korte telelens, 200mm is een normale telelens, (400 of 500mm zijn dan weer de lange telelenzen). Dit is een zoomlens omdat je verschillende brandpunten (mm) hebt op 1 lens. Je kan alles kiezen tussen 70 en 200mm.
                          Onder de 40 mm spreken we van breedhoek 28 tot 35 mm was de gewone breedhoek onder 24 mm spreken we van ultra wijde breedhoeken.

                          Op een digitaal toestel moet je alles wel nog eens delen door de cropfactor van je sensor, omdat een kleinere sensor een andere beeldhoek zal geven (Canon delen door 1.6, Nikon & Sony & Pentax door 1.5, Sigma door 1.7, Panasonic door 2).

                          Comment


                          • #14
                            Re: een lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
                            ik heb net op google zitten zoeken naar de Canon 70-200 f4 L maar wow wat is die ingewikkeld zeg:O
                            en waarschijnlijk een hele domme vraag, maar wat is het verschil tussen zo'n lens en een telelens? buurmeisje zegt dat ik beter een telelens kan nemen namelijk.
                            Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met ingewikkeld? Het is net zoals met andere lensen, zoomen - scherpstellen en trekken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: een lens?

                              Ik volg volledig black bandit en zou zonder twijfel de 70-200 Canon aanschaffen.
                              Dit is gewoon een superlens, super scherp en genoeg tele voor uw hondenfoto's.
                              Het is gewoon een van de beste lenzen die Canon maakt en bovendien heel prijsvast. Je kan hem zonder problemen zonder veel verlies terug van de hand doen als je hem terug kwijt wil.

                              Groeten,

                              Rudy

                              www.vogelsvanbelgie.be
                              Mvg,
                              Rudy
                              www.vogelsvanbelgie.be

                              Comment

                              Working...
                              X