Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vlekken

    ik heb vlekken op foto's als ik ze bekijk op pc, kan ik iemand een foto mailen om te laten zien
    mss weet die persoon dan vanwaar die vlekken kunnen zijn

  • #2
    Re: vlekken

    Is het een DSLR? Dan is je sensor waarschijnlijk vuil, kan gereinigd worden, er bestaan verschillende methodes voor, zoek eens op sensorreiniging hier op het forum, je zal zeker één en ander vinden.

    Comment


    • #3
      Re: vlekken

      ja het is een Pentax K10D

      Comment


      • #4
        Re: vlekken

        Waarschijnlijk stofvlekjes op de sensor inderdaad...zijn op verschillende manieren schoon te maken, ik gebruik wattenstaafjes, blaaspeertje en schudden met de camera (je kan het ook laten doen overigens)

        Je mag de foto (vlekjes) ook hier posten zodat meerdere mensen kunnen oordelen wat het nu is)
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: vlekken

          Camera mee onder de douche nemen durft soms ook al een helpen

          ff serieus. neem een paar foto's van de lucht en controleer of de vlekken steeds op dezelfde plaats zitten. Indien wel, heb je wsl een stofje of zo op je sensor zitten. In veel gevallen kan je dit 'droog' oplossen. Ikzelf gebruik een borsteltje een een peertje hiervoor. Zit het echter vast dan doe ik m'n toestel binnen bij de vakman om hem te laten poetsen. Je kan dit zelf ook, maar ik kies er voor om niet met vocht in m'n toestel te zitten klooien. Indien de handelaar iets ver***** ben ik toch mooi ingedekt en kan hij voor de kosten opdraaien.
          grt,
          Raf
          Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

          Comment


          • #6
            Re: vlekken

            Foto's wel van de lucht maken waar geen wolken in zitten en op een hoog diafragma getal dan zie je de stofjes het beste..!


            Bij gebrek aan blauwe lucht doe ik het altijd als volgt..

            interne flitsertje aan, korte lens erop, AF uit en dan diafragma zoveel mogelijk dichtknijpen (hoog f-getal, meestal f-22) en op een witte muur met flits de foto nemen (de flits omdat binnen op f-22 je anders enkel een zwart vlak ziet)

            Als je de foto dan op 100% bekijkt zie je duidelijk alles stofjes zitten...

            Wel opletten dat linksonder op de foto in werkelijkheid niet linksonder op de sensor is
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment

            Working...
            X