Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

    Ik ben eens gaan zoeken op enkele testsites, hoe een Nikon 20mm AF-D f2.8 presteerd op een D700 of D3, nu zijn de bevindingen daar zo tegenstrijdig, dat je eigenlijk niets te weten komt.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit objectief gebruikt op een fullframe ?

    De bedoeling is om een lichte en relatief kleine groothoek te hebben om op een D3 te gebruiken.

    Geert.

  • #2
    Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

    Een goede vraag Geert. Ik baseer mij meestal op de testen uitgevoerd in http://www.pictchallenge-archives.ne..._optiques.html
    en daar komt de 20/2.8 Afd redelijk goed uit zonder evenwel de scherpte te halen zoals de vermaarde 14-24/2.8 AFS.
    Ik heb indertijd mijn 20/2.8 AFd verkocht toen hij zeer ondermaats presteerde op mijn D200 - vooral de hoeken waren abominabel. De 17-55 deed het dan wel stukken beter.
    Ik vrees evenwel dat een 20/AFd niet zal verbeteren inzake randscherpte op een FF-camera, al blijft het uiteraard wat gissen. Ik heb dan ook resoluut gekozen voor de 14-24 voor mijn D700 en ben er zeer tevreden over ondanks de grootte en het gewicht.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

      Bedankt Vantje,

      deze heb ik ook bekeken, maar graag zou ik van een eventuele gebruiker/bezitter zijn objectieve mening horen ivm. het gebruik van deze 20mm op een fullframe camera.
      Dat zegt in sommige gevallen meer dan een testsite, natuurlijk zijn de mindere prestaties op een D200 niet zeer hoopgevend.
      14-24 is natuurlijk een topper, maar sinds ik fullframe werk, kwam deze nog nauwelijks op mijn camera, en naar de 14mm kant had ik er weinig toepassingen voor, daarom dat ik deze heb verkocht, maar in het bijzonder voor het gewicht en de kwetsbaarheid van dat objectief, de bedoeling is om toch nog eens een 20mm of iets dergelijks te kunnen gebruiken, maar dan niet ene die veel plaats en gewicht inneemt.
      Als het zou kunnen, liefst met een voorbeeld.

      Vriendelijke groeten,
      Geert.
      Last edited by Guest42; 22 mei 2009, 12:47.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

        ik gebruik die op een D3 zonder problemen. De 20mm gedraagd zich op cropfactor of fullframe niet echt verschillend. 't is niet de scherpste lens die ik heb, maar ze pressteerd toch zeer behoorlijk. Mijn exemplaar is in de hoeken nog iets scherper dan mijn exemplaar van de 17-35 f2.8 - die ik ook heb - op 20 mm.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

          Misschien, Geert, neem eens een kijkje naar de manuele Carl Zeiss objectieven voor Nikon camera's; hun 21/2.8 mm zou toch een goede lens moeten zijn of ik ken er niets van.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

            Ik heb pas geleden een 20-35 aangeschaft en die later vergeleken met een 20 afd. De laatste presteerde aan de randen iets minder. Ik heb nu een 20mm ais gekocht en die is optisch net ietsje beter dan de 20-35. Misschien gaat de 20-35 in de verkoop, dan ga ik als lichte set werken met de 20, 28, 50mm en 105mm ais.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

              De Nikkor 20 mm AF presteert op een DX of FX camera even goed. Op een FX camera heb je meer last van vignettering dan op een DX camera. Logisch. 1 a 2 stoppen diafragmeren moet eigenlijk toch altijd. Niks nieuws,

              Op m´n website een onderzoek naar vignettering bij Nikkor objectieven:
              vignettering op een FX camera

              Een een onderzoek naar kwaliteit Nikkor objectieven

              Over het algemeen presteren de groothoek Nikkors wat minder dan bijvoorbeeld de f2,0 200 mm AFS ED. En gelukkig is de 14-24 AFS een goede uitzondering.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                Geert,

                Ik heb kort geleden precies dezelfde vraag gesteld op NikonCafe. De thread vind je hier.

                Kort samengevat: de 20/2.8D valt nog wel in de smaak bij wie geen 17-35 of 14-24 heeft... Ook daar heeft de AI-S versie een iets betere reputatie.
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                  Geert, ik gebruik op mijn D3 een Sigma 15-30 f/3.5 - f/4.5 , natuurlijk niet echt te vergelijken met de Nikkor 14-24 maar omdat ik om dezelfde reden als jij die amper gebruik, vond ik die Sigma toch een vrij goed alternatief.
                  Last edited by Franciskine; 24 mei 2009, 15:22.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                    How about de sigma 20mm 1.8? Een van mijn favoriete lenzen (toegegeven: op crop camera). Voelt heel degelijk aan, is scherp, en tsja... toch nog wat lichtsterker dan de nikkor.
                    Ze ziet er wel wat zwaarder uit dan de nikkor, maar... met een D3 is dat mischien zelfs nog een voordeel.
                    Mijn gepruts op: http://www.pietervandeur.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                      ik gebruik op de D700 de Nikon 20 f/4 en een Fisch-eyi 16mm f/3.5 beide nog manueel.
                      Werken uitstekent op de D700 dus op een D3 uiteraard ook.
                      afgelopen weeken zelfs nog mijn oude 35-70 3.5-4.5 bijgehaald omdat ij bepaalde filters wilde gebruiken waar ij geen grote maat van had. Werkt ook goed maar hier kan je de gegevens niet optimaal ingeven in de registers van de niet-cpu-objectieven omdat het diafragma niet constant is. Verder werkt de lens wel goed.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                        Bedankt voor jullie inbreng,


                        Geert.
                        Last edited by Guest42; 31 mei 2009, 08:40.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                          Inderdaad wat vignetering op fullframe.

                          Hier een testje gemaakt met de 20mm AF-D f2.8, uit de vrije hand, oordeel zelf, niets bewerkt, zo uit de camera (Nikon D3 FF)



                          Last edited by Guest42; 31 mei 2009, 07:58.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                            Geert, is het mogelijk om eens een testje te doen mbt de randscherpte?
                            Want dat bleek nu net het heikel punt bij gebruik van deze lens bij mijn D200.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 20mm AF-D op Fullframe camera.

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Geert, is het mogelijk om eens een testje te doen mbt de randscherpte?
                              Want dat bleek nu net het heikel punt bij gebruik van deze lens bij mijn D200.
                              Randscherpte neemt ongeveer in dezelfde mate toe als de vignetering afneemt, dus pas aanvaardbaar vanaf f5.6, en op zijn top tussen de f8.0 en f11.0 zoals HIER op deze testsite vermeld.

                              Groeten, Geert.

                              Comment

                              Working...
                              X