Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Levensverwachting objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Levensverwachting objectief

    Allen,

    Iets wat me al een tijdje bezig houdt : wat is zo ongeveer de levensduur van de huidige lenzen met al die motortjes en stabilisatiegadgets ?

    Glas is toch altijd een hele investering en zelfs tweedehands blijven sommige lenzen nog steeds in die mate hun waarde behouden dat het soms "verstandiger" lijkt om een tijd(je) door te sparen . Ik denk dan ook aan de garantie wat toch een plus is .

    Reden is dat mijn huidige standaard wandellens een tweedehands is, Tamron 28-75, en ik hiermee toch al vlot 5000 foto's heb genomen . Ik zit dus te twijfelen tussen vervanging van de lens ofwel deze te behouden en aan te vullen met zowel een groothoek als een prime met een snellere AF binnen dit bereik .

    Stefan
    EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

  • #2
    Re: Levensverwachting objectief

    5000 foto's is nog niets...die zal echt nog wel even mee moeten kunnen...levensverwachting is verder voornamelijk afhankelijk van de bouwkwaliteit en type lens natuurlijk...

    Zo vermoed ik dat een prime langer mee gaat als een zoom (bij gelijk gebruik), een lens met degelijk metalen binnenwerk langer meegaat dan een lens met veel plastic, een manuele lens weer langer als een AF-lens...

    Mijn manuele lensjes zijn allen tussen de 15 en 30 jaar oud. Die gaan dus lang zat mee..!
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Levensverwachting objectief

      Onmogelijk om daar een gemiddelde op te kleven.
      Er zijn uiteraard enkele veronderstellingen:
      - een pro lens (lees duur) zal doorgaans het veel langer uithouden dan een budget instaplens; (Pro lenzen kunnen het decennia uithouden)
      - een merkeigen lens is doorgaans van betere afwerking dan een zogenaamd thirdparty-equivalent - een langere levensduur zal daar allicht een gevolg van zijn;
      - intensief gebruik (zoals bvb paperazzi of persfotografen) zal de levensduur gevoelig beïnvloeden;
      - de lens zal eerder vervangen worden omwille van 'technologische veroudering' dan uit pure slijtage. Je ziet zelden totaal versleten exemplaren tweedehands aangeboden.

      Lenzen verslijt je doorgaans niet, je verkoopt ze meestal omdat je gewoon een andere wilt.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Levensverwachting objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Onmogelijk om daar een gemiddelde op te kleven.
        Er zijn uiteraard enkele veronderstellingen:
        - een pro lens (lees duur) zal doorgaans het veel langer uithouden dan een budget instaplens; (Pro lenzen kunnen het decennia uithouden)
        - een merkeigen lens is doorgaans van betere afwerking dan een zogenaamd thirdparty-equivalent - een langere levensduur zal daar allicht een gevolg van zijn;
        - intensief gebruik (zoals bvb paperazzi of persfotografen) zal de levensduur gevoelig beïnvloeden;
        - de lens zal eerder vervangen worden omwille van 'technologische veroudering' dan uit pure slijtage. Je ziet zelden totaal versleten exemplaren tweedehands aangeboden.

        Lenzen verslijt je doorgaans niet, je verkoopt ze meestal omdat je gewoon een andere wilt.
        mee eens, daarom wil ik in een volgend leven als lens terug komen en niet alleen voor de lange levensduur.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Levensverwachting objectief

          het glas zal natuurlijk rapper verslijten als je er meer door kijkt
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment


          • #6
            Re: Levensverwachting objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
            het glas zal natuurlijk rapper verslijten als je er meer door kijkt



            sjonge sjonge toch mijn brilglazen verslijten dubbel zo snel als ik op belgiumdigital zit

            Comment


            • #7
              Re: Levensverwachting objectief

              De oude MF lenzen van nikon zijn nog de beste ik werk nog met lensjes van de jaren tachtig
              Last edited by koen1950; 20 mei 2009, 18:09.

              Comment


              • #8
                Re: Levensverwachting objectief

                Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                De oude MF lenzen van nikon zijn nog de beste ik werk nog met lesjes van de jaren tachtig
                Ik heb er nog van > 40jaar.
                Geheel mechanisch uit de tijd dat er nog dingen gemaakt werden om een mensenleven lang mee te gaan....

                Comment


                • #9
                  Re: Levensverwachting objectief

                  vooral regelmatig gebruiken denk ik zo, en niet 1 of 2 jaar laten stil liggen... ook opletten met opbergen (altijd alles direct uit tassen halen als die tassen wat regen hebben meegemaakt enz)

                  ik heb een lens van 20 jaar oud (EF L 80-200mm f/2.8) in gebruik, en ben er meer dan tevreden over
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Levensverwachting objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    mee eens, daarom wil ik in een volgend leven als lens terug komen en niet alleen voor de lange levensduur.
                    grt,bouk.
                    totaal oftopic maar dit vind ik een geweldige quote
                    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Levensverwachting objectief

                      ik heb een maand of 2 geleden nog een 6-9 camera gevonden in de kast bij mijn grootmoeder. Na wat prullen om de corrosie wat los te krijgen, lijkt mij alles terug te functioneren. (100% handmatig, dat wel) De minolta die er naast lag, hangt nu aan een oude vergroter als versiering. de lamellen van het difragma zitten vast, en dat is denk ik het gevolg van zeer lang niet gebruikt geweest te zijn.

                      Zeker die oude dingen krijg je moeilijk stuk
                      En 5000 beelden is niets
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Levensverwachting objectief

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Ik heb er nog van > 40jaar.
                        Geheel mechanisch uit de tijd dat er nog dingen gemaakt werden om een mensenleven lang mee te gaan....
                        Maar ja toen hadden lenzen nog een diafragmaringen en mechanische koppelstiftjes. Wat zulke lenzen volgens sommige BD-leden veel kwetsbaarder maakt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Levensverwachting objectief

                          Er is ook nog een verschil ze hebben of er nog mee werken !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Levensverwachting objectief

                            Ik denk dat die moderne objectieven bijlange niet zo lang storingvrij zullen zijn als de oude, maar ja dan is het nog de vraag of ze de dure herstelling waard is als ze kapot gaat.
                            Ik heb ooit een 135 f2.8 gehad nieuw gekocht voor 13.500bf en die was juist uit garantie kapot gegaan dat heeft me toen 6.500bf gekost bij de Beucelaer en juist toen de garantie er af was begaf ze het weer.
                            Ik had ze gevraagd om er een nieuw diafragma in te steken omdat het regelmatig bleef hangen (pas bij uitgekomen nadat de garantie er af was en toen ineens een verklaring gevonden voor de verkeerd belichte foto's) dat hebben ze echter niet gedaan (beetje gesmeerd zeker)
                            Ik heb ze toen zelf hersteld en na twee jaar was ze terug kapot, in het totaal heb ik ze drie keer hersteld volgens mij was ze slecht vanaf nieuw, de herstelling bij de Beukelaer heeft dat niet op kunnen lossen en had ik ze daar nog eens laten herstellen had ik beter een nieuwe gekocht.
                            Als ik nog een kapot objectief heb buiten garantie en het is geen al te dure smijt ik ze liever weg dan er een hoop geld aan te geven en het risiko te lopen dat ze het kort nadien weer terug heeft.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Levensverwachting objectief

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                              Als ik nog een kapot objectief heb buiten garantie en het is geen al te dure smijt ik ze liever weg dan er een hoop geld aan te geven en het risiko te lopen dat ze het kort nadien weer terug heeft.
                              De beukelaar heeft ook nooit echt bekend gestaan voor goedkoop of extreme kwaliteit van herstellingen naar mijn ervaringen...
                              Mijn foto's
                              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                              Comment

                              Working...
                              X