Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon: 24-70 of 24-105

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon: 24-70 of 24-105

    Ik heb de zoekfunctie hier al gebruikt en een gelijkaardig topic tegengekomen.
    Maar toch blijf ik met het dilemma zitten. Hierbij wil ik mijn vraag vooral richten naar fotografen (hobby/amauteur/pro/...) welke van deze 2 lenzen ik best koop.

    Gebruik: Modellen vooral, dus ook voor later in de studio later.
    Camera: 50D

    Is de IS van de 24-105 een reden om voor deze lens te kiezen? (ik dacht 3 stops-IS), of is de lichtsterkte van de 24-70 toch beter? (Of komt er misschien een update van de 24-70 met IS? )


    Glenn
    No rules. Great shots.
    -
    Online

  • #2
    Re: Canon: 24-70 of 24-105

    Voor modellen/studio...


    Zeker de 24/70 en zijn hogere lichtsterkte (minder DOF)

    105 is ook al vrij lang voor studio op een crop...die extra mm's ga je dus niet gebruiken.

    Modellen doen over het algemeen wat jij wil/zegt, en zitten dus vrij stil op hun plekje (kan jij dichterbij komen als dat voor jouw compositie beter werkt)

    Door de hogere lichtsterkte kan je veel beter spelen met scherptediepte

    IS heb je echt niet nodig op een 24-70 (met een minimaal vaste hand). (Heb zelf ook de SIGMA 24-70 f2.8 bijna standaard op de camera en daar IS (OS voor Sigma) nog nooit op gemist).


    edit: zie in je sig ook al dat je de Sigma 24-70 zelf ook al hebt...waarom dan nog een 24-70 kopen????
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Canon: 24-70 of 24-105

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      edit: zie in je sig ook al dat je de Sigma 24-70 zelf ook al hebt...waarom dan nog een 24-70 kopen????
      De Sigma heeft last van hunten soms en de canon is nu eenmaal een stuk beter. daarbij is het een upgrade, naar de toekomst gericht

      Maar ik heb ooit eens ergens horen vallen dat de 24-105 de scherpste zoomlens is, maar of dit waar is weet ik niet... Al zou het verschil met de 24-70 niet zo groot zijn...

      Bedankt
      No rules. Great shots.
      -
      Online

      Comment


      • #4
        Re: Canon: 24-70 of 24-105

        Mijn idee: geen van beiden. Het zijn allebei standaardzooms voor FF.
        Als je met een subframe blijft werken, zijn er perfecte ef-s objectieven in het standaardzoom bereik.

        K
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: Canon: 24-70 of 24-105

          Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht

          Maar ik heb ooit eens ergens horen vallen dat de 24-105 de scherpste zoomlens is, maar of dit waar is weet ik niet... Al zou het verschil met de 24-70 niet zo groot zijn...
          De 24-105L Canon's scherpste zoomlens? Dat lijkt me toch niet het geval. De 24-105L is écht een geweldig objectief en ik kan hem je van harte aanbevelen ..... maar hij is niet scherper dan de 70-200L f4 IS.

          Ik heb mijn 24-105L nu enige tijd en gebruikte hem eerst al op mijn 40D en sinds kort tevens op een 5D. Op beide camera's ben ik zéér te spreken over de optische kwaliteit. Natuurlijk, als je f2.8 nodig hebt i.v.m. kleinere DoF of om kortere sluitertijden te hanteren dan kun je beter voor een 24-70L gaan. In alle andere gevallen is de 24-105L mijns inziens gewoon de betere keus, vanwege het bereik en de IS. Het bereik als allround lens is voor mij in ieder geval perfect, zelfs op een cropcamera (maar dan nog wel met een uwa erbij in de tas).

          Persoonlijk vind ik de stap van f4 naar f2.8 in veel gevallen te klein, in ieder geval wat betreft DoF. Als ik met echt weinig DoF wil fotograferen dan gebruik ik liever m'n Sigma 50mm f1.4. En voor low light heb ik ook de keus uit m'n Sigma 50mm en anders nog altijd m'n flitser
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Canon: 24-70 of 24-105

            De 24-70 sluit uiteindelijk wel beter aan bij mijn 70-200..
            Dus, voor het bereik zou ik het niet moeten doen. Het gaat me hier dus echt gewoon om de beste lens voor model-fotografie. Ik heb nu de sigma-versie en ben daar wel tevreden over, maar het hunten stoort me soms toch wel...
            No rules. Great shots.
            -
            Online

            Comment


            • #7
              Re: Canon: 24-70 of 24-105

              Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
              De Sigma heeft last van hunten soms en de canon is nu eenmaal een stuk beter. daarbij is het een upgrade, naar de toekomst gericht

              Maar ik heb ooit eens ergens horen vallen dat de 24-105 de scherpste zoomlens is, maar of dit waar is weet ik niet... Al zou het verschil met de 24-70 niet zo groot zijn...

              Bedankt
              Ok, dat is inderdaad een minpuntje waar ik soms ook iets last van hebt...zijn erg luidruchtige scherpstel motor helpt dan ook niet echt...

              Maar verder vindt ik het toch wel een toplensje qua scherpte...!
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Canon: 24-70 of 24-105

                Hey,

                Ik heb de 24-70 f2.8L en de 24-105IS f4L. (OP de fullframe 5D)

                Ze zijn aan elkaar gewaagd kwa prijs, scherpte, contrast, kleur.

                Om te het u makkelijk te maken.
                De 24-70 = Studiolens.
                De 24-105 = Reportagelens/reislens.

                Voor een 50D absolut voor de 17-55 f2.8 IS gaan. (omgerekend 27-88)
                Met veel spijt heb ik deze vanmorgen verkocht daar hij niet op een FF paste.
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #9
                  Re: Canon: 24-70 of 24-105

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Ok, dat is inderdaad een minpuntje waar ik soms ook iets last van hebt...zijn erg luidruchtige scherpstel motor helpt dan ook niet echt...

                  Maar verder vindt ik het toch wel een toplensje qua scherpte...!
                  Ik heb niet te klagen kwa scherpte, maar ze is wel pas echt bruikbaar vanaf 4 bij mij (bij 2.8 ook, maar veeel te weinig scherptediepte voor mij...)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                  Hey,

                  Ik heb de 24-70 f2.8L en de 24-105IS f4L. (OP de fullframe 5D)

                  Ze zijn aan elkaar gewaagd kwa prijs, scherpte, contrast, kleur.

                  Om te het u makkelijk te maken.
                  De 24-70 = Studiolens.
                  De 24-105 = Reportagelens/reislens.

                  Voor een 50D absolut voor de 17-55 f2.8 IS gaan. (omgerekend 27-88)
                  Met veel spijt heb ik deze vanmorgen verkocht daar hij niet op een FF paste.
                  De 17-55 weet ik niet zo, is niet echt een portret-lens en neigt toch meer naar breedhoek.. Over de scherpte en degelijkheid valt wel niet te discuteren
                  Daarbij wil ik een lens kopen voor een paar jaar plezier, en ik ben van plan ooit wel naar FF te gaan... Dus dan zit ik met hetzelfde probleem als u...
                  No rules. Great shots.
                  -
                  Online

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon: 24-70 of 24-105

                    Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                    De 17-55 weet ik niet zo, is niet echt een portret-lens en neigt toch meer naar breedhoek..
                    Een 24-70 op fullframe (of 17-55 op crop) noem ik toch echt wel een portret-lens hoor!

                    Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                    Daarbij wil ik een lens kopen voor een paar jaar plezier, en ik ben van plan ooit wel naar FF te gaan... Dus dan zit ik met hetzelfde probleem als u...
                    Dat zegt zowat iedereen ... Misschien enkel de helft zet inderdaad die stap. Dan verkoop je toch gewoon de 17-55 en koop je DAN een fullframe geschikt objectief?
                    nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon: 24-70 of 24-105

                      Voor portret geen van beiden.
                      Kies voor een goede prime en IS heb je al zeker niet nodig in een studio.
                      Op je huidig toestel zou ik voor de Ef 85mm f/1.8 gaan, op een FF zou ik voor de EF 135mm F 2.0 L USM durven te gaan als de studio groot genoeg is.
                      Maar het zou sowieso een prime moeten zijn, zeker geen zoom.

                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon: 24-70 of 24-105

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Voor portret geen van beiden.
                        Kies voor een goede prime en IS heb je al zeker niet nodig in een studio.
                        Op je huidig toestel zou ik voor de Ef 85mm f/1.8 gaan, op een FF zou ik voor de EF 135mm F 2.0 L USM durven te gaan als de studio groot genoeg is.
                        Maar het zou sowieso een prime moeten zijn, zeker geen zoom.

                        Grtz, RF
                        Ik zie dat je de 24_105 hebt, niet tevreden over dan op gebied van modellen?
                        Ik verkies wel een zoom boven een prime. Meer flexibiliteit, en de scherpte is op dit niveau toch wel gelijkaardig... of niet?
                        No rules. Great shots.
                        -
                        Online

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon: 24-70 of 24-105

                          Ik heb zelf de 24-105 4L en ik ben een bruidsfotograaf.

                          Het komt geregeld voor dat ik lichtsterkte mis en moet switchen naar mijn 70-200 2.8 (jaja, zelfs met mijn 5D MKII).

                          Dit is de reden dat ik besloten heb om een 24-70 2.8 of 16-35 2.8 erbij te nemen.
                          In bridge zie ik dat ik de meeste foto's op 24 - 35mm maak en anders tussen 100 en 200mm.

                          24mm heeft op een FF camera, enorm veel vertekening bij de 24-105. Randen trekken echt krom en daarnaast worden de hoeken erg donker.

                          Toch blijft het een fijne lens, met een geweldig bereik, super contrast, scherpte, kleur!
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon: 24-70 of 24-105

                            Ik heb ook voor die keuze gestaan, niet voor modellen maar wel voor het algemenere werk.
                            Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 24-105 met IS dus, ik heb niet zo'n heel vaste hand dus IS helpt. Ik heb graag een wat groter zoombereik en ik vang het gemis aan lichtsterkte deels op met de goede ISO prestaties van mijn 40D. Natuurlijk kan je dat met een f2.8 lens ook weer doen maar bij zo'n zwakke licht condities fotografeer ik niet zo vaak.
                            Ik ben er klaar mee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon: 24-70 of 24-105

                              Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                              24mm heeft op een FF camera, enorm veel vertekening bij de 24-105. Randen trekken echt krom en daarnaast worden de hoeken erg donker.

                              Toch blijft het een fijne lens, met een geweldig bereik, super contrast, scherpte, kleur!
                              Ja, van de vertekening heb ik ook iets gelezen, wel spijtig voor een L-lens ... Maar dit zou er ook zijn op APS-C?
                              No rules. Great shots.
                              -
                              Online

                              Comment

                              Working...
                              X