Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon analoog/digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon analoog/digitaal

    Hallo,

    We hebben hier nog een analoge spiegelreflex van Nikon. Nu hoorde ik dat de lenzen wel op een digitale body zouden passen, maar toch een vertekend beeld (andere brandpunt) zouden geven.
    Heeft iemand daar ervaring mee?

    Via de zoekfunctie vind ik hier niet direct iets over.

    Alvast bedankt voor jullie info!

    Olcha
    Nikon

  • #2
    Re: Nikon analoog/digitaal

    Nikon digitale reflexen hebben een sensor die ongeveer de halve oppervlakte heeft van een kleinbeeldopname. Je moet de brandpuntsafstand voor het zelfde effect dus met 1,5 vermenigvuldigen. Een lens van 50 geeft de beeldhoek van 75 milimeter.

    Zoeken op het woord "cropfactor" geeft vast wel meer dan 1000 resultaten alleen al op dit forum.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikon analoog/digitaal

      bij de D700, de D3 en de D3x is die cropfactor niet van toepassing ... dit zijn FullFrame kameras en hebben dus dezelfde beeldhoek als een analoog toestel.

      Greetz,
      TravelToy.
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: Nikon analoog/digitaal

        tenzij ze super oud zijn (zonder AF, difragma sturing, lichtmeter doorgaven,...) perfect te gebruiken, anders met wat kunstgrepen nog steeds bruikbaar. (externe lichtmeter en MF).

        De vertekening is gelijk aan de moderne lenzen: zoals hierboven gezegd: cropfactor, wat eigenlijk voor de kwaliteit an sich wel positief is aangezien je enkel het beste deel van het beeld gaat gebruiken (centrum)
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

        **=ol

        Comment


        • #5
          Re: Nikon analoog/digitaal

          Ik gebruik een volledige handmatige lens en dan gebruik ik nog steed mijn interne belichtingsmeter, scherpstellen doe ik niet, want de schaal gaat maar tot 5 m en die lens gebruik voor dingen verder als 5 m.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon analoog/digitaal

            Ik dacht dat de hele oude (+ 35 jaar) modellen met "oortjes" zonder de gaatjes problemen geven op digitale apparaten. De EM-type reeks kan volgens mij ook niet worden gebruikt.
            Ik gebruik nog al mijn oude Nikkors op mijn digitale cameras, met uitzondering dus van die met "oortjes zonder gaatjes".


            PaulM

            Comment


            • #7
              Re: Nikon analoog/digitaal

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Ik dacht dat de hele oude (+ 35 jaar) modellen met "oortjes" zonder de gaatjes problemen geven op digitale apparaten. De EM-type reeks kan volgens mij ook niet worden gebruikt.
              Ik gebruik nog al mijn oude Nikkors op mijn digitale cameras, met uitzondering dus van die met "oortjes zonder gaatjes".


              PaulM
              Oortjes zonder gaatjes passen dan wel weer en zijn bruikbaar op de D40/D60. Dit omdat op deze camera's zowel de mechanische lichtmeterkoppeling als de scherpstelmotor vanuit de body ontbreekt. De e-reeks of e-series (em-type reeks bestaat niet) waren de eerste ttl-Nikkor lenzen zonder oortjes. Er werd wat bezuinigd op bouwkwaliteit en de oortjes werden weggelaten. Voor de vatting maakt dit niks uit. Tenminste niet bij modernere camera's.

              Let op, je hebt met deze lenzen dus geen lichtmeting op goedkopere Nikon DSLR's.
              Ik vraag me wel eens af, wat kost zo'n mechanische lictmeterkoppeling nou???

              Comment


              • #8
                Re: Nikon analoog/digitaal

                Alle AI en AIS lenzen werken uitstekend en met behoud van diafragmakoppeling en lichtmeting op Nikon DSLR toestellen vanaf de D200 en hoger.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon analoog/digitaal

                  Denk dat ik toch maar naar een volledig nieuw toestel ga uitkijken.
                  Waarschijnlijk een Canon 40D.

                  Bedankt voor alle info!
                  Nikon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon analoog/digitaal

                    wat heb je juist in huis?
                    en voor hoeveel zou je het verkopen/weggeven?

                    PM mag
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon analoog/digitaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik dacht dat de hele oude (+ 35 jaar) modellen met "oortjes" zonder de gaatjes problemen geven op digitale apparaten. De EM-type reeks kan volgens mij ook niet worden gebruikt.
                      Ik gebruik nog al mijn oude Nikkors op mijn digitale cameras, met uitzondering dus van die met "oortjes zonder gaatjes".


                      PaulM
                      de EM serie gaat presies gelijk de andere, die hebben zelfs geen oortjes, die zonder gaatjes kan je wel gebruiken, maar sommige spant de diafragma ring zo erg dat je hem bijna niet kan verdraaien, beter niet gebruiken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon analoog/digitaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
                        Denk dat ik toch maar naar een volledig nieuw toestel ga uitkijken.
                        Waarschijnlijk een Canon 40D.

                        Bedankt voor alle info!
                        als je meerdere nikkors hebt , is het wel de moeite om weer voor nikon te kiezen , want dat zijn nog heel goede objectieven en best te gebruiken ik werk er nog met vier voor scherpstellen heb je dat groene bolletje die aangeeft als je scherp focust

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon analoog/digitaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                          als je meerdere nikkors hebt , is het wel de moeite om weer voor nikon te kiezen , want dat zijn nog heel goede objectieven en best te gebruiken ik werk er nog met vier voor scherpstellen heb je dat groene bolletje die aangeeft als je scherp focust
                          Zijn inderdaad goed lenzen (hebben er 2) maar als ik zie hoeveel de D3 body kost.
                          Wil er wel wat geld aan uit geven, maar voor mij blijft het voorlopig een hobby.
                          Wie weet, ooit!
                          Nikon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon analoog/digitaal

                            Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
                            maar als ik zie hoeveel de D3 body kost.
                            Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
                            Waarschijnlijk een Canon 40D.
                            Een meer waarschijnlijke Nikon keus, zou dan een D300 of D90(goedkopere) of D700(duurdere) zijn geweest.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon analoog/digitaal

                              Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
                              Denk dat ik toch maar naar een volledig nieuw toestel ga uitkijken.
                              Waarschijnlijk een Canon 40D.
                              De Nikon D90, D300,... zijn ook volledig nieuwe toestellen. De Canon 40D is ironisch genoeg eerder een 'oud' toestel.
                              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                              Comment

                              Working...
                              X