Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor noorderlicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief voor noorderlicht

    Hallo,

    Binnen een aantal maanden gaan wij op vakantie naar het verre noorden (Noorwegen), op zoek naar het noorderlicht. Ik heb een Nikon D80 met deftig statief en zou graag het noorderlicht proberen vast te leggen op de gevoelige plaat!

    Ik zou hier graag een nieuwe lens voor kopen (momenteel heb ik enkel de lens die bij de D80 kit zat en nog een f/1.4 50mm). Ik dacht aan iets van een breedhoeklens (aangezien het over luchtfoto's gaat) maar dan wel eentje die 's nachts deftig zijn werk kan doen.

    Mijn budget ligt om en rond de 500 euro - het moet nu geen Nikkor lens zijn, een Sigma of Tokina of iets dergelijks is ook goed.. zolang het zijn werk maar doet!

    Groetjes,

    unixman
    Last edited by unixman; 15 mei 2009, 13:08.

  • #2
    Re: objectief voor noorderlicht

    "Lenzen voor 's nachts" bestaan niet.

    Elke lens ga je dan op statief moeten zetten en voor ideale scherpte ga je bij kleine diafragma's terecht komen, waar verschillen tussen lenzen al zeer klein worden.

    Ga gewoon voor een recente groothoek (10 à 12mm), kijk welk type en welk merk mooie scherpte geeft over het hele beeld. Alhoewel dat bij f8-f11 geen probleem mag zijn.
    F2.8 heb je helemaal niet nodig en is absurd bij foto's van de aurora borealis, omdat je dan toch focust op oneindig.

    Tamron, Sigma, Tokina, allemaal hebben ze degelijke groothoeken.
    Denk dat Nikon beetje boven je budget ligt. Er is of komt nochtans nieuwe Nikon DX breedhoek, maar die kost dacht ik 600-900 euro.

    Tenzij je met een VR je geluk wil testen met uit de hand te schieten...



    ps: ik zou wel die foto verwijderen, niet alleen is ie veel te groot, het is niet toegestaan om foto's van anderen ongevraagd te tonen. Zet die achter een link.
    Last edited by caleido; 15 mei 2009, 12:59.

    Comment


    • #3
      Re: objectief voor noorderlicht
      • sigma 10-20
      • nikon 12-24
      • tokina 11-16
      • tokina 12-24
      • tamron 10-24


      allemaal geschikte lenzen m.i. al hoor ik in het algemeen de beste commentaren van de sigma 10-20 (nikon wegens de hoge prijs buiten beschouwing gelaten)
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: objectief voor noorderlicht

        Ik ben tevreden over de sigma 10-20, alleen niet zo scherp in de hoeken, maar verder een prima lens.
        Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
        Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
        Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

        Comment


        • #5
          Re: objectief voor noorderlicht

          Ook tevreden gebruiker van sigma 10-20, buigt wel af naar de zijkant maar welke lens heeft dat niet op 10 of 12 mm ?? (in zulke budgetrange natuurlijk)



          mvg
          glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: objectief voor noorderlicht

            bedankt voor de reacties =)

            Comment


            • #7
              Re: objectief voor noorderlicht

              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
              Ook tevreden gebruiker van sigma 10-20, buigt wel af naar de zijkant maar welke lens heeft dat niet op 10 of 12 mm ?? (in zulke budgetrange natuurlijk)
              Ik vind dat toch nogal meevallen, na auto-correctie door DxO 5
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: objectief voor noorderlicht

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik vind dat toch nogal meevallen, na auto-correctie door DxO 5
                En hoeveel verlies je daarmee? Kan je het origineel eens posten aub?
                Want ik heb altijd zo het gevoel dat na correctie van een extreme breedhoek, je altijd met een gewone breedhoek zit, vind ik beetje zonde van de aankoop dan...

                Comment


                • #9
                  Re: objectief voor noorderlicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  "Lenzen voor 's nachts" bestaan niet.

                  F2.8 heb je helemaal niet nodig en is absurd bij foto's van de aurora borealis, omdat je dan toch focust op oneindig.
                  Absurd ??? Dat snap ik niet, de meeste aurora's zijn erg lichtzwak en bovendien : ze bewegen waardoor de "druipende sluier"vorm bij lange opnamen verdwijnt.
                  De sterren bewegen bovendien ook en kunnen storende lijnen geven.

                  PaulM

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectief voor noorderlicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Absurd ??? Dat snap ik niet, de meeste aurora's zijn erg lichtzwak en bovendien : ze bewegen waardoor de "druipende sluier"vorm bij lange opnamen verdwijnt.
                    De sterren bewegen bovendien ook en kunnen storende lijnen geven.

                    PaulM
                    Door de lange sluiter krijg je juist een extra effect van de "druipende sluier". En ik zou wel eens de eerste foto willen zien waar je op 5 à 10sec een ster een streep ziet trekken. Zo rap draait de aarde nu ook weer niet.

                    De TS toonde eerste een foto met een grote voorgrond als voorbeeld. Ik baseerde mij daarop, want op F2.8 zou die voorgrond en de rest van het decor helemaal niet scherp zijn. Dan spreek ik nog niet over de optische scherpte van de lens zelf.

                    Extreme groothoeken hebben ook minder nood aan grote diafragma's, dat ligt gewoon in hun natuur (scherptediepte, minder bewegingsonscherpte, ...)

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectief voor noorderlicht

                      Oorspronkelijk geplaatst door unixman Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Binnen een aantal maanden gaan wij op vakantie naar het verre noorden (Noorwegen), op zoek naar het noorderlicht. Ik heb een Nikon D80 met deftig statief en zou graag het noorderlicht proberen vast te leggen op de gevoelige plaat!
                      naar verluid is er dit jaar geen noorderlicht te zien... heeft te maken met de activiteiten van de zon... dus verwacht maar niet dat je ze te zien krijgt...

                      een sigma 10-20 is ideaal voor noorwegen... de landschappen, de fjorden, de gletsjers...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: objectief voor noorderlicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Door de lange sluiter krijg je juist een extra effect van de "druipende sluier". En ik zou wel eens de eerste foto willen zien waar je op 5 à 10sec een ster een streep ziet trekken. Zo rap draait de aarde nu ook weer niet.
                        Op onze breedten zo'n 200 a 250m per seconde.
                        Ik zou zeggen ga maar eens een foto maken met de camerahuis op een telescoop gemonteerd zonder parallactische opstelling.

                        Volgens de astrofotografie regeltjes 500/f is maximale tijd voor een opname in seconden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: objectief voor noorderlicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                          Op onze breedten zo'n 200 a 250m per seconde.
                          Ik zou zeggen ga maar eens een foto maken met de camerahuis op een telescoop gemonteerd zonder parallactische opstelling.
                          Het gaat hier wel om een breedhoek van 10mm en geen telescoop van 1200mm. Een ster is maar een paar pixels groot. Van strepen zijn geen sprake.

                          Comment


                          • #14
                            Re: objectief voor noorderlicht

                            Kijk een naar deze link. Een fotograaf met ervaring m.b.t. dit onderwerp. Hij gebruikt een 35 mm f1.4 en een 28mm 1.4 (die laatste op de D200) en hij schrijft er ook bij waarom.

                            Aurora, Aurora Borealis, Aurora Photos, Aurora Photography, Northern Lights, arctic circle, circle city, alaska, yukon river


                            Dit ook een leuk artikel voor als een f1.4 groothoekobjectief te hoog gegrepen is.

                            groet, Rik

                            Comment


                            • #15
                              Re: objectief voor noorderlicht

                              Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                              Kijk een naar deze link. Een fotograaf met ervaring m.b.t. dit onderwerp. Hij gebruikt een 35 mm f1.4 en een 28mm 1.4 (die laatste op de D200) en hij schrijft er ook bij waarom.

                              Aurora, Aurora Borealis, Aurora Photos, Aurora Photography, Northern Lights, arctic circle, circle city, alaska, yukon river


                              Dit ook een leuk artikel voor als een f1.4 groothoekobjectief te hoog gegrepen is.

                              http://www.my-photo-blog.com/how-to-...orthern-lights
                              inderdaad interessant artikel...
                              "Patience
                              The biggest secret to Aurora photography is patience. Good aurora photographers spend many nights out in the cold sitting, waiting and even sleeping in their vehicles. "

                              jaja
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X