Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

    Hoi hallo...

    Vraagje. ik heb vandaag een 105 VR micro van nikon, en wreed content van... Alleen heb ik een paar vraagjes.

    Ik zou graag een 1.7 tc er tussen steken. verandert dat iets aan m'n minimale focussing distance? Maw: kan ik dan even dicht bij het onderwerp gaan (fysiek gezien dan) om nog te focussen? Wat zoveel zou betekenen als dat ik meer schermvullende zaken krijg. Of mis ik hier een onderdeel in de redenering?

    Nog iets: verlies ik m'n AF indien ik zo'n TC neem? Ik werk nu met AF, waarna ik de focus zelf overneem voor de 'finetuning'.

    Ik neem aan dat je betere macro's van insecten kunt maken met meer mm's voorhanden (dat lees ik toch overal op 't net ) Een TC zou voor mij een tussenoplossing zijn voor meer mm's zonder die schitterende 105 VR te moeten opgeven.

    alternatief is geen tc maar een 180 mm van sigma bijvoorbeeld, die ook f/4 is, waar die tc zou zorgen voor f/4.5 bij mij...

    alvast bedankt voor elke reactie


    (het spreekt voor zich dat het altijd beter zal zijn -hoewel, in dit geval... ?- om naast m'n 105 vr ook een 180 aan te schaffen, maar ik moet een klein beetje budgetgericht denken ook
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

  • #2
    Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

    Misschien is dit interessant leesvoer:

    180mm macro + 1,4TC (250mm macro)
    180mm macro + 2,0TC (360mm macro)
    180mm macro + 1,4 + 2,0 TC's (500mm (!!) macro)

    Je verliest dus wel wat beeldkwaliteit, maar je macrolens zou dit moeten aankunnen. Met een 2,0X TC ga je naar 2:1 vergroting.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

      Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Misschien is dit interessant leesvoer:

      180mm macro + 1,4TC (250mm macro)
      180mm macro + 2,0TC (360mm macro)
      180mm macro + 1,4 + 2,0 TC's (500mm (!!) macro)

      Je verliest dus wel wat beeldkwaliteit, maar je macrolens zou dit moeten aankunnen. Met een 2,0X TC ga je naar 2:1 vergroting.


      stunning!
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

        In de wetenschap dat zo'n TC een slordige 300 euro kost en een tamron 180 macro beschikbaar is voor minder dan 600, wat zouden jullie doen? de TC? of de 180 mm?

        mvg,
        Koen
        2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

          Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
          In de wetenschap dat zo'n TC een slordige 300 euro kost en een tamron 180 macro beschikbaar is voor minder dan 600, wat zouden jullie doen? de TC? of de 180 mm?

          mvg,
          Koen
          Kan de beeldkwaliteit van zo'n Tamron aan de Nikon 105 VR?

          Met die Tamron heb je nog steeds 'maar' 1:1 vergroting, terwijl je net dit kan vergroten door een TC. (toch?)
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #6
            Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Kan de beeldkwaliteit van zo'n Tamron aan de Nikon 105 VR?
            Men zegt van niet...

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Met die Tamron heb je nog steeds 'maar' 1:1 vergroting, terwijl je net dit kan vergroten door een TC. (toch?)
            Zo had ik het nog niet bekeken... Dit is de reden waarom ik dus m'n vragen hier stel
            2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

              Kwestie van er nog eentje achteraan te gooien:

              voor die AF-S nikon lenzen, moet je dan ook de nikon TC's gebruiken? Of is dat geen 'noodzaak'? scheelt het optisch of je er een sigma of een nikon TC tussen steekt?
              2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                google bracht me tot http://forum.belgiumdigital.com/f35/...fs-178035.html maar daar is nog geen antwoord
                2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                  Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                  Kwestie van er nog eentje achteraan te gooien:

                  voor die AF-S nikon lenzen, moet je dan ook de nikon TC's gebruiken? Of is dat geen 'noodzaak'? scheelt het optisch of je er een sigma of een nikon TC tussen steekt?
                  Volgens mij kun je er Kenko's en Sigma TC's tussenplaatsen, maar dit ben ik absoluut niet zeker.
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                    Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                    Hoi hallo...

                    Vraagje. ik heb vandaag een 105 VR micro van nikon, en wreed content van... Alleen heb ik een paar vraagjes.

                    Ik zou graag een 1.7 tc er tussen steken. verandert dat iets aan m'n minimale focussing distance? Maw: kan ik dan even dicht bij het onderwerp gaan (fysiek gezien dan) om nog te focussen? Wat zoveel zou betekenen als dat ik meer schermvullende zaken krijg. Of mis ik hier een onderdeel in de redenering?

                    Nog iets: verlies ik m'n AF indien ik zo'n TC neem? Ik werk nu met AF, waarna ik de focus zelf overneem voor de 'finetuning'.

                    Ik neem aan dat je betere macro's van insecten kunt maken met meer mm's voorhanden (dat lees ik toch overal op 't net ) Een TC zou voor mij een tussenoplossing zijn voor meer mm's zonder die schitterende 105 VR te moeten opgeven.

                    alternatief is geen tc maar een 180 mm van sigma bijvoorbeeld, die ook f/4 is, waar die tc zou zorgen voor f/4.5 bij mij...

                    alvast bedankt voor elke reactie


                    (het spreekt voor zich dat het altijd beter zal zijn -hoewel, in dit geval... ?- om naast m'n 105 vr ook een 180 aan te schaffen, maar ik moet een klein beetje budgetgericht denken ook
                    Nikon 105 AF-S VR met TC 17 is een uitstekende combi, je kan even dicht bij je onderwerp, AF werkt nog perfect, op een crop is ongeveer 14mm X 9mm beeldvullend, op een FullFrame is ongeveer 21mm X 14mm beeldvullend.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Nikon 105 AF-S VR met TC 17 is een uitstekende combi, je kan even dicht bij je onderwerp, AF werkt nog perfect, op een crop is ongeveer 14mm X 9mm beeldvullend, op een FullFrame is ongeveer 21mm X 14mm beeldvullend.
                      Geert,

                      Heb jij de 1.7?
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Kan de beeldkwaliteit van zo'n Tamron aan de Nikon 105 VR?
                        Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                        Men zegt van niet...
                        Ik denk niet dat je verschil gaat merken (toch zeker niet rond macro-vergrotingen).
                        Kijk eens naar de foto's van pendragon hier...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Met die Tamron heb je nog steeds 'maar' 1:1 vergroting, terwijl je net dit kan vergroten door een TC. (toch?)
                        Yip.

                        Hou wel rekening met het feit dat de praktische moeilijkheidsgraad mét TC wel wat hoger komt te liggen. Zorg dat je macrofotografie "nature" (zonder TC ) helemaal onder de knie hebt.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Geert,

                          Heb jij de 1.7?
                          Ik heb de TC14, maar wel reeds de TC17 gebruikt op de 105mm AF-S VR, werkt prima, alleen wat tragere AF, maar optisch nog uitstekend, en met een enorme vergroting.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                            Hou wel rekening met het feit dat de praktische moeilijkheidsgraad mét TC wel wat hoger komt te liggen.
                            In welk opzicht dan?

                            mvg,
                            Koen
                            2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon: 1.7 tc voor 105 VR micro

                              Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                              In welk opzicht dan?

                              mvg,
                              Koen
                              Hoe groter de vergroting, hoe moeilijker scherp te stellen, en je hebt ook wat lichtverlies door je zoeker, maar het werkelijk diafragma wordt netjes omgerekend naar wat je kan aflezen op je camera, zo kan je diafragma worden opgevoerd naar f128 en hoger.

                              Bedenk goed of een TC-14 voor jou niet genoeg zou zijn, daar is de kwaliteit werkelijk TOP
                              Last edited by Guest42; 15 mei 2009, 10:58.

                              Comment

                              Working...
                              X