Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

allroundlens voor eos 1000d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • allroundlens voor eos 1000d

    na lang twijfelen tussen de 450 en de 1000d heb ik me onlangs de 1000d gekocht.
    In een aanbod zat deze met de 18-55 kitlens (niet IS) en een tamron AF70-300 / 4-5,6 Di LD.
    (kwam overeen met de prijs van de 450 met enkel de 18-55 IS lens).

    Nu zou ik wel graag een meer allroundlens (breedhoek tot tele zonder deze echt in extremen te doen) hebben zodat ik op reis niet altijd meerdere lensen moet meeslepen.

    Ik botste op 2 lenzen van Canon die wel wat lijken.

    De oudere Transtandard 28-135 / 3,5-5,6 IS USM

    En de recentere EF-S 18-200 / 3,5-5,6 IS

    Vermoedelijk is dit appelen met perenvergelijken maar toch...
    Wat is de betere allrounder gezien de lensen die ik reeds heb?

    Het prijsverschil is bijna dubbel zoveel voor de 18-200 die een groter zoombereik heeft (maar ik heb die 2 andere lensen nog).
    De andere is dan wel weer een USM, maar is een oudere USM nog wel beter dan die recentere generatie lenzen??

    Is er eventueel bij Tamron of Sigma een waardig alternatief?
    Ik had graag een iets lichtsterkere lens gehad dan de 2 die ik al had (vandaar mijn keuze voor een IS-lens).
    O ja, ik ben een beginner, dus laat mij geen professionele lens van Canon kopen, he...
    Mijn hoofdreden om reflex te starten is het hebben van te beweeglijke kinderen. M'n compact nikoneke kon dat niet aan. Vooraleer ze goed gekadreerd waren, waren ze alweer weg.

  • #2
    Re: allroundlens voor eos 1000d

    intussen wat zitten surfen...

    tamron AF 18-270mm F/3,5 -6,3 Di II VC LD Aspherical [IF] Macro

    Iemand hier ervaring mee?

    of met deze

    tamron AF 28-300mm F/3,5-6,3 XR Di VC LD Aspherical [IF] MACRO

    Comment


    • #3
      Re: allroundlens voor eos 1000d

      Oorspronkelijk geplaatst door fransoos Bekijk bericht
      intussen wat zitten surfen...

      tamron AF 18-270mm F/3,5 -6,3 Di II VC LD Aspherical [IF] Macro

      Iemand hier ervaring mee?

      of met deze

      tamron AF 28-300mm F/3,5-6,3 XR Di VC LD Aspherical [IF] MACRO
      Wat dacht je van de Sigma 50-500.....

      Wie biedt meer?

      Comment


      • #4
        Re: allroundlens voor eos 1000d

        liever minder...

        met een lens die start bij 50, zal ik vrees ik weinig binnenshuis aanvangen.

        Bedoeling is echt een lens die ik er in 90% van de tijd op laat staan. En meer dan 300 lijkt me niet direct nodig voor een debutant met een eos 1000d die overstapt van een nikon coolpix L1.

        Vandaar dat ik initieel aan die canon 18-200 IS dacht.

        Maar bij dpreview.com werd die niet meteen met de loftrompetten onthaald. Vandaar mijn idee over de oudere canon met beperkter bereik.

        De concurrent van sigma werd hier dan weer niet direct aangeraden.

        En die van tamron (18-270) werd op dpreview iets beter beoordeeld van de canon.
        Zijn bereik is groter dan ik voor ogen had, ma bon... als dat het betere is dan ga ik die 70 extra mm er niet laten afzagen.

        dus wat is de "beste" koop voor een beginner zonder overdreven ambities?

        Comment


        • #5
          Re: allroundlens voor eos 1000d

          28 op een cropcamera als de 1000D (of de 500D of de 50D)is geen groothoek, dus dat zal meestal te weinig zijn.
          Kijk anders eens met je kitlens op wat het verschil is tussen 18mm en 28mm. Als je weet dat je dat verschil zeker niet zal missen (wat mij heel erg zou verwonderen) kun je aan die 28-135 denken, anders valt hij meteen af.

          Comment


          • #6
            Re: allroundlens voor eos 1000d

            Ik denk dat je met de aankoop van

            18-55 kitlens (niet IS) en een tamron AF70-300 / 4-5,6 Di LD
            je keuze eigenlijk al gemaakt hebt

            velen hier zitten hier constant lenzen met een bepaald bereik uit te wisselen voor soortgelijke van (verhoopt) betere kwaliteit
            zo blijf je geld uitgeven
            is het niet beter volgens een vooropgezet plan te werken ?

            er is hier altijd gesteld dat als je een reflex koopt dat dat is om lenzen te wisselen, en dat een set van primes of 3-4x zooms gemiddeld betere resultaten geeft dan een superzoom

            tussen

            - zeer goede en zeer dure lenzen
            - goede tot zeer goede betaalbare lenzen
            - middelmatige betaalbare lenzen
            - middelmatige goedkope lenzen
            - goede tot zeer goede goedkope lenzen

            kies je m.i. best in het begin de tweede en de laatste soort (alhoewel je vroeg of laat voor de eerste zal zwichten)

            m.i. zijn de meeste lenzen in een aanbieding van de derde en de vierde soort

            misschien is het toch beter in het begin (of achteraf in dit geval) een superzoom te kopen als je dat wil, (zo slecht zijn die nu ook niet) want die komt later altijd van pas

            op die manier kan je een beetje uitzoeken wat je nodig hebt en een plan opstellen

            (ik heb persoonlijk geen superzoom, altijd minimum 3 lenzen bij)

            Comment


            • #7
              Re: allroundlens voor eos 1000d

              voor binnen zou ik een canon EF 50 f1.8 II aanschaffen. klik
              zoek maar es op...

              en als allround lens mss idd de tamron, best een uitzoeken welke winkel de lenzen die je wilt op stock heeft en vragen om te testen



              Oorspronkelijk geplaatst door fransoos Bekijk bericht
              liever minder...

              met een lens die start bij 50, zal ik vrees ik weinig binnenshuis aanvangen.

              Bedoeling is echt een lens die ik er in 90% van de tijd op laat staan. En meer dan 300 lijkt me niet direct nodig voor een debutant met een eos 1000d die overstapt van een nikon coolpix L1.

              Vandaar dat ik initieel aan die canon 18-200 IS dacht.

              Maar bij dpreview.com werd die niet meteen met de loftrompetten onthaald. Vandaar mijn idee over de oudere canon met beperkter bereik.

              De concurrent van sigma werd hier dan weer niet direct aangeraden.

              En die van tamron (18-270) werd op dpreview iets beter beoordeeld van de canon.
              Zijn bereik is groter dan ik voor ogen had, ma bon... als dat het betere is dan ga ik die 70 extra mm er niet laten afzagen.

              dus wat is de "beste" koop voor een beginner zonder overdreven ambities?
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: allroundlens voor eos 1000d

                Oorspronkelijk geplaatst door fransoos Bekijk bericht
                Ik had graag een iets lichtsterkere lens gehad dan de 2 die ik al had (vandaar mijn keuze voor een IS-lens).
                IS maakt je objectief niet lichtgevoeliger, alleen de bewegingsonscherpte ten gevolge van trillingen van je eigen handen zal er door verminderen. Hou daar rekening mee, bewegingsonscherpte die veroorzaakt wordt doordat je onderwerp zelf te snel beweegt zal er niet door vermeden worden. Voor dat laatste moet je een kortere sluitertijd kunnen bereiken en dat kan enkel met een echt lichtgevoelig objectief of eventueel door de iso te verhogen.

                Verder zou ik bij de keuze van een allroundlens toch kiezen voor een objectief dat start bij 18 i.p.v. 28, ik vrees immers dat je het bereik tussen 18 en 28 zal missen om echt allround te zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: allroundlens voor eos 1000d

                  Heb zelf de 18-200 OS van Sigma als "wandellens" en is toch zeker geen slecht beestje, OS werkt uitstekend, lens is behoorlijk scherp op mijn Sigma camera...

                  Enkel de nieuwprijs vind ik nog best veel om een lens te kopen die je in mm's (en kwaliteit) eigenlijk al hebt.

                  Zo'n 18-55 zal je er ws het meeste op hebben zitten met de 70-300 voor het wat meer telewerk...

                  Als je dan toch geld gaat schuiven voor een andere lens zijn er in de prijsklasse van de superzooms hele leuk lichtsterke standaardzooms te koop waar je véél meer plezier van gaat beleven (zoals de Sigma 24-70 f2.8 die er bij mij bijna standaard op zit, was slechts 50 euro duurder als de 18-200 OS met een beetje zoeken).
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: allroundlens voor eos 1000d

                    Als je op zoek bent naar een all roundlens zou ik voor de 18-200mm gaan, maar durf zeker eens denken aan die van Sigma of Tamron, niet enkel Canon. Tenzij je écht scherpe foto's wilt maken natuurlijk, dan ga je met verschillende objectieven moeten werken. Maar voor een hobbyfotograaf zoals ik komt die vast wel toe. Succes!
                    http://zoalswindenwater.blogspot.com/ ----- Canon EOS 1000D, EF-S 18-55mm, EF-S 55-250mm en EF 50mm f1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: allroundlens voor eos 1000d

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                      IS maakt je objectief niet lichtgevoeliger, .
                      Meer glas ook niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: allroundlens voor eos 1000d

                        eerst lenzen kopen
                        en dan advies vragen ??

                        de oude / niet-IS lens wordt beschouwd als een minder goede lens


                        je hebt nu al een bereik van 18 tot 300 mm
                        hier kan de 24/105 de overbrugging maken

                        maar blijkbaar wil je liever geen lenzen wisselen

                        eigenlijk had je dus beter de 450 gekocht en nu de 18/200,
                        na verkopen van de 18-55 is



                        hido

                        Comment


                        • #13
                          Re: allroundlens voor eos 1000d

                          Oorspronkelijk geplaatst door hido Bekijk bericht
                          eerst lenzen kopen
                          en dan advies vragen ??


                          hido
                          dat eerst lenzen kopen even kadreren...

                          mijn eerste keuze ging tussen de 450 en de 1000 (lenzen waren toen grotendeels buiten beschouwing).

                          De 1000 met mijn 2 eerder vermelde lenzen kost nog steeds minder dan de 450 met zijn betere IS-lens (toch hier). t ging dan ook om een "pack"
                          Aangezien ik eigenlijk dezelfde als mijn vader wou kopen (de 400) die hier (in Frankrijk) niet meer te verkrijgen is, ben ik uiteindelijk voor de 1000 gegaan. Wat de 450 meer heeft en kan zal ik de eerste paar jaar niet nodig hebben. Blijkt dat ik stapel gek loop van dslr-fotografie, dan ga ik toch gewoon voor een stapje hoger over enkele jaren.

                          Het prijsverschil wilde ik nadien steken in het kopen van een degelijk "allround" lens die niet noodzakelijk de beide lenzen die ik heb overbodig maakt, maar zorgt voor een betere kwaliteit dan mijn beide lenzen in een bereik wat de beide ietwat overlapt (geen extreme groothoek, geen extreme tele, maar beter in de middenmoot).
                          EN... die ik gerust kan behouden op een betere body...

                          Comment


                          • #14
                            Re: allroundlens voor eos 1000d

                            Als allround-lens gebruik ik de Sigma 18-200mm op mijn Canon 350D. Als hobbyfotograaf ben ik hier heel tevreden mee want ik moet niet meer de hele tijd van lens zitten wisselen. Dit gebruik ik dan ook 80% van de tijd, anders gebruik ik m'n 100-300mm.

                            Eigenlijk vind ik dit voor jou een aanrader. Ik heb alleszins geen klagen als amateur-fotograaf.
                            Canon EOS 350D - Canon EFS 18-55mm - Sigma 18-200mm 1:3.5-6.3 - Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 III USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: allroundlens voor eos 1000d

                              merci... t zal vermoedelijk op een dergelijke lens uitdraaien.

                              De sigma 18-200 met OS-functie
                              De canon 18-200 IS
                              of de Tamron 18-270 met VC-functie

                              Op basis van reviews die ik kon vinden komt de tamron er als beste uit (zelfs beter dan de canon).
                              Iemand anders ervaring mee?

                              Comment

                              Working...
                              X