Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telezoom of macro in paludaria

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telezoom of macro in paludaria

    Sinds korte tijd maak ik gebruik van een EOS450D met een Tamron 55-200.

    Na enig zoeken om het juiste scherpstelpunt te vinden, lukt het om goede foto's te maken in de paludaria met de Tamron 55-200mm
    De afstand voor het minimale scherpstelpunt is uitstekend voor het fotograferen in de paludaria, alleen is 200 mm eigenlijk iets te weinig. Combineer ik de lens met de Raynox150 dan verlies ik de afstand van het scherpstelpunt.

    Er zijn een paar lenzen waar mijn aandacht naar uit gaat, maar ik ben aardig de weg kwijt in alle cijfers en specificaties

    Wat is een betere oplossing, met behoud van scherpstelafstand maar met meer bereik:
    • Canon 100mm of Sigma 150mm macro
    • Canon 55-250 IS of Sigma 70-300 APO telezoom
    http://www.reptilicious.nl
    Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

  • #2
    Re: Telezoom of macro in paludaria

    Canon 100mm macro wegens zijn 2.8, robuustheid, scherpte, interne focus (wordt niet langer of korter bij scherpstellen, geen schrikkende beestjes).

    Comment


    • #3
      Re: Telezoom of macro in paludaria

      Dat is nog eens een overtuigend antwoord

      Veel opnames die ik van deze lens heb gezien, spreken mij erg aan!
      Weet jij (of iemand anders) wat de minimale scherpstelafstand van deze lens is, zodat ik niet in de problemen kom met de afstand die ik nodig heb vanwege het glas tussen de dieren en de camera. (Dit probleem heb ik namelijk als ik een Raynox gebruik)
      http://www.reptilicious.nl
      Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

      Comment


      • #4
        Re: Telezoom of macro in paludaria

        Door middel van een schuifregelaar kan tussen 31 en 45 cm switchen, van de canon site :
        * Diagonale beeldhoek: 24°
        * Objectiefconstructie (elementen/groepen): 10/9
        * Aantal diafragmalamellen: 8
        * Minimum diafragma: 32
        * Kortste scherpstelafstand (m): 0,31
        * Maximum vergroting (x): 1
        * AF-aandrijving: USM
        * Filterdiameter (mm): 52

        Comment


        • #5
          Re: Telezoom of macro in paludaria

          Dan zou ik toch voor de 150mm kiezen, ik spreek hier van ondervinding.
          Ik heb zelf verscheidene paludaria en zelfs met de 150mm moet het venster open en wordt er achteraf nog gecropt.


          Hier vind je foto's genomen met de Sigma 150mm f 2.8

          mvg
          Last edited by starengine; 14 mei 2009, 13:53.

          Comment


          • #6
            Re: Telezoom of macro in paludaria

            Oorspronkelijk geplaatst door Chantay Bekijk bericht
            Sinds korte tijd maak ik gebruik van een EOS450D met een Tamron 55-200.

            Na enig zoeken om het juiste scherpstelpunt te vinden, lukt het om goede foto's te maken in de paludaria met de Tamron 55-200mm
            De afstand voor het minimale scherpstelpunt is uitstekend voor het fotograferen in de paludaria, alleen is 200 mm eigenlijk iets te weinig. Combineer ik de lens met de Raynox150 dan verlies ik de afstand van het scherpstelpunt.

            Er zijn een paar lenzen waar mijn aandacht naar uit gaat, maar ik ben aardig de weg kwijt in alle cijfers en specificaties

            Wat is een betere oplossing, met behoud van scherpstelafstand maar met meer bereik:
            • Canon 100mm of Sigma 150mm macro
            • Canon 55-250 IS of Sigma 70-300 APO telezoom
            Als 200 mm te weinig is, maar de minimale scherpstelafstand goed zul je weinig winnen met een macrolens, zeker de voorgestelde 100 en 105 mm uitvoeringen. De macro's bieden je precies het omgekeerde. Je zou dan moeten gaan zoeken naar iets met de zelfde minimale scherpstelafstanden meer mm's. Dus kijken naar een lens die tot 400 mm gaat of tot 500.

            Maar beter zou zijn om te kijken of je ook dichter op je onderwerpen kan komen. en dan zijn de aangeraden macro's wel weer een goede oplossing.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: Telezoom of macro in paludaria

              Bedankt voor de reacties en goede tips

              @Zappa: Bedankt voor de specs! Wat de afstand betreft zou de 100mm voldoen.

              @starengine: Mooie collectie kikkers! Zijn deze foto's in het paludarium of door het glas gemaakt? Croppen is met de Tamron ook nog wel een optie, maar die gebruik ik liever niet.

              @BasK: Als ik de ramen open voldoet de Tamron in combinatie met een Raynox150 of 250, maar ik wil foto's door het glas kunnen maken, omdat er gelegenheden voordoen waarbij de ramen niet kunnen worden geopend.

              Als het een 400mm of meer moet gaan worden, hoop ik dat Sinterklaas zijn zomer in Nederland doorbrengt
              http://www.reptilicious.nl
              Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

              Comment


              • #8
                Re: Telezoom of macro in paludaria

                Deze foto's zijn met open venster gemaakt, met de lens in het paludarium en daarna nog een beetje bijgesneden.

                mvg

                Comment


                • #9
                  Re: Telezoom of macro in paludaria

                  Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                  Deze foto's zijn met open venster gemaakt, met de lens in het paludarium en daarna nog een beetje bijgesneden.

                  mvg
                  Bedankt voor je antwoord!

                  Met de Tamron i.c.m. Raynox kan ik door open glas in het paludaria ook de gewenste resultaten behalen, maar het gaat mij echt om foto's nemen door het glas. Dat lukt niet met een Raynox en met alleen de Tamron zou ik net iets dichterbij willen komen.
                  http://www.reptilicious.nl
                  Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

                  Comment

                  Working...
                  X