Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte van uw lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpte van uw lens

    Onlangs vernam ik dat uw lenzen de scherpste fotos geven bij F9 tot F11.
    Is dit waar ?
    popol

    http://www.fotopopol.be

  • #2
    Re: scherpte van uw lens

    Veel lenzen presteren inderdaad optimaal rond f/8-f/11. Ik weet dat bij kleinere diafragma's diffractie een rol gaat spelen, maar er zijn vast ook nog uitzonderingen.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: scherpte van uw lens

      Aan je site te zien heb je hier (terecht) nog nooit last van gehad

      Houden zo

      Comment


      • #4
        Re: scherpte van uw lens

        www.slrgear.com...
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: scherpte van uw lens

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Aan je site te zien heb je hier (terecht) nog nooit last van gehad

          Houden zo

          inderdaad, veel knappe beelden op je site....
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

          Comment


          • #6
            Re: scherpte van uw lens

            Bij sommige objectieven begint de scherpte al te verminderen vanaf f8, dat is bijvoorbeeld het geval bij de Canon 135mm f2 L.
            Maar zelfs als die iets minder scherp is op f11 dan op f4, dan is ze nog altijd veel scherper dan de meeste andere objectieven op f11.

            Vanaf f16 is het bij de meeste objectieven duidelijk merkbaar dat de scherpte vermindert, daarom kan je best niet teveel werken met een diafragma-opening van f16 of kleiner. Maar als het echt nodig is voor de scherptediepte, dan heb je natuurlijk geen andere keuze...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: scherpte van uw lens

              ongeveer 2 stops dichtdraaien is een exactere benadering van de optimale kwaliteit van een lens, ipv zomaar zeggen f8.

              "alle uitspraken zijn correct mits in de juiste context geplaatst"

              G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

              Comment


              • #8
                Re: scherpte van uw lens

                Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                ongeveer 2 stops dichtdraaien is een exactere benadering van de optimale kwaliteit van een lens, ipv zomaar zeggen f8.

                "alle uitspraken zijn correct mits in de juiste context geplaatst"

                G
                Wat bedoel je hiermee, ik volg u niet.
                popol

                http://www.fotopopol.be

                Comment


                • #9
                  Re: scherpte van uw lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
                  Onlangs vernam ik dat uw lenzen de scherpste fotos geven bij F9 tot F11.
                  Is dit waar ?
                  eigenlijk een heel stomme vraag die je stelt met zo een portofolio of was dat de bedoeling soms
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpte van uw lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                    ongeveer 2 stops dichtdraaien is een exactere benadering van de optimale kwaliteit van een lens, ipv zomaar zeggen f8.

                    "alle uitspraken zijn correct mits in de juiste context geplaatst"

                    G
                    Dat hangt ook af van lens tot lens , als je veel revieuws leest over lenzen zal je wel zien dat het beste diafragma 8 en van de andere 11 maar meestal is dat 8en 11 , er is een groot verschil tussen twee stops dicht draaien bij een lens van 1.4 of een lens van 4.0

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpte van uw lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      eigenlijk een heel stomme vraag die je stelt met zo een portofolio of was dat de bedoeling soms
                      Er zijn enkel domme antwoorden
                      www.pixation.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpte van uw lens

                        Is het niet zo dat je telkens je diafragma moet kiezen naargelang het onderwerp?Heb je behoefte aan enorm veel scherpte diepte of net heel weinig.Het gegeven dat je objectief scherp is op f8-f11 of op haar scherpst is wanneer je ze een stop of twee dicht knijpt is voor mij persoonlijk een van de minst bepalende factoren die mijn diafragmakeuze beinvloeden.Ik lees en hoor vaak" oppassen met diffractie wanneer je kleiner gaat dan f16" .....zelden hoor ik "oppassen met een diafragmaopening die groter is dan f8-f11" en toch wijkt men ook daar van het beste kunnen van de lens af. Als ik hier twee 100% crops laat zien van één onderwerp...ééntje op f8 en één op f16....gaat er dan iemand het verschil kunnen aantonen? En indien je het bestand dan effectief afdrukt op een A4 gaat er dan iemand echt het verschil kunnen aantonen? Misschien dat je het wel kan opmerken in supergrote prints. Het verschil in scherpte tussen de verschillende diafragmaopeningen zal wel aan te tonen zijn op een testbank voor objectieven......maar ik betwijfel dat je het direct met het blote oog zal kunnen zien. Enkel het verschil in scherpte diepte zal bewijzen of je een groot of erg kleine diafragmaopening gebruikt hebt.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpte van uw lens

                          andersom wel , als je de grootste opening kiest kan er wel minder scherpte zijn

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpte van uw lens

                            Ik sluit mij aan bij Rupselkopke, als je alles van 50cm tot oneindig scherp wil moet je diafragmeren en dat is er doorgaans niet aan te zien, integendeel

                            Anderzijds hoort een goede lens scherp te zijn vol open, het is onzin een grote zware en dure lichtsterke lens te kopen en ze dan te moeten toedraaien om aanvaardbare fotos te maken (wat bij sommige 3th party lenzen wel nodig schijnt te zijn)

                            Elke lens is scherp op f:8

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpte van uw lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              (...)Anderzijds hoort een goede lens scherp te zijn vol open, het is onzin een grote zware en dure lichtsterke lens te kopen en ze dan te moeten toedraaien om aanvaardbare fotos te maken (wat bij sommige 3th party lenzen wel nodig schijnt te zijn)
                              Bij sommige A-merk lenzen ook hoor.

                              Mijn sigma 30mm f1.4 is bijvoorbeeld volledig open scherper dan mijn Nikkor 50 f1.4, 35mm f2 en 80-200 f2.8, om maar een voorbeeld te geven.


                              Het is trouwens 3rd (van third) en niet 3th
                              Last edited by caleido; 15 mei 2009, 17:55.

                              Comment

                              Working...
                              X