Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

    Hallo,

    ik zit met een klein breinbrekertje (luxeprobleempje eigenlijk) en zoek deskundig advies

    Ik heb de 105mm AF-S al in mijn arsenaal en ben er zeker tevreden over. Alleen gebruik ik de lens steeds meer voor portretten en low light situaties dan voor het echte macro werk.

    Nu denk ik er aan deze in te ruilen voor de 85mm 1.4 van nikon, overal bejubeld voor zijn scherpte. Grootste motivatie is de extra speelruimte op gebied van DOF.

    Ben quasi zeker van de inruil maar zoek nog dat kleine duwtje in de rug.

    Dus positieve ervaringen met de 85mm 1.4 zijn steeds welkom.

    Gr,

    Erq

  • #2
    Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

    Ik heb mijn 85mm f1.4 AF-D een tijdje geleden verkocht, omdat ik dacht aan een 50mm f1.4 AF-S genoeg te hebben, maar heb er spijt van, dus komt deze er zeker terug.

    Maar weinig Nikon objectieven kunnen zich meten met deze formidabele 85mm.

    Comment


    • #3
      Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

      Ik heb zelf ooit de 85mm 1.4 in bezit gehad maar was er eerlijk gezegd niet van onder de indruk. Het is zeker geen slechte lens maar zijn 'status' is een beetje overroepen.
      www.pixation.be

      Comment


      • #4
        Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

        Oorspronkelijk geplaatst door Pixations Bekijk bericht
        Ik heb zelf ooit de 85mm 1.4 in bezit gehad maar was er eerlijk gezegd niet van onder de indruk. Het is zeker geen slechte lens maar zijn 'status' is een beetje overroepen.

        Ik deel die mening voor een stuk
        De 105mm 2.8 is minstens evengoed (zelfs beter)
        Maar...om één of andrer onverklaarbare reden maak ik met die lens de beste foto's (ik bedoel niet technisch, maar gevoelsmatig)
        Ook niet te evenaren bij concertfotografie op F 2.0-2.2 (én frontstage ) - 105mm is dan (meestal) nét iets teveel
        De 85mm heeft ook geen AFS
        Last edited by mexicano; 12 mei 2009, 14:35.
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

          Volgens DOF-calculator op D200/D300 :

          85 mm f/1,4 op 1 meter = 0,72 cm DOF <--> 105 f/2,8 op 1 meter = 0,92cm DOF
          85 mm f/1,4 op 2 meter = 3 cm DOF <--> 105 f/2,8 op 2 meter = 3,89 cm DOF
          85 mm f/1,4 op 3 meter = 6,85 cm DOF <--> 105 f/2,8 op 3 meter = 8,91 cm DOF
          85 mm f/1,4 op 4 meter = 12,3 cm DOF <--> 105 f/2,8 op 4 meter = 16 cm DOF

          of dit genoeg verschil in DOF is om te wisselen moet jij natuurlijk zelf uitmaken ... voor mij zou het niet de moeite zijn om de overstap te wagen

          blijft over de low-light situaties ... wil je daar echt op f/1,4 werken met de beperkte DOF die eigen is aan zo'n grote opening ? of heb je meer aan de VR en het langere bereik van de 105 ?

          Hopelijk heb je er wat aan

          Greetz,
          TravelToy
          www.christian-bailleul.be | Blog

          Comment


          • #6
            Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

            Ik begrijp ook niet goed het "dof argument " : vergeet niet dat de 105 VR een veel kleinere min. focusafstand heeft hetgeen de DOF zowiezo nog meer verkleint. (de vrij lange min. focusafstand van de 85 f1.4 is 1 van de minpunten van dit objectief)

            Neen , de reputatie als "portretlens" heeft de 85 f1.4 volgens mij meer gekregen door haar zacht contrast (in tegenstelling tot de laatste nano lenzen, waaronder de 105 VR) en het fenomenale bokeh....

            Comment


            • #7
              Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

              Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
              Ik begrijp ook niet goed het "dof argument " : vergeet niet dat de 105 VR een veel kleinere min. focusafstand heeft hetgeen de DOF zowiezo nog meer verkleint. (de vrij lange min. focusafstand van de 85 f1.4 is 1 van de minpunten van dit objectief)

              Neen , de reputatie als "portretlens" heeft de 85 f1.4 volgens mij meer gekregen door haar zacht contrast (in tegenstelling tot de laatste nano lenzen, waaronder de 105 VR) en het fenomenale bokeh....
              Maar wanneer je een foto gaat maken kijk je toch naar je compositie? Niet naar je focusafstand. Het is natuurlijk wel zo dat je bepaalde foto's met je 85mm niet zal kunnen maken die je met de 85 wel kan maken.
              Maar als je een portret maakt van iemand van pakweg 1,5 meter is de 105 toch in het nadeel denk ik, qua dof dan he.

              Comment


              • #8
                Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                heb geen ervaring met de 105mm, maar wel al een paar jaar met de 85mm... zowel op DX als op FX... 't is een zalige lens... als ik portret schiet en ik begin met deze lens... komt ie d'r zelden nog af... Mooie zachte portretten, volgens wat ik lees, schijnt de 105 erg scherp (porien bijter), maar ik persoonlijk wens ik dat niet voor mijn protretten... Mooie bokeh ook en natuurlijk tot 1.4, wordt door mij geregld gebruik...

                voorbeeldje
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                  Beide lenzen zijn ontworpen voor bedoelde toepassingen en het is superglas.

                  Toch opteer ik voor portret voor de 85/1.4 omwille van de fenomenale bokeh.
                  De 105/2.8 VR is een macro-objectief, je kan er uiteraard knappe portretten mee schieten maar... het is ook een poriënvreter...
                  Dat de 85 geen AF-s lens is, maakt niks uit, modellen gaan toch niet lopen
                  (ik had ze alletwee en gebruikte ze als dusdanig, intussen is de micro vervangen)

                  Maak zelf je keuze en succes

                  mvg,

                  Roland

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    Dat de 85 geen AF-s lens is, maakt niks uit, modellen gaan toch niet lopen

                    Artiesten wél
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                      Dat de 85 geen AF-s lens is, maakt niks uit, modellen gaan toch niet lopen

                      mvg,

                      Roland
                      Inderdaad, AF-S is ook niet steeds een snelheidsduivel, zie maar naar de Nikon 50mm AF-S f1.4, ik durf gerust zeggen dat de 85mm AF-D f1.4 sneller is dan deze 50mm, toch zeker op een D3/D2x of ander toestel met een 11,1 volt batterij.

                      De Nikon 85mm AF-D is gewoon een super objectief, en kan naar mijn gedacht maar weinig verbeterd worden, wij hebben hier vergelijkingen gemaakt met een manuele 85mm Zeiss f1.4, en de optische verschillen zijn miniem in het voordeel van Zeiss, dat natuurlijk ook een prachtobjectief is, maar geen AF, en dat is jammer.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Inderdaad, AF-S is ook niet steeds een snelheidsduivel, zie maar naar de Nikon 50mm AF-S f1.4, ik durf gerust zeggen dat de 85mm AF-D f1.4 sneller is dan deze 50mm, toch zeker op een D3/D2x of ander toestel met een 11,1 volt batterij.

                        De Nikon 85mm AF-D is gewoon een super objectief, en kan naar mijn gedacht maar weinig verbeterd worden, wij hebben hier vergelijkingen gemaakt met een manuele 85mm Zeiss f1.4, en de optische verschillen zijn miniem in het voordeel van Zeiss, dat natuurlijk ook een prachtobjectief is, maar geen AF, en dat is jammer.
                        Het spijtige aan die 85mm wat AF betreft is niet zozeer de snelheid dan wel het feit dat je aan de lens niet kan gaan 'draaien' m.a.w. onmiddellijk overschakelen naar manueel - manueel is het trouwens een rammelkast vergeleken met de boterzachte Zeiss bediening
                        (heb zelf geen Zeiss 85, maar wél de 35 en 50mm en veronderstel dat dit bij de 85 wel ook zo is)
                        Het blijft natuurlijk een toplens
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Het spijtige aan die 85mm wat AF betreft is niet zozeer de snelheid dan wel het feit dat je aan de lens niet kan gaan 'draaien' m.a.w. onmiddellijk overschakelen naar manueel - manueel is het trouwens een rammelkast vergeleken met de boterzachte Zeiss bediening
                          (heb zelf geen Zeiss 85, maar wél de 35 en 50mm en veronderstel dat dit bij de 85 wel ook zo is)
                          Het blijft natuurlijk een toplens
                          Die Zeiss heeft zoals je zegt een boterzachte bediening, maar is op een groot diafragma verdikke kritisch qua scherpstelling, wat natuurlijk normaal is, daarom vind ik het ontbreken van AF een stap achteruit.
                          Natuurlijk is het prachtoptiek en mechanisch onverslaanbaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Die Zeiss heeft zoals je zegt een boterzachte bediening, maar is op een groot diafragma verdikke kritisch qua scherpstelling, wat natuurlijk normaal is, daarom vind ik het ontbreken van AF een stap achteruit.
                            Natuurlijk is het prachtoptiek en mechanisch onverslaanbaar.
                            Een objectief gebruik je niet alleen op volle opening : bij toepassingen - zeg maar bvb op F5.6 - kan je dat (semi) manuele wél aan *
                            (soms ook al eens op F 2.8-4 , optredens met een goede belichting, vooral in combinatie met mijn D80 met zijn beperkt aantal scherpstelpunten)

                            Ik bedoel hier de 105mm 2.8 AFS, niet de Zeissjes
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85mm 1.4 vs 105mm AF-S VR

                              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              Het spijtige aan die 85mm wat AF betreft is niet zozeer de snelheid dan wel het feit dat je aan de lens niet kan gaan 'draaien' m.a.w. onmiddellijk overschakelen naar manueel - manueel is het trouwens een rammelkast vergeleken met de boterzachte Zeiss bediening
                              (heb zelf geen Zeiss 85, maar wél de 35 en 50mm en veronderstel dat dit bij de 85 wel ook zo is)
                              Het blijft natuurlijk een toplens
                              Daarom dat een AF-S versie welkom zou zijn. Als die uitkomt bestel ik 'm direct

                              Comment

                              Working...
                              X