Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lens bij canon eos 450D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lens bij canon eos 450D

    Dag allemaal,
    Ik heb een al wat ouder canon eos 300 toestel met een lens van 28-80. Dat was net wat ik nodig had om wat familiefoto's mee te maken.
    De laatste tijd fotografeer ik echter vaker met zo'n prulle-digitaal fototoestelletje waar ik niet tevreden van ben. Daarom heb ik beslist een beter digitaal toestel te kopen. Omdat ik erg tevreden was van mijn eos 300 en ik het toestel al wat gewoon ben dacht ik er aan een digitale canon eos 450D te kopen. Naar ik hier en daar gelezen heb zou dat een goed 'instaptoestel' zijn, zeker voor wat ik het zou willen gebruiken. Omdat ik het toestel echt maar wat 'huishoudelijk' gebruik is het voor mij al heel wat geld voor een fototoestel.
    Nu is mijn vraag:
    Dat toestel wordt zowat overal verkocht in een pakket met een lens 18-55.
    Is dat niet dezelfde lens als mijn oude lens (ik dacht dat je x1.6 of zo moest doen?). Of toch niet?
    Is er dan nog een kwaliteitsverschil tussen beide lenzen die het toch het geld waard maakt om de digitale lens erbij te nemen?
    En wat van de lens van 55-250 die soms wordt aangeboden?

    ps: Gebruik aub geen vaktermen. Ik ken echt zowat niks van fotografie, waarvoor mijn veronschuldigingen.

  • #2
    Re: oude lens bij canon eos 450D

    Die kitlens (18-55) zal inderdaad hetzelfde bereik geven ongeveer als je oude 28-80.
    Die 18-55 heeft er wel nog IS (beeldstabilisatie) inzitten.
    De 55-250 IS is een tele-lens (om je onderwerp wat dichter te brengen), bijvoorbeeld voor vogeltjes, of detailles van een landschap.
    Als je de tests bekijkt heb je met deze lenzen en camera een héél goed beginnerssetje in huis

    Groetjes
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

    Comment


    • #3
      Re: oude lens bij canon eos 450D

      Tijd voor wat vaktermen: IS en EF

      Die 18-55, is dat de IS uitvoering? Indien ja, dan is het waarschijnlijk wel de moeite om die erbij te nemen. Het is (wat wil je ook voor die prijs) geen toplens, maar wel een heel goede kwaliteit/prijs-verhouding. Zelfde verhaal voor de 55-250 IS als je wat tele wilt.
      De 18-55 zal inderdaad ruwweg dezelfde beeldhoek geven als je 28-80. Als die 28-80 een EF-vatting heeft past die trouwens ook op de 450D, maar dan met een beeldhoek als een 45-128.

      Comment


      • #4
        Re: oude lens bij canon eos 450D

        Hoe weet ik of een lens beeldstabilisatie IS heeft? Die 18-55 is gewoon de lens die overal mee in pakket verkocht wordt met de eos 450D.
        en vooral: hoe maakt die beeldstabilisatie in de praktijk een verschil?
        Het is zeker met die lens (de nieuwe 18-55 of de oude 28-80 - die dus zoals ik al geleerd heb hetzelfde bereik hebben) dat ik het meest zal fotograferen. Dus als het een wezenlijk verschil maakt dan moet ik toch de nieuwe lens overwegen.
        Om zeker te zijn dat mijn oude lens past kan ik hem allicht wel meenemen naar de winkel en er gewoon eens op vastmaken?

        Comment


        • #5
          Re: oude lens bij canon eos 450D

          Bart30d, dat laatste zinnetje
          "Als die 28-80 een EF-vatting heeft past die trouwens ook op de 450D, maar dan met een beeldhoek als een 45-128."
          dat begrijp ik niet.
          Krijgt mijn oude 28-80 geplaatst op de eos 450D dan het bereik van een nieuwe 45-128?
          ik dacht dat het van een nieuwe 18-55 zou zijn?
          Of heeft dat EF er iets mee te maken?

          Comment


          • #6
            Re: oude lens bij canon eos 450D

            Je weet of het IS (beeldstabilisatie) heeft als er in de lensbeschrijving IS staat. Staat het er niet, dan heeft ie het niet. En of je het nodig hebt of niet doet er in dit geval niet zoveel toe: de 18-55IS is veel beter (scherper, ...) dan de 18-55 zonder.

            Wat mijn opmerking over je 28-80 betreft: die cijfertjes zijn brandpuntafstanden en dat heeft niets te maken met de camera die je er achter hangt, of met de vatting (EF, Nikkor, Minolta, ...). Die cijfertjes zijn een fysieke eigenschap van een objectief. Wel is het zo dat als je een 18-55 op een 450D zet, je ongeveer dezelfde beeldhoek zal zien als je 28-80 op een analoog (35mm negatief) toestel. En ziet je die 28-80 op een 450D (als die een EF-vatting heeft), dan zal het qua beeldhoek lijken of je meer tele hebt, namelijk 45-128.
            (die EF heeft niets daarmee te maken, maar als het geen EF is, dan past het gewoon mechanisch niet, kun je de lens gewoon niet op je toestel vijzen).

            Comment


            • #7
              Re: oude lens bij canon eos 450D

              Bedankt voor de snelle reacties.

              Dus, als ik het goed begrijp.
              Als ik mijn oude analoge lens van 28-80 op een nieuwe eos 450D zet dan lijkt het een lens van 45-128 (en dus niet een van 18-55).

              In dat geval heb ik dus nodig: een nieuwe eos 450D én een nieuwe lens 18-55
              Daarmee kan ik dan hetzelfde 'bereik' fotograferen zoals met mijn oude analoge eos 300 + oude lens 28-80.

              De oude lens kan ik waarschijnlijk ook op de nieuwe eos 450D zetten en dat wordt dan een beetje mijn zoomlens van 45-128.
              Dan hoef ik er dus niet persé een extra zoomlens bij te kopen zoals de 55-250. Die oude lens heeft dan misschien geen beeldstabilisatie en wat minder bereik, maar omdat ik die toch maar heel af en toe zal gebruiken geeft dat allicht niet.

              Klopt dit?

              Comment


              • #8
                Re: oude lens bij canon eos 450D

                Dit klopt

                Maak rustig een tijdje fotos met deze 2 lenzen vooraleer er nieuwe bij te kopen

                Veel plezier

                Comment


                • #9
                  Re: oude lens bij canon eos 450D

                  Super bedankt voor jullie hulp!
                  en tot binnenkort,
                  misschien met wat foto's.

                  Comment

                  Working...
                  X