Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor liften?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor liften?

    Ik wou eens kijken wat jullie zouden aanraden voor mijn canon 400d om liften te fotograferen? dus altijd binnen, voornamelijk kunstlicht, meestal in hallen van appartementen...Verder doe ik meestal paardenfotografie, dus daar moet de lens ook voor kunnen dienen.Ik ben langs de ene kant erg geneigd om toch iets met zoom te nemen omdat dat bij paarden, die meestal niet goed stilstaan, wel handiger is. Wat raden jullie aan?

  • #2
    Re: welke lens voor liften?

    't Is mij niet helemaal duidelijk. Wat wil je fotograferen bij liften? Binnenin, met de deur gesloten, of van buiten naar binnen, met de liftdeur open? In het eerste geval heb je maar een hele korte afstand, dus je hebt al een flinke breedhoek, of een lens met een erg korte brandpunt nodig. Wil je details in de lift fotograferen (b.v. een reeks knoppen), of moet de lift helemaal in beeld, van vloer tot plafond?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor liften?

      Voor de binnenkant zetten we gewoon de deuren open, dus erin gaan staan voor de binnenkant is niet nodig. verder gewoon de buitenkant, met de deuren dicht en/of open, helemaal in beeld (kader en eventueel nog een stukje muur, maar niet veel). Wat details zouden ook moeten, zoals idd de knoppen. Het is om info op de website van een bedrijf te illusteren, voorbeelden van gebruikte materialen etc.

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor liften?

        Voor liften kan ik je zeer zeker aanbevelen de EF 80MM Acenseur F2.8 L USM

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor liften?

          Een gewone breedhoek zou dan moeten volstaan, maar je wilt misschien je kitlens vervangen? Ik heb mijn 18-55 vrij snel vervangen door een 17-55 f/2.8 omdat ik veel binnen fotografeerde, en die laatste lens is gewoon lichtsterker. Ik gebruik eigenlijk nauwelijks nog een ander objectief. Je hebt een vrij korte werkafstand, en als je van statief kunt werken, zou je zelfs zonder flash kunnen werken. Best eigenlijk, denk ik, met al die blinkende materialen die reflecteren. Inderdaad nog dingen die ik vrij snel heb aangeschaft: een statief (om bewegingsonscherpte te voorkomen) en een externe flash, waardoor ik de flash niet langer op het onderwerp moet richten, maar kan "bouncen".
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor liften?

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Voor liften kan ik je zeer zeker aanbevelen de EF 80MM Acenseur F2.8 L USM

            MVG, Jeff
            Meen je dat echt? Nee toch, maak dat de ganzen wijs. En alvast mijn verontschuldigingen mocht zo'n lens toch bestaan.
            Ik zou denken dat 80mm een beetje te veel werkafstand vraagt, maar dan: never argue with an intelligent man!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor liften?

              liften en paarden:
              de KONE F2.8.
              de Starlift F4, moeilijk nog te krijgen.
              de Otis 1.8 L, erg duur.
              de Schindler F3.5 USM, met gratis liftsleutel.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor liften?

                Je weet toch dat Otis een afkorting is, namelijk van "Our Trouble Is Schindler"!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor liften?

                  LesC : externe flash en statief staan idd ook op het 'benodigdheden-lijstje' (ook tips welkom) De 17-55 f2.8 leek mij de beste optie als ik iets wil met zoom, dus dan zat ik blijkbaar toch in de juiste richting te denken. Een 80mm ga ik inderdaad niet overal kunnen gebruiken wegens beperkte werkruimte in verschillende gevallen, soms staat den trap zowat IN de lift...

                  wat een mopjes worden hier gemaakt de laatste tijd

                  @ Bouk : Ik verkies er eentje van Lift-it, daar geen aanraders? Of slechte ervaringen mee?

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor liften?

                    Hey! Toevallig zijn mijn vrouw en ik bevriend met mensen van Lift-it!

                    Ik versta eigenlijk ook niet waarom men nieuwe BD-leden op die manier van antwoord wil dienen. Ik versta wel dat men eigenlijk wil zeggen: of je nu een lift wilt fotograferen, of wat dan ook (een paard), alles hangt af van de omstandigheden (licht, b.v. en zeker: werkafstand). Maar mensen: zeg dat dan ipv onze tijd te verspillen met onzin.
                    Last edited by LesC; 11 mei 2009, 15:41.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor liften?

                      Ahja? das ook toevallig, met wie zijn jullie bevriend dan?

                      Ik vind dit inderdaad wel een forum waar de mensen je heel snel het gevoel geven dat je een domme vraag hebt gesteld ofzo Ik heb dus ook eerst gegoogled

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor liften?

                        Om toch nog iets zinnigs over te houden aan deze thread:

                        Voor kleine ruimtes heb je volgens mij een breedhoek nodig (Sigma 10-20mm, of de canon 10-22mm), en een statief (weinig licht beschikbaar, maar je wilt waarschijnlijk wel alles scherp hebben)

                        Voor paarden kan je hier amper of niets mee doen (tenzij je foto's wilt nemen waar het landschap even belangrijk is als het paard).

                        betreft het poseren de paarden of zijn het actiefoto's van een renbaan / springparkoer ? voor poserende paarden kan je wel iets met een breedhoek, al zal er wel wat vervorming kunnen optreden, maar voor renpaarden in actie of springpaarden zou je echt beter af zijn met een telelens genre 70-200.

                        Mvg,
                        Rik

                        ps. flits zie ik niet direct bruikbaar in een lift, die meestal gemaakt is van reflecterende materiaal (spiegels of metaal/steen afwerking)
                        Last edited by RikH; 11 mei 2009, 16:28.
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor liften?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zinn Bekijk bericht
                          Ik vind dit inderdaad wel een forum waar de mensen je heel snel het gevoel geven dat je een domme vraag hebt gesteld ofzo
                          Mja, er zitten wel enkele exemplaren tussen die alles reeds zo goed onder de knie hebben dat ze de vraag gewoon niet meer vatten... of ze daarom ook hoeven te antwoorden

                          Iedereen is ooit moeten beginnen toch?
                          Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor liften?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zinn Bekijk bericht
                            Ahja? das ook toevallig, met wie zijn jullie bevriend dan?

                            Ik vind dit inderdaad wel een forum waar de mensen je heel snel het gevoel geven dat je een domme vraag hebt gesteld ofzo Ik heb dus ook eerst gegoogled
                            Wees gerust, dat gaat zoals in elk forum met ups en downs, dit draadje heeft er wel iets meer last van, aleen al omdat het onderwerp eens iets anders is.
                            Back on topic, een 10-22 en een flits (of twee om schaduwen te compenseren) lijkt mij een oplossing, maar de vraag is of je zoveel wel wil investeren (alleen voor liften, want paarden wordt moeilijker). Omgekeerd, een fullframe met een 17-55 2.8, maar dan ben je volgens mij nog duurder af, maar wel nog meer kwaliteit. Een constante gaat die 17-55 2.8 wel worden, die past nu op je 400D en laat je slechte lichtomstandigheden, iets of wat zoom en breed toe.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor liften?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zinn Bekijk bericht
                              Ahja? das ook toevallig, met wie zijn jullie bevriend dan?

                              Ik vind dit inderdaad wel een forum waar de mensen je heel snel het gevoel geven dat je een domme vraag hebt gesteld ofzo Ik heb dus ook eerst gegoogled
                              Ik vraag me ook altijd af waarom mensen niet gewoon zelf iets uitproberen in plaats van alles wat los en vast zit maar op een forum te vragen; de vraag had in ieder geval meteen een stuk specifieker gekund. Zeker die paarden erbij (heel ander gebruik) maken het wel een beetje uitnodigend voor grapjes.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X