Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stroeve scherpstelring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stroeve scherpstelring

    Ik heb afgelopen week een Canon 70-210mm F/4 gekocht. Dat is een vrij oude lens, maar optisch prima.
    Gisteren ging ik de lens wat uitgebreider testen en merkte ik dat de scherpstelring wat stroef gaat, hij lijkt soms te haperen. Scherpstellen met AF is geen probleem.
    Ik vraag me af waarom die ring stroef is en hoe het te verhelpen is. Zou het kunnen zijn dat de lens lange tijd niet gebruikt is (ik vermoed dat de lens een tijd in de kast heeft gelegen) en dat het na een tijdje weer soepeler gaat? Kunnen er nog andere oorzaken zijn? Of moet een lens een onderhoudsbeurtje hebben?

  • #2
    Re: Stroeve scherpstelring

    zal voorlopig relematig es aan die ring draaien, lost hij nie na een week of 3/4 zou ik es raad vragen naar onderhoud toe
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Stroeve scherpstelring

      ofwel zit er stof ofzandkorrelsin de mechniek van de scherpstelring, ofwel is er een vijsje losgekomen in die scherpstelring, en als dat vijsje goed zit, draait die, als dat vijsje wat zweeft, kan die de lens doen haperen.

      als het een lens is met rubberen afdichting van de scherpstelring, kan je die rubber omdraaien zodat je demechniek kan zien, dan zie je dadelijk of er een vijsje los zit, en kan je dat met een preciesieschrievendraaien terug vast zetten, als de vijs dood draaid, met een beetje locktide terug vast zetten.

      zand en stof uit de mechniek reinigen is niet simpel: je zal de lensmechaniek dan helemaal moeten ontmantelen en terug assembleren, dat valt voor een leek zonder servicemanual best dik tegen. Laten reinigen als het weinig zand is, is dan de beste oplossing,is de lens echter een soort "pepermolen", dan zit er zoveel zand in, dat ze bij hersteldienst gaan voorstellen de hele mechniek tevervangen,en dan is de lens nieuw kopen vaak goedkoper.

      echter in dat geval (dat je lensdoor Canon repair zo goed alsperte totale werd verklaard) ben je niet veel kwijt door het te proberen zelf te doen, en je bent dan een ervaring rijker. Voor alles is een eerste keer, maar enkel als je zeker weet dat de hersteldienst de hele mechaniek wilt vervangen. Bij Nikon is het bestek bij herstelling altijd gratis, Bij Canon weet ik het niet goed. Ik ben er op die manier toch al in gelukt een lens die "perte totale verklaard was te herstellen: het bleek id slechts één losschroefje te zijn dat de mechniek deed vastlopen. Mijn ervaring is mogelijks niet exemplarisch voor alle gevallen van een stroeve lens.

      Comment


      • #4
        Re: Stroeve scherpstelring

        Bedankt voor jullie antwoorden.
        Ik ga de lens een intensief gebruiken, en zie dan of ie dan soepeler wordt.
        Als de kosten te hoog worden voor reparatie, dan zie ik er ook vanaf (het is nu ook niet zo dat de lens onbruikbaar is, met een beetje wil gaat het wel. Ik heb zelf de opvolger van deze lens (70-210mm 3.5-4.5 usm), maar ik kwam deze goedkoop tegen en het leek me wel aardig voor mijn zusje die pas is begonnen met fotograferen (ze weet nog niet dat ik die lens heb trouwens).
        Het losdraaien van de lens via afdichting gaat helaas niet. Ik zal zeker op zoek gaan naar een manual voor deze lens voor het geval de lens niet zelf soepeler gaat werken en reparatie te duur blijkt.

        Comment

        Working...
        X