Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem Tamron 28-75 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem Tamron 28-75 2.8

    probleem is dat als ik hem op 2.8 gebruik in de "P" stand ik geen scherpe foto's kan nemen en als ik de "A" stand gebruik moet ik naar 5.6 gaan voor scherpe foto's te krijgen is dit normaal ???Camera is een Fuji S5 Pro en werk in de autofocusstand enkel gebied en spotmeting....doe ik iets mis of is het de lens die stuk is ??
    Edmond
    Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

  • #2
    Re: probleem Tamron 28-75 2.8

    Waarom spotmeting?

    Comment


    • #3
      Re: probleem Tamron 28-75 2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Waarom spotmeting?
      zelfs in andere metingen zelfde probleem.....
      Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

      Comment


      • #4
        Re: probleem Tamron 28-75 2.8

        Kan je eens een voorbeeld tonen en aangeven op welk punt je scherp gesteld hebt ?
        Normaal moet het onderwerp waarop je scherp stelde ook zonder meer scherp afgebeeld worden, zowel bij f/2.8 als andere f's (tenzij het probleem bij een te lage sluitersnelheid ligt natuurlijk ).
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: probleem Tamron 28-75 2.8

          Toevallig fotografeer ik ons dochter vaak met dezelfde combinatie, dus Fuji S5 pro met de Tamron 28-75 f/2.8. Mijn ervaring hier mee is dat die combinatie goed werkt maar...
          De scherpte-diepte is op f/2.8 klein, wat maakt dat de focus echt juist moet zijn (maar dat is eigen aan het grote diafragma, niet zo zeer aan toestel of lens). Verder vind ik de Tamron een goed lensje maar niet echt snel als het op de autofocus aankomt (hoewel de S5 pro hier wel een stuk sneller werkt dan mijn Nikon D50). Die eerder trage AF, in combinatie met een kleine scherpte-diepte maakt dat een bewegend onderwerp (en mijn dochter is dat meestal) soms net niet meer scherp zit op het punt waar je dat wou. Eigenlijk zou je best eens testen met een onderwerp dat niet of weinig beweegt, dan kan je direct oordelen of het werkelijk gaat om onscherpte door een gebrekkig functioneren van het materiaal of onscherpte omdat je tegen de limieten aan zit van wat het materiaal aan kan (zoals een AF die niet snel genoeg volgt).
          Tot slot heb ik nog een link naar een voorbeeldje van wat bij mij mogelijk is met deze combinatie op f/2.8, als mijn onderwerp tenminste blijft stil zitten. Je zal meteen ook merken dat de kleine scherpte-diepte maakt dat het rechter oog (links op de foto) scherp is, terwijl het linker oog dat al net niet meer is.

          Comment


          • #6
            Re: probleem Tamron 28-75 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
            Toevallig fotografeer ik ons dochter vaak met dezelfde combinatie, dus Fuji S5 pro met de Tamron 28-75 f/2.8. Mijn ervaring hier mee is dat die combinatie goed werkt maar...
            De scherpte-diepte is op f/2.8 klein, wat maakt dat de focus echt juist moet zijn (maar dat is eigen aan het grote diafragma, niet zo zeer aan toestel of lens). Verder vind ik de Tamron een goed lensje maar niet echt snel als het op de autofocus aankomt (hoewel de S5 pro hier wel een stuk sneller werkt dan mijn Nikon D50). Die eerder trage AF, in combinatie met een kleine scherpte-diepte maakt dat een bewegend onderwerp (en mijn dochter is dat meestal) soms net niet meer scherp zit op het punt waar je dat wou. Eigenlijk zou je best eens testen met een onderwerp dat niet of weinig beweegt, dan kan je direct oordelen of het werkelijk gaat om onscherpte door een gebrekkig functioneren van het materiaal of onscherpte omdat je tegen de limieten aan zit van wat het materiaal aan kan (zoals een AF die niet snel genoeg volgt).
            Tot slot heb ik nog een link naar een voorbeeldje van wat bij mij mogelijk is met deze combinatie op f/2.8, als mijn onderwerp tenminste blijft stil zitten. Je zal meteen ook merken dat de kleine scherpte-diepte maakt dat het rechter oog (links op de foto) scherp is, terwijl het linker oog dat al net niet meer is.

            http://users.telenet.be/wim.bladt/be...l/DSCF0612.jpg
            op welk f-getal is deze genomen ?? en welke instellingen heb je gebruikt ?? ik krijg geen scherpe foto's gelijk wat ik doe ,juist vanaf F 5.6 !!! en met mijn andere gewone lenzen wel ,dus is het toch een front focus probleem met die lens ...
            MVG
            Edmond
            Last edited by doberman100; 12 juni 2009, 21:57. Reden: aanpassing
            Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

            Comment


            • #7
              Re: probleem Tamron 28-75 2.8

              Het kan een front of backfocus probleem zijn, maar je moet er ook rekening mee houden dat niet alle exemplaren van de Tamron 28-75 even scherp zijn op f2,8.
              Ik heb er zelf ook een gehad (Canon-versie), die was op zijn breedst nog aanvaardbaar op f2,8 maar op 75mm moest ik ook het diafragma op f4 - f5,6 zetten als ik echt scherpe foto's wou maken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: probleem Tamron 28-75 2.8

                hier ook combi 28-75 & fuji s5 en dit nog niet gemerkt..
                Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                Comment


                • #9
                  Re: probleem Tamron 28-75 2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                  hier ook combi 28-75 & fuji s5 en dit nog niet gemerkt..
                  Hier ook, tussen de foto's gemaakt met de combinatie Tamron 28-75 f/2.8 + Fuji S5 Pro en combinatie Tamron 28-75 f/2.8 + Nikon D3 zie ik trouwens ook geen verschil. ( enkel qua scherpte natuurlijk )
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem Tamron 28-75 2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
                    op welk f-getal is deze genomen ?? en welke instellingen heb je gebruikt ?? ik krijg geen scherpe foto's gelijk wat ik doe ,juist vanaf F 5.6 !!! en met mijn andere gewone lenzen wel ,dus is het toch een front focus probleem met die lens ...
                    MVG
                    Edmond
                    Het voorbeeldje dat ik hier gepost heb is genomen op f/2.8, maar de overige instellingen moet ik thuis eens opzoeken. Mijn ervaring is wel dat mijn Tamron exemplaar goede scherpte geeft op f/2.8 tussen 28 en 60mm, het laatste stukje bereik tussen 60 en 75mm moet ik gewoonlijk wel het diafragma wat sluiten, vanaf f/4 is ook dan de scherpte behoorlijk. Wat het juiste probleem is met jouw Tamron kan ik natuurlijk niet inschatten. Als het een front- of backfocus probleem is, moet je natuurlijk wel ergens een punt hebben waar de lens wel scherp is, maar dan voor of achter het punt waarop je scherp gesteld hebt. Indien je nergens een punt hebt waarbij de lens scherp is, dan is het waarschijnlijk eerder je lens die soft is.
                    Last edited by Wim 76; 13 juni 2009, 10:06.

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem Tamron 28-75 2.8

                      Intussen heb ik de voorbeeldfoto thuis eens bekeken en de exif is dit:

                      Model = FinePix S5Pro
                      Exposure Time = 1/60"
                      F Number = F2.8
                      Exposure Program = Aperture priority
                      ISO Speed Ratings = 200
                      Focal Length = 46mm

                      Comment

                      Working...
                      X