Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

    Aangezien mijn 20D in herstelling is kan ik eens nadenken over mijn lenzen.
    Ik gebruik hier mijn 24-105 L IS f4 lens als standaard lens.
    Thuis geen enkel probleem maar op reis is die 24 mm niet breed genoeg.
    Dus telkens wisselen met mijn 10-22.

    Nu denk er er aan om mijn 24-105 te wisselen voor die ef-s 17-55 2.8 IS.
    Dan heb ik toch wat meer breedhoek maar kan ik maar tot 55 gaan.
    Mijn volgende lens is dan ineens de 100-300.

    Ik weet niet of dat 'gat tussen 55 en 100 zo een probleem zal zijn.
    Ik had de 24-105 gekocht met het idee om later ooit een FF te kopen.
    Maar of dat er ooit van zal komen weet ik niet,indien de 20D onherstelbaar is misschien wel.Dan verkoop ik mijn 10-22 en koop ik de 5dmkII met dan als standaard mijn 24-105...

    Wat denken jullie?

    mir
    Last edited by mir; 10 mei 2009, 12:40.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

    Eigenaardig, ik ga net op zoek naar een 24-105 omdat ik een 10-22 heb, en mijn standaardlens op zijn breedste minder goeie beelden geeft dan de 10-22.
    55 naar 105 is wel een stuk natuurlijk, zelf twijfel ik altijd aan de 17-55 2.8 omdat die net 'slechts' tot 55 gaat.
    Het gat tussen 55 en 100 (van je volgende lens, hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar ook dan moet je wisselen en dat is je uitgangspunt, je wisselt niet graag.
    18-200 voor op vakantie ?

    Comment


    • #3
      Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

      Euh 20D <=> 5DII..
      Ik denk dat je RAP de keuze hebt gemaakt!
      Ga ze eens testen

      Comment


      • #4
        Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Euh 20D <=> 5DII..
        Ik denk dat je RAP de keuze hebt gemaakt!
        Ga ze eens testen
        Zal eigenlijk gaan tussen de 50d of de 5dmkII

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

          Voor mezelf heb ik eigenlijk uitgemaakt nooit naar FF te gaan. Ik heb dan ook stelselmatig mijn kitlenzen vervangen door betere exemplaren (o.a. de 17-55 f/2.8 en de 10-22, allebei EF-S lenzen), en pas recent de stap gezet van de 350D naar de 50D. Ik denk dat ik daar wel een tijd zoet mee zal zijn. Het enige objectief dat ik waarschijnlijk nog zal wisselen is de 55-250 en dat wordt dan wel een EF (zelfs een L-objectief).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

            T'is niet eenvoudig he.
            Veel zal afhangen of mijn 20D hersteld gaat worden of niet.

            Ben ik juist als ik stel dat 24mm op een 5D hetzelfde is als 15mm op een 50D met de ef-s 10-22 ?

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

              Ik heb de 17-55 IS gekocht toen die pas uit was (en dus te veel betaald ) om mijn 17-85 IS te vervangen, en eigenlijk is dit een ideale lens om auto's te fotograferen op een event, de 10-22 is ook goed, maar dan moet je een statief bijhebben ... maar 55mm is echt wel weinig.

              Ik had eerst de 70-200 f2.8 IS erbij gekocht, en het 'gat' tussen 55mm en 70mm is echt niet de moeite om te vermelden.
              Ik heb uiteindelijk de 24-105 bijgekocht omdat ik 55mm gewoon te weinig vond voor algemeen gebruik ... recent aangevuld met de 100-400.

              Nu ben ik vrijdag naar de LMS geweest op Spa, 'gewapend' met een 40D met 17-55 en een 2e 40D met 100-400, en het gat tussen 55mm en 100mm is echt wel een handicap moet ik toegeven ... rond het circuit kan je geen 2 stappen achteruit zetten op sommige plaatsen, 55mm is net te kort en 100mm is dan weer net te veel

              Dus op zaterdag had ik de combinatie 24-105 / 100-400 mee ... en die is gewoon perfect, 24mm is soms net iets te veel in de pitlane ... maar dan kan je net wel een stap achteruit zetten (altijd opletten natuurlijk !), en als je later kort op de 'baan' staat komt die 24-105 ideaal van pas.

              Ik zou ze eigenlijk beide aanbevelen, ze hebben gewoon een ander toepassingsgebied ... maar als ik eentje zou moeten verkopen zou het toch de 17-55 zijn eerlijk gezegd, omdat de 24-105 zo'n schitterend bereik heeft en een bloedsnelle AF.

              Ik hoop nooit te moeten kiezen, maar de combi 24-105 / 100-400 zal toch het langst in mijn bezit blijven hoor, zeker als je nog een 10-22 erbij hebt (die heb ik ook, maar is toch maar beperkt inzetbaar moet ik toegeven, dus die zou bij mij het eerst in de aanbieding gaan )

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                Mir, ik vind het eerlijk gezegd echt een bijzondere gedachte dat je de aanschaf van een 5D mk II laat afhangen van het feit of jouw 20D nog hersteld kan worden De vooruitgang van een 20D naar een 5DII is toch wel behoorlijk groot en die upgrade is mijns inziens dus absoluut de moeite waard.

                Als je het geld wel hebt voor die 5DII dan zou ik toch zeker niet twijfelen, onafhankelijk of de 20D nog hersteld zou kunnen worden of niet. Sterker nog, als de 20D nog wel herstelbaar is zou ik die als 'k jou was er gewoon bijhouden als back-up.

                Ik had het geld niet voor de 5DII en heb daarom een paar weken geleden een 5D Mk I gekocht om te gebruiken naast m'n 40D. Bij een winkel, tweedehands, in nieuwstaat met 3mnd garantie. En dat voor 850,- 2 Body's is wat mij betreft ideaal, en zeker een FF + een crop.

                De 24mm op FF geeft overigens idd dezelfde beeldhoek als 15mm op een cropcamera.
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                  Even toelichten,

                  20D was verzekerd,is nu naar ETB voor offerte.
                  Afhankelijk van de herstelkosten en wat de verzekering verteld wordt het dus herstellen of total loss.

                  Ik weet niet hoeveel ik nog zal krijgen indien total loss,er zal al zeker 20% afgaan.Vraag is of die 20% van de huidige nieuwprijs gaat of van de aankoop prijs.

                  Als ik dan nog een behoorlijk bedrag krijg en ik verkoop mijn 10-22 zit ik misschien in de buurt van een 5DMKII.


                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                    Even toelichten,

                    20D was verzekerd,is nu naar ETB voor offerte.
                    Afhankelijk van de herstelkosten en wat de verzekering verteld wordt het dus herstellen of total loss.

                    Ik weet niet hoeveel ik nog zal krijgen indien total loss,er zal al zeker 20% afgaan.Vraag is of die 20% van de huidige nieuwprijs gaat of van de aankoop prijs.

                    Als ik dan nog een behoorlijk bedrag krijg en ik verkoop mijn 10-22 zit ik misschien in de buurt van een 5DMKII.


                    mir
                    hhmm ik denk dat je je zelf maar beter niet te rijk kunt rekenen. Het hangt natuurlijk van je soort verzekeringspolis af en eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe dit in België geregeld is. In Nederland geldt op de meeste inboedelpolissen een nieuwwaarderegeling tenzij de dagwaarde minder bedraagt dan 40% van de nieuwwaarde. In dat geval gaat men uit van de dagwaarde. Heb je een speciale kostbaarhedenverzekering of apparatuurverzekering dan kan dit natuurlijk anders liggen....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                      Was niet mijn bedoeling om off topic te gaan

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Was niet mijn bedoeling om off topic te gaan

                        mir
                        sorry, mijn schuld....

                        Maar om dan terug te komen on-topic.. ik zou als ik jou was liever de combinatie 10-22 en 24-105 houden dan deze te verwisselen voor een 17-55, zeker als je volgende lens pas begint bij 100mm. Want het bereik tot 55 mm vind ik vaak net iets te kort en 17mm is mij vaak net niet breed genoeg. Ik heb dus nu onlangs een 5D bijgekocht maar ik gebruikte mijn 24-105 ook al erg graag op mijn 40D. (dit in combinatie met een Tokina 12-24 voor als ik echte groothoek nodig had) Echt een handig bereik op een crop. Nou ja, voor mij in ieder geval....
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                          Ik heb een tijdje de 17-40 en de 24-105 samen gehad.
                          Die 17-40 is een zeer goed objectief, maar omdat 99% van de tijd de 24-105 op mijn toestel zat heb ik die 17-40 verkocht om een 50 f1.4 te kopen.
                          Op een FF is die 24-105 werkelijk subliem te noemen.
                          En, met alle respect, een 50D is nog geen 5D.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                            In de hele discussie wordt het diafragma niet vermeld.
                            Los van bereik heeft de 17-55mm wel een f2.8 en is daar scherp op (je moet niet toeknijpen)
                            Meer geschikt in minder heldere omstandigheden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 24-105 wisselen voor 17-55 2.8 IS ??

                              Belangrijke opmerking, inderdaad!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X