Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervangen van lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervangen van lens

    Vraagje:

    Wanneer ik ergens op locatie ben (neem nu wandeling in de velden) en ik moet mijn lens wisselen, heb ik daar nogal een beetje bang van.
    Dit is mijn allereerste DSLR, dus met het verwisselen van lenzen heb ik geen ervaring. Nu het lukt mij wel hoor. Lens opgeschroeft en andere met beschermingskop weer in de zak om 15 sec ofzo.
    Maar wat ik mij afvraag: wat met de wind etc.. hebben jullie geen bang dat er stof op de sensor komt of...? Dat is mijn grootste schrik..
    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Vervangen van lens

    Voorzichtig zijn, da's de boodschap. Stoffige omgevingen vermijden. Ik probeer mijn camera zoveel mogelijk met de opening naar onder te houden. Of dat helpt is echter de vraag, omdat stof zweeft...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Vervangen van lens

      Altijd met de rug in de wind gaan staan en gewoon doen. Ook een artic butterfly aanschaffen, dan kun je zo je sensor reinigen.

      Ik doe het zo:
      lens zonder achterdop klaar in de tas
      lens van de camera en in de tas
      andere lens erop
      achterdop op de lens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Vervangen van lens

        Zelfs op locatie doe ik dat wisselen altijd rustig en op "het gemakske" ... en van stof heb ik (na al die jaren) nog echt geen last. Volgens mij is dat "stof-probleem" dan ook nogal sterk overroepen

        Akkoord er zijn situaties waarin het niet ideaal is om te wisselen (gietende regen, sneeuwstorm, zandstorm) ... maar de meeste dagdagelijkse wissels vormen echt geen probleem hoor.

        Als er dan toch een stofje inzit ... in PP is dat maar een klik op de knop en 't is weer verdwenen

        Wordt het toch te erg ... ff met de butterfly erdoor en je kan er weer tegenaan.

        Greetz,
        TravelToy
        www.christian-bailleul.be | Blog

        Comment


        • #5
          Re: Vervangen van lens

          Kan er iemand een linkje geven naar die butterfly? Onderhoudt van lenzen enz??
          Canon 5D2 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Vervangen van lens

            Ben al jaren constant lenzen aan het wisselen Tot op heden zonder problemen.
            Gewoon uw gezond boeren verstand gebruiken.
            Zoals reeds gezegd opening naar onder, stoffige omgevingen mijden. en gewoon doordacht te werk gaan.

            groeten,

            Rudy

            www.vogelsvanbelgie.be
            Mvg,
            Rudy
            www.vogelsvanbelgie.be

            Comment


            • #7
              Re: Vervangen van lens

              Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
              Kan er iemand een linkje geven naar die butterfly? Onderhoudt van lenzen enz??
              DIT is er eentje, maar d'er zijn er nog andere...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X