Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

    Ik had hier dus nog een m42 lensje liggen waarvan het diafragma niet meer functioneerde.
    Nu vond ik op het net dus een tutorial om zo'n lens schoon te maken..ik heb ze helemaal uiteen gevezen en na wat te prutsen werkt het diafragma terug.
    Er zat ook veel overtollige olie op de diafragma bladen, deze ben ik aan het reinigen met medische ether.

    Nu stel ik mezelf wel de vraag, als ik ze terug in mekaar steek, kan ik ze misschien ineens helemaal proper maken..welk vet is bruikbaar om een lens terug mee in te vetten ?

    Iets uit de autoshop ?

  • #2
    Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

    Het beste vet is absoluut geen vet.

    Comment


    • #3
      Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

      Als ik op het diafragma van zo'n oude lens iets zou gebruiken zou ik eerder zo'n speciale teflon of siliconen smering spuitbus gebruiken, geen vet of olie. Maar da's maar luidop denken hoor. Misschien is dat helemaal fout?

      Comment


      • #4
        Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Als ik op het diafragma van zo'n oude lens iets zou gebruiken zou ik eerder zo'n speciale teflon of siliconen smering spuitbus gebruiken, geen vet of olie. Maar da's maar luidop denken hoor. Misschien is dat helemaal fout?
        voor zover ik weet is zo'n spuitbus met teflon of siliconen ook een olie waarin men een bepaalde hoeveelheid teflon of siliconen doet (en nog wat andere dingen)

        Comment


        • #5
          Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

          Er zat tamelijk wat vet in de lens, heb het op de meeste plaatsen laten zitten, maar op 2 plaatsen moest ik het wat proper maken om verschillende delen uit mekaar te krijgen. Het is in alle geval vet met een heel hoge viscositeit. Ik kan het zo laten als het nu is. Maar nu ik ze toch helemaal gedemonteerd heb, kan ik ze eigenlijk helemaal proper maken ook

          Hans, waar zou jij zo'n spuitbus halen ?

          Comment


          • #6
            Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

            Siliconenolie zou ik niet gebruiken, dat geeft nogal de neiging om te verdampen en het glas vettig te maken, maar wel wat teflonolie, best heel weinig aanbrengen, wordt tegenwoordig ook door sommigen gebruikt om kabels van fietsen te smeren, blijft op zijn plaats, en dampt niet.

            Je hebt ook Barrierta (puur teflon) dat is eigenlijk het beste wat er tegenwoordig bestaat, maar kost wel 400€ voor 200 gram

            Ik heb hier barrierta staan, als je wil kan je er wat krijgen.

            Geert.
            Last edited by Guest42; 5 mei 2009, 18:58.

            Comment


            • #7
              Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

              voila top bd!! hulp van alle kanten
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hombre complicado Bekijk bericht
                Hans, waar zou jij zo'n spuitbus halen ?
                Geert verbetert mij wel maar normaliter hebben ze die spullen bij de betere gereedschapwinkel waar de professionals hun spullen halen. Dus niet de Hubo of de Brico maar eerder iemand zoals deze (daar ga ik).

                Comment


                • #9
                  Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Siliconenolie zou ik niet gebruiken, dat geeft nogal de neiging om te verdampen en het glas vettig te maken, maar wel wat teflonolie, best heel weinig aanbrengen, wordt tegenwoordig ook door sommigen gebruikt om kabels van fietsen te smeren, blijft op zijn plaats, en dampt niet.

                  Je hebt ook Barrierta (puur teflon) dat is eigenlijk het beste wat er tegenwoordig bestaat, maar kost wel 400€ voor 200 gram

                  Ik heb hier barrierta staan, als je wil kan je er wat krijgen.

                  Geert.
                  Geert, alvast merci voor het aanbod, maar t'is nogal ver rijden voor mij, ben zelf van de kempen

                  Ik heb momenteel het vet dat er nog in zat meer verspreid over alle interne schroefdraden en ze terug ineengevezen, en zo te zien gaat dat goed, alles draait soepel en mijn diafragma macheert terug

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hombre complicado Bekijk bericht
                    ... Ik heb momenteel het vet dat er nog in zat meer verspreid over alle interne schroefdraden en ze terug ineengevezen, en zo te zien gaat dat goed, alles draait soepel en mijn diafragma macheert terug
                    Een logische en verstandige oplossing.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

                      volgende keer foto's maken van de werken!!
                      I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vet om lens mee in te vetten ? welke ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
                        volgende keer foto's maken van de werken!!
                        Dat ging niet, want hij had z'n objectief gedemonteerd.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment

                        Working...
                        X