Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

    Hi,

    Dit weekend ben ik één van de fotografen op mano mundo in Boom. Voor de mensen die dit festival niet kennen; een multicultureel festival met niet alleen podia, maar ook veel te doen 'tussen' het volk.

    Nu was ik van plan mijn standaard zoom deze zomer voor ik op vakantie vertrek te upgraden. Ik dacht aan een 17-55 2.8 IS USM OF een 24-105 4.0L IS USM, al gaat mijn voorkeur eerder naar de 17-55 --> 2.8 en groothoek (24 is niet vele groothoek op crop)...

    1. Is de 17-55 een goeie keuze tussen mijn bestaande uitrusting, of zouden jullie eerder voor de 24-105 gaan (samen te gebruiken met de 10-22)?

    2. Zou dat veel verschil geven met de 17-85 voor mano mundo? Bedoeling was om deze lens aan te kopen met mijn vakantiegeld binnen 2à3 weken, maar nu... Ik kom niet graag aan mijn spaargeld om voor te schieten, maar als het verschil volgens jullie de moeite is.

    Ik begrijp dat ik vooral zelf de keuze ga moeten maken, maar zou jullie mening toch al eens willen weten...

    Aanvullende info. Ik fotografeer hoofdzakelijk:
    1. dieren - 2.natuur - 3.Evenementen (optredens, feesten) 4.auto's

    Greetz,
    www.fotopie.be
    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

  • #2
    Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

    De EF-S 17-55 IS f/2.8 is een absolute aanrader. D'er zijn mensen die de lens niet kopen, omdat ie geen "L" klasse is, maar EF-S objectieven (specifiek voor cropcamera's) tellen nog geen enkele L-lens in hun rangen. De enige nadelen die ik kan opsommen zijn: duur & zwaar, en enkel geschikt voor Canon cropcamera's. Maar wat een prestaties, zowel binnen als buiten! Deze lens komt nog nauwelijks van mijn 50D.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

      Aangezien je een 17-85 hebt zou ik die gebruiken, en niet speciaal daar ne 17-55 voor bijkopen, trouwens meestal heb je bij groothoek geen F2.8 van doen.
      En voor het verdere werk heb je een 70-200, waar je wel op F2.8 mee kunt werken, dat is toch de lens voor podiumfotografie.

      Zeker op deze moment als fullframe momenteel al tweedhands te koop is zou ik geen investering meer doen in EFs lenzen.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

        Voor Mano Mundo neem je de 10-22 + 17-85 mee voor alles wat er "tussen het volk" te doen is, + de 70-200 f2,8 voor de optredens.


        Gebruik dus gewoon de lenzen die je al hebt...


        Een 28-300 L IS zou heel handig kunnen zijn, gecombineerd met de 70-200 f2,8.
        Maar ik vermoed dat die net iets boven je vooropgestelde budget ligt.



        (Ik denk dat ik zelf te laat ingeschreven heb voor Mano Mundo, want ik heb er nog geen reactie op gekregen...)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Aangezien je een 17-85 hebt zou ik die gebruiken, en niet speciaal daar ne 17-55 voor bijkopen, trouwens meestal heb je bij groothoek geen F2.8 van doen.
          Ik ga geen lens kopen speciaal voor mano mundo hoor Dat was maar één deel van de topic. Ik ben in de eerste plaats aan het twijfelen tussen een 17-55 en 24-105 en in de tweede plaats of het de moeite is om even uit ed spaarpot 'voor te schieten' om ze mee te kunnen nemen.

          Een upgrade komt er ZEKER, want ik wil mijn 17-85 echt vervangen, al weet ik enkel nog niet 100% zeker door welke...
          (en wanneer, maar uit de eerste reacties denk ik dat ik ze pas na mano mundo ga kopen...)

          De 24-105 komt er op termijn zeker, maar FF zit er het eerste jaar zeker nog niet in, ook niet tweedehands... Ik vrees dat ik met de 24-105 de groothoek ga missen als 'walk around' lens... Of ik moet altijd wisselen tussen de 10-22 en 24-105. De 17-55 heeft bovendien dan weer 2.8 EN IS (lekker lichtsterk...) heb hier echt al zo enorm mijn hoofd over gebroken en ik raak er niet uit...

          greetz,
          www.fotopie.be
          Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

          Comment


          • #6
            Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            (Ik denk dat ik zelf te laat ingeschreven heb voor Mano Mundo, want ik heb er nog geen reactie op gekregen...)
            De mail is maar verstuurd naar 7 personen hoor... Ik denk dat ze er wel meer kunnen gebruiken nee? Is toch op vrijwillige basis, en op de site staat dat je mag fotograferen 'met professioneel materiaal' mits toestemming. ik hoop dat ze die 7 personen ook niet full time verwachten gedurende drie dagen want ik heb vandaag pas antwoord gehad en heb ondertussen ook andere afspraken gemaakt voor het weekend...

            Als je wil geef ik je een GSM nummer van onze 'contactpersoon' via pm. Misschien kunnen we daar zelfs eens even afspreken, altijd leuk om BD-leden eens te zien naast het forum Ik ga proberen zaterdag EN zondag te gaan, al wil ik vrijdag Buscemi niet missen

            greetz,
            Last edited by pieternlt; 5 mei 2009, 16:27.
            www.fotopie.be
            Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

            Comment


            • #7
              Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

              Het zou nogal belachelijk zijn dat slechts 7 man op vrijwillige basis dan nog foto's mogen nemen. Het terrein is daar enorm uitgebreidt en je kan niet op alle plaatsen tegelijk zijn.

              Goed dat dit topic er is, want ik had nog geen activiteit voor zondag en bij deze weet ik wat ik ga doen

              Ik zou al zeker geen 17-85 kopen, tenzij uit gebruikgemak. Wil je betere kwaliteit dan je 18-55 ga dan voor een 17-55 of 17-40 of 24-105 of 24-70

              Comment


              • #8
                Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

                Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                De mail is maar verstuurd naar 7 personen hoor... Ik denk dat ze er wel meer kunnen gebruiken nee? Is toch op vrijwillige basis, en op de site staat dat je mag fotograferen 'met professioneel materiaal' mits toestemming. ik hoop dat ze die 7 personen ook niet full time verwachten gedurende drie dagen want ik heb vandaag pas antwoord gehad en heb ondertussen ook andere afspraken gemaakt voor het weekend...

                Als je wil geef ik je een GSM nummer van onze 'contactpersoon' via pm. Misschien kunnen we daar zelfs eens even afspreken, altijd leuk om BD-leden eens te zien naast het forum Ik ga proberen zaterdag EN zondag te gaan, al wil ik vrijdag Buscemi niet missen

                greetz,
                Ze zullen wel een reden hebben om het aantal fotografen te beperken. Ik zou alleen op zondag kunnen gaan, voor zaterdag heb ik al andere plannen.
                (En ik heb nog altijd geen GSM, dan wordt het heel moeilijk om daar wat af te spreken.)
                Zonder toestemming kan ik er dus niets gaan doen, want mijn fotomateriaal is redelijk "professioneel"... (of ik zou de G9 moeten meenemen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

                  Ik ben er vandaag wel geweest, en ik heb buiten voor bijna alle foto's de Tamron 28-300 VC gebruikt, en in de tent de 85mm f1,8 en 135mm f2 L. En ik heb vandaag de 40D gebruikt in plaats van de 1D MKIII. Ik had vandaag geen zin om veel gewicht mee te sleuren, daarom heb ik ook de 70-200 f2,8 L IS thuis gelaten (dat leek daar wel dé standaardlens, zo heb ik er vandaag verschillende gezien).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: standaard zoom voor mano mundo (en erna...)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik ben er vandaag wel geweest, en ik heb buiten voor bijna alle foto's de Tamron 28-300 VC gebruikt, en in de tent de 85mm f1,8 en 135mm f2 L. En ik heb vandaag de 40D gebruikt in plaats van de 1D MKIII. Ik had vandaag geen zin om veel gewicht mee te sleuren, daarom heb ik ook de 70-200 f2,8 L IS thuis gelaten (dat leek daar wel dé standaardlens, zo heb ik er vandaag verschillende gezien).
                    Ik had de 70-200 2.8 (non IS) mee, maar ik heb er inderdaad nog zo wel wat gezien Heb meer dan 400 foto's dus het wordt flink wat selecteren en Raw bewerken...

                    Ik heb ipv de lens een grip gekocht, dat leek mij nuttiger om die moment. Man wat een verschil zeker met een zwaarderen lens is zoiets echt een zegen! Camera is wel zwaarder om een hele dag mee te sleuren, maar ik had die echt al eerder moeten kopen!

                    Ik zit nu wel nog met de keuze tussen 17-55 of 24-105. Ik denk dat ik deze topic nog goed ga volgen, en als ik er echt echt niet uitkomen, zal ik eens een nieuwe topic moeten starten om te kijken welke het beste past voor mijn gebruik...

                    greetz,
                    www.fotopie.be
                    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

                    Comment

                    Working...
                    X