Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bokrijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bokrijk

    1.

    2.

    3.

    Vorige week naar Bokrijk geweest en een paar foto's gemaakt, de rest vind je op mijn website.
    mvg, waulus
    Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm

  • #2
    Re: Bokrijk

    Waarom zo'n korte sluitertijd en zo'n wijd diafragma?

    Comment


    • #3
      Re: Bokrijk

      Foto 1 : Compo zegt me niet veel

      Foto 2 : is voor mij de beste uit de reeks, een aparte kijk en de molen speelt nog net voldoende mee in de achtergrond. Goede uitvoering van DOF, naar mijn mening.

      Foto 3 : Ik weet niet of ik hier een omzetting zou gedaan hebben. Nu eisen de wolken wel heel veel aandacht op in de foto. Bij het behouden van de kleur, zou dit volgens mij wat gecompenseerd worden door de groene voorgrond en de bomen.
      Ondanks dat vind ik het toch nog een leuke foto.
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

      Comment


      • #4
        Re: Bokrijk

        Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
        Waarom zo'n korte sluitertijd en zo'n wijd diafragma?
        De zon was nogal fel aanwezig die dag en ik heb geprobeerd met een kleiner diafragma, maar dan kreeg ik op bepaalde plaatsen uitgebrande stukken. Het was met deze foto's al op het randje.
        mvg, waulus
        Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm

        Comment


        • #5
          Re: Bokrijk

          Dat je met een kleiner diafragma uitgebrande delen krijgen, lijkt me onlogisch want als je je diafragma (opening) verkleint, komt er minder licht binnen.
          Of bedoel je een kleiner 'f-getal' ? Dan klopt het wat je zegt.
          Je foto's hebben respectievelijk een diafragma van f2.8 - f4 - f5.6.
          Bij de eerste resulteert dit in een foto die nergens echt scherp is.
          De tweede heeft een beperkte scherptediepte die de ene blijkbaar wel mooi vind, maar die volgens mij alle aandacht trekt op de onderste hoek van het rieten dak omdat alleen dat punt scherp is (terwijl dat punt toch niet boeiend is).
          De derde heeft met zijn f5.6 het beste resultaat.
          Als ik zie dat je sluitertijden respectievelijk 1/1000" - 1/800" - 1/500" zijn, veronderstel ik dat je in een automatische stand hebt gefotografeerd. Met als resultaat dat de belichting telkens hetzelfde is gebleven.
          Indien je echt last had van uitgebrande delen (wat met deze omzetting moeilijk te beoordelen valt - ofwel te danken aan je vreemde instellingen), had je je sluitertijden eventueel wel kunnen behouden, maar je diafragma moeten verkleinen (=groter f-getal). Dit zou dan tevens meer scherpte in je beeld brengen.

          Maar als dit beeld hetgene is wat je wilde bereiken, dan ben je daar in geslaagd. Ik wil je niet aanvallen hier op. Daarom dat ik eerst een vraag stelde ter verduidelijking van je bedoeling alvorens te zeggen dat ik de foto's niet goed vind.
          Reden is duidelijk met mijn uitleg: gebrek aan scherpte bij de 1e foto en (voor mij) een te beperkte DOF bij de 2e foto.

          Ps: je ISO stond op 200. Op 100 had je ook minder last gehad van uitgebrande delen.

          Comment


          • #6
            Re: Bokrijk

            Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
            Dat je met een kleiner diafragma uitgebrande delen krijgen, lijkt me onlogisch want als je je diafragma (opening) verkleint, komt er minder licht binnen.
            Of bedoel je een kleiner 'f-getal' ? Dan klopt het wat je zegt.
            Je foto's hebben respectievelijk een diafragma van f2.8 - f4 - f5.6.
            Bij de eerste resulteert dit in een foto die nergens echt scherp is.
            De tweede heeft een beperkte scherptediepte die de ene blijkbaar wel mooi vind, maar die volgens mij alle aandacht trekt op de onderste hoek van het rieten dak omdat alleen dat punt scherp is (terwijl dat punt toch niet boeiend is).
            De derde heeft met zijn f5.6 het beste resultaat.
            Als ik zie dat je sluitertijden respectievelijk 1/1000" - 1/800" - 1/500" zijn, veronderstel ik dat je in een automatische stand hebt gefotografeerd. Met als resultaat dat de belichting telkens hetzelfde is gebleven.
            Indien je echt last had van uitgebrande delen (wat met deze omzetting moeilijk te beoordelen valt - ofwel te danken aan je vreemde instellingen), had je je sluitertijden eventueel wel kunnen behouden, maar je diafragma moeten verkleinen (=groter f-getal). Dit zou dan tevens meer scherpte in je beeld brengen.

            Maar als dit beeld hetgene is wat je wilde bereiken, dan ben je daar in geslaagd. Ik wil je niet aanvallen hier op. Daarom dat ik eerst een vraag stelde ter verduidelijking van je bedoeling alvorens te zeggen dat ik de foto's niet goed vind.
            Reden is duidelijk met mijn uitleg: gebrek aan scherpte bij de 1e foto en (voor mij) een te beperkte DOF bij de 2e foto.

            Ps: je ISO stond op 200. Op 100 had je ook minder last gehad van uitgebrande delen.
            Ik bedoelde inderdaad een kleiner f-getal, had eigenlijk niet geprobeerd om de 1e foto op bvb f8 te maken. Niet aan gedacht eigenlijk. Ik heb mijn camera altijd op de "A stand" staan (diafragmavoorkeur) en dan past de sluitertijd zich aan het diafragma aan.
            Ben wel aan het experimenteren in de p-stand. De 2e foto had ik zo in gedachten, om de sfeer in Bokrijk weer te geven met die molen op de achtergrond en ik denk als die dof er niet was dat het niet zo mooi overkwam. Bedankt voor de tips, altijd iets om in het achterhoofd te houden.

            Ps, ik voel mij helemaal niet aangevallen hoor, ben altijd blij als er mensen zijn die hun mening geven over mijn foto's. Je kan er altijd iets van leren.
            mvg, waulus
            Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm

            Comment


            • #7
              Re: Bokrijk

              eerste en tweede vind ik qua compositie maar niks.
              derde is een heel klassiek plaatje maar is wel te doen qua compositie.
              Alleen is er te weinig contrast (vergelijk met eerste foto).

              Comment


              • #8
                Re: Bokrijk

                De eerste foto kan me niet zoveel boeien. Misschien smaakverschil?
                De tweede foto vind ik wel verrassend door het standpunt.
                De derde is gewoon oke. Ook wel een mooi luchtje.

                Comment


                • #9
                  Re: Bokrijk

                  De derde komt dan wel klassiek over, maar ik vind hem gewoon mooi. Heeft iets
                  Jochenvde Photography
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bokrijk

                    Eigenlijk zou ik deze afbeeldingen wel graag eens in kleur willen zien. Vooral de 3e dan, die ik persoonlijk het beste vind.
                    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bokrijk

                      inderdaad ik vind je derde ook het mooiste
                      het je daar de kleurenversie nog van
                      en proficiat met je verjaardag vandaag
                      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bokrijk

                        ik vind je derde wel wat hebben. hij lijkt me wel wat naar links te hellen
                        Steven

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bokrijk

                          Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                          inderdaad ik vind je derde ook het mooiste
                          het je daar de kleurenversie nog van
                          en proficiat met je verjaardag vandaag

                          Tja, weer een jaartje ouder hé, maar toch bedankt.
                          Onderstaande link is de kleurenfoto van de derde foto.

                          De nieuwste foto's op Zoom.nl. Bekijk, like en reageer. Deel ook jouw foto's en ontvang praktische tips van andere fotografen. Meld je nu gratis aan en upload ook je foto's.
                          mvg, waulus
                          Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bokrijk

                            Vroeger had ik het niet zo begrepen op zwart/wit. Sinds ik meer en meer met fotografie bezig ben, heb ik het meer leren waarderen. En ja, ik probeer zelf af en toe eens iets in z/w.

                            Toch stel ik me dikwijls de vraag, zou die foto er niet veel beter uitzien in kleur. Het zegt dikwijls zoveel meer. Het is alsof je nu terug een z/w tv zou aanschaffen. Heeft uiteraard veel met smaak te maken. Maar doe mij dus maar de kleurenversie.
                            Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                            Comment

                            Working...
                            X