Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Puntje in lens... Help...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Puntje in lens... Help...

    Vorige week nieuwe lens gekocht voor op m'n D80, 55-200mm-lens. Nu zie ik bij het bewerken van de foto's dat er op een bepaalde plaats een rood gekleurd punt in m'n beeld zit. Eerst dacht ik aan een kapotte pixel in m'n pc-scherm, maar ik heb toen een paar foto's genomen om te testen en nu blijkt het in de lens te zijn. Iemand enig idee als ik er iets kan aan doen? Of rep ik me best terug naar de winkel?

    Grts

  • #2
    Re: Puntje in lens... Help...

    Is het geen kapotte pixel in je sensor van je toestel ?

    Een "rood" puntje door een lens vind ik een beetje vaag.
    Zwart of donker vlekje kan ik nog snappen maar rood niet eing.

    Eens testen met een andere lens?

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Puntje in lens... Help...

      Kun je enkele voorbeelden plaatsen, liefst genomen ver verschillende lensopeningen, bv f/5.6 en f/16?
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Puntje in lens... Help...

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        Is het geen kapotte pixel in je sensor van je toestel ?

        Een "rood" puntje door een lens vind ik een beetje vaag.
        Zwart of donker vlekje kan ik nog snappen maar rood niet eing.

        Eens testen met een andere lens?

        Greetz rich
        Met een andere lens heb ik het niet, als het een donkere achtergrond is is het een rood puntje...

        Comment


        • #5
          Re: Puntje in lens... Help...

          Oorspronkelijk geplaatst door DonFre Bekijk bericht
          Met een andere lens heb ik het niet, als het een donkere achtergrond is is het een rood puntje...
          Ga er dan maar allereerst vanuit dat het je sensor is

          Comment


          • #6
            Re: Puntje in lens... Help...

            Comment


            • #7
              Re: Puntje in lens... Help...

              Bovenaann, beetje meer rechts dan het midden.

              Comment


              • #8
                Re: Puntje in lens... Help...

                Het is een pixeltje dat problemen heeft met de hoge iso, dat komt wel meer voor, en het is héél gemakkelijk weg te werken.

                Het is zeker geen lensfout.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Puntje in lens... Help...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Het is een pixeltje dat problemen heeft met de hoge iso, dat komt wel meer voor, en het is héél gemakkelijk weg te werken.

                  Het is zeker geen lensfout.
                  W8, ik heb nu eens aandachtig foto's bekeken met anders lens, en daar heb ik er ook een paar gevonden... Als het beeld donker is krijg ek da puntje, zal er nog eens ene posten, ff geduld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Puntje in lens... Help...



                    Het meisje met bruin haar op de achtergrond, in haar haar zit het puntje... (nie letten op de foto ) En dit is nu zonder hoge iso...
                    Last edited by DonFre; 3 mei 2009, 11:30.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Puntje in lens... Help...

                      Hier is een leuk trukje dat vaak werkt ( bij mij in ieder geval wel)

                      1) verwijder je lens van je toestel

                      2) selecteer 'clean manually' - of hoe dat ook in het Nederlands heet: zodat je spiegel omhoog staat in ieder geval (ergens in je menu)

                      3) laat 'm zo tussen de 30 en 60 seconden aanstaan

                      4) camera daarna gewoon uitzetten

                      5) lens er terug op, terug aanzetten, en testshot nemen.

                      Normaal gezien heeft de camera nu je 'stuck' pixel (want dat is je probleem; als het een dode pixel was dan was ie wit of zwart) 'geremapt' en zou je er geen last meer van mogen hebben. Kan ook iets met de statische electriciteit van de pixel te maken hebben die daardoor terug normaal wordt, weet'k niet precies. Werkt in ieder geval heel erg goed! Probeer dit maar eens eerst : -)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Puntje in lens... Help...

                        Oorspronkelijk geplaatst door ief.mathias Bekijk bericht
                        Hier is een leuk trukje dat vaak werkt ( bij mij in ieder geval wel)

                        1) verwijder je lens van je toestel

                        2) selecteer 'clean manually' - of hoe dat ook in het Nederlands heet: zodat je spiegel omhoog staat in ieder geval (ergens in je menu)

                        3) laat 'm zo tussen de 30 en 60 seconden aanstaan

                        4) camera daarna gewoon uitzetten

                        5) lens er terug op, terug aanzetten, en testshot nemen.

                        Normaal gezien heeft de camera nu je 'stuck' pixel (want dat is je probleem; als het een dode pixel was dan was ie wit of zwart) 'geremapt' en zou je er geen last meer van mogen hebben. Kan ook iets met de statische electriciteit van de pixel te maken hebben die daardoor terug normaal wordt, weet'k niet precies. Werkt in ieder geval heel erg goed! Probeer dit maar eens eerst : -)
                        Het is er nog hoor... Morgen terug naar de winkel, heb hem nog maar een maand... Ben eens benieuwd!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Puntje in lens... Help...

                          Ik kan me niet voorstellen dat het iets met de lens te maken heeft, eerder een foute pixel in je sensor of zo iets.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Puntje in lens... Help...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Ik kan me niet voorstellen dat het iets met de lens te maken heeft, eerder een foute pixel in je sensor of zo iets.
                            Ja, ik heb wat foto's getrokken met anders lens en ik heb het ook... Eventjes foto's van dichtbij bekeken met 1ste lens en idd, als het iets donker is zit ook daar het rode puntje in...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Puntje in lens... Help...

                              Op de uiteindelijke afdruk zal je die ene rode pixel zelden zien, het paars-blauwe randje rond de witte tent zal veel sneller opvallen, en dat is wel een lensfout (bijna elke lens heeft er wel wat last van bij extreme contrastovergangen).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X