Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

    1. Plaats:Pashupatinath... Rivier: Bagmati
    Merk op de zeven "ghats" waar mensen zich komen wassen
    en gaan baden in de heilige rivier




    2.Het lijkt wel een pastorale met autochtonen en heilige dieren




    3. Hoewel laag water, doet deze schone haar wasje in alle sereniteit




    4.Het is beslist een goddelijke dag want deze heilige der heiligen is op bezoek




    5.Drie "Sadhus" (heilige mannen) lijken onverstoorbaar




    6.En daar komen dragers met een afgestorvene voor de laatste episode van zijn aards bestaan (Untim sanskar)




    7.Zelfs een dode moet reine voeten hebben en krijgt dus een voetonderdompeling in het heilige water





    8.Daarna wordt hij op de "ghat" ritueel aangestoken




    9.Gezien wij niet langer willen wachten kunnen we ernaast een verder gevorderd ritueel aanschouwen




    10.Merk op dat hier nog business gebeurt met lichaamonderdelen (zie het wachtend lijk)
    As gaat later in de heilige rivier.



    Dank voor jullie bezoek en beoordeling,
    Henri
    Last edited by kodachrome; 30 april 2009, 01:11. Reden: waarschuwing voor mensen met gevoelige maag)
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

    straffe reeks Henri, foto 5 " de drie sadhus",is en bangelijke goed plaat man.
    toch wreed veel ellende als je dat ziet hé,maar ik denk dat ze op hun manier wel gelukkig zijn

    grtjs

    jeannot

    Comment


    • #3
      Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

      Henri,

      weeral een mooie reeks met hoog fotoreportage gehalte. Van mij had de tekst alleen als inleiding gemogen. Als ik de Foto's apart zou moeten bekijken dan is foto 5 gevolgd door foto 3 het mooist.
      Voor mij had deze reeks zonder foto 2 en foto 4 gemogen. Maar ze doen niet afbreuk aan het geheel, vindt ze allen niet zoveel bijdragen aan het geheel.

      Comment


      • #4
        Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

        Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
        Henri,

        weeral een mooie reeks met hoog fotoreportage gehalte. Van mij had de tekst alleen als inleiding gemogen. Als ik de Foto's apart zou moeten bekijken dan is foto 5 gevolgd door foto 3 het mooist.
        Voor mij had deze reeks zonder foto 2 en foto 4 gemogen. Maar ze doen niet afbreuk aan het geheel, vindt ze allen niet zoveel bijdragen aan het geheel.
        Ik deel je mening en heb ook getwijfeld, maar ik wou er toch op wijzen dat in deze rivier alle menselijke en dierlijke activiteiten gebeuren zodat het water op hygienisch gebied te wensen overlaat. Zo heb ik nog heel wat beelden waarop apen in het water fourageren en koeien hun behoeften doen. Ook mensen die zich gaan baden hoewel de lage waterstand enigszins remmend werkte in deze omstandigheden. Wist je dat vroeger de echtgenote(s) van de overlevende vrijwillig op de brandstapel gingen in de overtuiging samen in dezelfde band het hiernamaals te betreden. Nu is dat ritueel verboden, maar sommigen nemen, bij leven, gezamenlijk een bad in de heilige rivier om zodoende hun band te bevestigen.
        Daarnaast zijn er nog diverse rituelen zoals de offers in de tempels, het eerbetoon aan Shiva en het slachten van dieren en het zichzelf en effigiën (linga's) besmeuren met bloed en kleurstoffen. Dit alles schept een kader waarbij veel Sadhus, kooplieden, muzikanten, yogis, e.d. profiteren van de omstaanders. De erotische afbeeldingen op de tempels (denk maar aan Kamasoutra), de bloederige scenes van Shiva e.a. zijn ook een belangrijk aspect en worden daar heel anders benaderd dan in onze cultuur.
        Kortom je kan hier massa's beelden bij schieten (wel letten op discretie en zich laten bijstaan door een lokale gids).
        Een samenvatting in 10 beelden is een heksetoer om discreet te blijven. Daarom opteerde ik ook voor een intro die eerder idyllisch moet overkomen en een vervolg dat de Untim sanskar als een realistisch feit benadert.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

          Henri,

          De harde realiteit in dit tempelcomplex heb je mooi gebracht.
          En let maar nog eens goed op die laatste foto :
          "Cornea excision center"
          Daar worden de cornea (hoornvlies van de ogen) van de overledenen weggenomen, net voor ze worden verbrand.


          PS :
          Foto van de "3 heilige mannen" steekt er wel met kop en schouders boven uit als mooiste foto.
          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

            Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
            Henri,

            De harde realiteit in dit tempelcomplex heb je mooi gebracht.
            En let maar nog eens goed op die laatste foto :
            "Cornea excision center"
            Daar worden de cornea (hoornvlies van de ogen) van de overledenen weggenomen, net voor ze worden verbrand.


            PS :
            Foto van de "3 heilige mannen" steekt er wel met kop en schouders boven uit als mooiste foto.
            Dank voor beoordeling en de opmerking i.v.m. de cornea. Dat is het wat ik bedoelde met "business".

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

              Mooie interessante reeks,
              mooi verhaal met mooie foto's !
              Af!
              Jeroen || OM-D EM-5

              Comment


              • #8
                Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                Ben zelf ook al twee keer in Pashupatinath in Kathmandu geweest en heb hier uren gezeten. Een hele fotogenieke plaats maar ook heel confronterend gezien de verbrandingen. Ik vind dat je de plaats en omgeving mooi in beeld hebt gebracht. Het verbrandingsritueel heb je ook mooi in beeld gebracht zonder de emoties van familie hierbij te betrekken, iets waar ik zelf moeite mee zou hebben, zou het ook niet fijn vinden als een stel Nepalezen de begrafenis van mijn ouders zouden fotograferen.
                Ben benieuwd of je nog meer fotos hebt over Nepal en/of India
                Last edited by Tintin; 6 mei 2009, 21:57.

                Comment


                • #9
                  Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                  Goed verhaal,
                  en prachtig ondersteund met een mooie foto-reportage..

                  Zo zie je maar weer ..
                  overal ter wereld hebben ze andere "begrafenis-rituelen"!!!

                  respect hoor..

                  J@siu !!!
                  >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

                  Comment


                  • #10
                    Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                    Oorspronkelijk geplaatst door gNo Bekijk bericht
                    straffe reeks Henri, foto 5 " de drie sadhus",is en bangelijke goed plaat man.
                    toch wreed veel ellende als je dat ziet hé,maar ik denk dat ze op hun manier wel gelukkig zijn

                    grtjs

                    jeannot
                    Ik volg je helemaal Jeannot

                    Ik was een maand in Cuba met de gehele familie, een rondreis maken daar een van de familileden met een Cubaanse getrouwd is.
                    Je moet een open oog hebben voor hun wil om te leven zo ze leven.
                    Dat wil niet zeggen dat ik dat vrouwke hier boven geen wasmachine gun, echt wel.
                    Maar of je ze er persoonlijk gelukkiger mee laat leven ???
                    Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

                    Comment


                    • #11
                      Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                      Amaai, ik heb al meer water gezien in de Bagmati daar. Mooie foto's toch. Ik herinner me een oude vrouw met de voeten in het water, die aan het sterven was- doodgaan met de voeten in de Bagmati is een heilige zaak en brengt je in een volgend leven heel wat verder. Ik heb ook vaak enkele uren doorgebracht tussen de sadhu's - het eerste wat ze 's morgens doen is een goeie "blowen" voor Shiva mag je stoned zijn- dat is "heilig". Spijtig dat veel sadhu's daar de toeristen geld vragen voor de foto's - ze spelen er dan wel een goeie show voor, maar het zijn niet altijd "echte" sadhu's, maar "paisa sadhu's" (paisa is "geld" in het nepali). Weet je dat een paar honderd meter verder stroomafwaards mensen midden in de rivier staan om allerlei dat bij verbranding niet verbrand was te recupereren (gouden tanden enzo...)

                      Ik vind het een goeie reeks.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                        Oorspronkelijk geplaatst door pagigoli Bekijk bericht
                        Amaai, ik heb al meer water gezien in de Bagmati daar. Mooie foto's toch. Ik herinner me een oude vrouw met de voeten in het water, die aan het sterven was- doodgaan met de voeten in de Bagmati is een heilige zaak en brengt je in een volgend leven heel wat verder. Ik heb ook vaak enkele uren doorgebracht tussen de sadhu's - het eerste wat ze 's morgens doen is een goeie "blowen" voor Shiva mag je stoned zijn- dat is "heilig". Spijtig dat veel sadhu's daar de toeristen geld vragen voor de foto's - ze spelen er dan wel een goeie show voor, maar het zijn niet altijd "echte" sadhu's, maar "paisa sadhu's" (paisa is "geld" in het nepali). Weet je dat een paar honderd meter verder stroomafwaards mensen midden in de rivier staan om allerlei dat bij verbranding niet verbrand was te recupereren (gouden tanden enzo...)

                        Ik vind het een goeie reeks.
                        't Doet goed iemand te treffen die er ook geweest is en met kennis van zaken reageert. Ik heb heel wat opnamen over de door jou vermelde plaatsen en activiteiten maar wens het hier netjes te houden. Offertes aan Shiva met slachting van klein vee en besmeuren van de linga (in de tempels) en zichzelf met bloed en kleurstoffen zijn nog volop actueel.
                        Wat de echte" sadhu's, vs "paisa sadhu's" betreft was de locale (paesa-)gids een prima verzekering. Heb zelfs opnames van een vrouwelijke sadhu die echt haar mannetje stond.

                        Henri
                        lidnummer: BD0435BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                          prachtige reeks hoor
                          hoedje af
                          ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
                          *BD1034BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                            Mooie reeks. Ik ben ook op deze plaats geweest in september en heb ook nog foto's van de 2 linkse sadhu's. Ik herkende ze direct. Coole kerels :-) Bij ons liep er wel veel meer water door de rivier, maar wij waren dan ook net nog in het regenseizoen.
                            Nikon D60/ AF-S VR DX Nikkor 18-55mm F3.5-5.6G / AF-S VR DX Nikkor 55-200mm F4-5.6G

                            http://www.flickr.com/photos/nickyvandriel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Untim sanskar (niet voor overgevoelige kijkers)

                              ik vind enkel de 5de foto geslaagd

                              de rest is vaak onscherp, mss hier en daar wat overbelicht en de kleuren komen niet goed uit

                              er zit ook totaal geen medeleven in je foto's, je had de begrafenis toch wat subtieler in beeld kunnen brengen denk ik

                              Comment

                              Working...
                              X