Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

    Hallo,

    ik ben opzoek naar een budget telelens...de Canon EF 70-300 F4-5.6 IS kost zo rond de 550-600 Euro nieuw, maar ik kan hem tweedehands voor 375 kopen. Hebben mensen ervaringen met deze lens?
    Ik wil zo graag een telelens die een mooie bokeh geeft...dit is de beschrijving:

    Ik bied te koop aan een splinternieuwe Canon EF 70-300 F4-5.6 IS, wegens aanschaf van "L" lens. De lens heeft 3 keer op mijn camera gezeten, absolute nieuwstaat zonder gebruikssporen. Met doos, garantiebewijs en boekje. De lens heeft nog 1 jaar volledige garantie.



    De geavanceerde 3-stops Image Stabilizer (IS) technologie van het EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM objectief maakt deze het ideale zoomobjectief voor fotografie met weinig omgevingslicht en met lange sluitertijden.

    Kenmerken

    Betaalbaar en krachtig
    3-stops beeldstabilisatie
    UD lenselement verbetert de beeldkwaliteit
    Super Spectra coatings onderdrukken reflecties en beeldschittering
    Cirkelvormig diafragma produceert fraaie onscherpe achtergronden
    Snel en stil autofocus
    Canons betaalbare zoomobjectief met beeldstabilisatie

    Betaalbare, krachtige vergroting
    De krachtige en toch betaalbare EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM is aantrekkelijk voor natuur- en sportfotografen die streven naar scherpere foto's wanneer uit de hand wordt gefotografeerd. De brandpuntafstand is vergelijkbaar met een ca. 112-480mm equivalent bij 35mm film wanneer het objectief wordt gebruikt op camera's met APS-C formaat sensors.

    Image Stabilizer
    De EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM is uitgevoerd met Canons 3-stops Image Stabilizer (IS). Ideaal voor fotografie uit de hand, want Canons Image Stabilizer stelt fotografen in staat te werken met sluitertijden tot min 3-stops zonder dat waarneembare onscherpte optreedt. Voor stabiele horizontale bewegingen corrigeert IS Mode 2 alleen ongewenste verticale trillingen door IS in horizontale richting uit te schakelen. IS is ideaal in omgevingen met weinig licht, voor dynamische scènes en voor opnamen vanuit rijdende voertuigen. IS schakelt automatisch uit wanneer de camera op een statief wordt geplaatst.

    UD lenselement
    Een UD (ultra-low dispersion) lenselement van glas corrigeert chromatische aberratie om over het gehele zoombereik een hoge resolutie en hoog contrast te behouden, zonder dat langs de randen kleurveranderingen optreden. Voor de lenzen wordt uitsluitend loodvrij glas gebruikt.

    Super Spectra coatings
    De Super Spectra lenscoatings en de speciaal gevormde lenselementen onderdrukken reflecties en beeldschittering - deze kunnen bij digitale camera's optreden als gevolg van reflectie van de beeldsensor. Coatings helpen ook de juiste kleurbalans te bereiken en zorgen voor opnamen met een scherper contrast.

    Plezierig onscherpe achtergrond
    Een cirkelvormige lensopening draagt bij aan een gelijkmatige, plezierig onscherpe achtergrond. Zelfs wanneer het onderwerp met grote diafragma's wordt geïsoleerd.

    Snel autofocus
    De micro USM motor van het objectief gebruikt ultrasone frequenties om razendsnel en zonder geluid scherp te stellen. Het goede weerstandskoppel zorgt dat exact bij de juiste instelling wordt gestopt. Een snelle CPU en optimale AF logaritmen dragen bij aan een AF snelheid die letterlijk hoger is dan het menselijk oog.





  • #2
    Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

    Als je het objectieftype ingeeft in de zoekfunctie van deze site, krijg je alvast drie draadjes om te lezen.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

      Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
      Hallo,

      ik ben opzoek naar een budget telelens...de Canon EF 70-300 F4-5.6 IS kost zo rond de 550-600 Euro nieuw, maar ik kan hem tweedehands voor 375 kopen. Hebben mensen ervaringen met deze lens?
      Ik wil zo graag een telelens die een mooie bokeh geeft...dit is de beschrijving:
      Voor een budget-telezoom heeft de 70-300 IS een mooie bokeh, maar hij kan toch niet tippen aan de bokeh van een vaste brandpunts-tele. De 'plastic fantastic' 50 1.8 heeft een mooiere bokeh vind ik, maar dat is natuurlijk maar een zeer lichte tele.

      Over het algemeen ben ik tevreden over de 70-300, maar soms zitten er een soort karteltjes in de bokeh, geen idee hoe dat komt. Voorbeeld:
      Maar hij kan het ook goed doen hoor. Voorbeeld:
      blog

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

        Dat ziet er raar uit zeg.....heb je dat vaak met de EF 70-300? De laatste foto heeft wel weer een prettige achtergrond...
        Lastig hoor...ik heb precies dezelfde lens gevonden, tweede hands...nog geen jaar oud, voor 235 Euro...Aan de andere kant vraag ik me af waarom mensen zo snel van deze lens af willen.
        Een mooie vloeiende Bokeh vind ik van superbelang...ik ga nog meer zoeken over deze lens.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

          Ik lees iets over extenders...maar is dat een goed idee, bij de EF 70-300 IS USM?
          JAH JOS...de ZOEKFUNCTIe...
          maar het duizelt me nogal.... Ik ben bang dat ik net die 100mm van deze 70-300 (of meer) tekort kom namelijk.

          Is er een leuke budget lens van Canon die wel tot 400mm gaat eventueel met IS USM? (dit geen witte toeter)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Ik lees iets over extenders...maar is dat een goed idee, bij de EF 70-300 IS USM?
            JAH JOS...de ZOEKFUNCTIe...
            maar het duizelt me nogal.... Ik ben bang dat ik net die 100mm van deze 70-300 (of meer) tekort kom namelijk.

            Is er een leuke budget lens van Canon die wel tot 400mm gaat eventueel met IS USM? (dit geen witte toeter)
            De 70-300 IS met extender geeft een verschrikkelijke beeldkwaliteit, niet doen dus. Ik heb de mijne eens getest met een Kenko 1.4 pro 300 extender en de beeldkwaliteit gaat dan veel te hard achteruit.

            Voor betere kwaliteit moet je al meteen naar de 100-400L, 400 f5.6 L of 300 f4 L gaan denk ik, maar da's al een hogere prijsklasse natuurlijk. De 300 f4 L is dan weer wel prima met een 1.4 convertor te combineren.
            Ik vermoed dat die 100mm extra + beter beeld + betere bouw van die L lenzen de reden is dat de 70-300 IS 2e hands veel te vinden is: mensen die upgraden.
            blog

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

              Heb vroeger met deze 70-300 IS, heb deze na een jaartje weggedaan om over te stappen op 'meer' kwalitatief glas (70-200 F2.8 L IS).

              De 70-300 is zeker géén slechte lens, integendeel, de man die mijn exemplaar heeft overkocht (komt van 'n bridge toestel) is er érg tevreden over.

              Bokeh en scherpte ligt goed, focust goed.
              Canonian

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
                De 70-300 IS met extender geeft een verschrikkelijke beeldkwaliteit, niet doen dus. Ik heb de mijne eens getest met een Kenko 1.4 pro 300 extender en de beeldkwaliteit gaat dan veel te hard achteruit.

                Voor betere kwaliteit moet je al meteen naar de 100-400L, 400 f5.6 L of 300 f4 L gaan denk ik, maar da's al een hogere prijsklasse natuurlijk. De 300 f4 L is dan weer wel prima met een 1.4 convertor te combineren.
                Ik vermoed dat die 100mm extra + beter beeld + betere bouw van die L lenzen de reden is dat de 70-300 IS 2e hands veel te vinden is: mensen die upgraden.
                Klopt...de meesten die deze lens verkopen zijn over gegaan op een L lens.
                De lens die ik kan bemachtigen is pas 3 maanden oud en daar zit nog bijna 2 jaar garantie op.
                Ik heb gewoon een beperkt budget omdat ik al in 6 weken tijd aardig wat heb uitgegeven (aanschaf tweedehands 10D, kaart, tas, groothoeklens etc etc)
                Ik word superhebberig, maar moet wel reeel blijven. Een ervaren fotograaf zal alles uit een mooie L lens halen...ik vrees dat ik als beginneling daar nog even vanaf moet blijven.

                Ik vraag me steeds af: Moon, ga je die laatste 100 mm missen (van de 100-400)
                Nu nog niet denk ik, omdat ik gemakkelijk benaderbare modellen fotografeer (watervogels, kids in aktie) Ik betrap me er eigenlijk vaak op dat ik een paar stappen achteruit moet doen en hem dan op 400 zet om een zo egaal mogelijke bokeh te krijgen. ( de bokeh is gewoon schitterend van mijn oude lens op 400 mm...vind ik)
                Als ik zo'n bokeh voor elkaar kan krijgen met deze Canon EF 70-300...dan denk ik dat ik er best goed mee uit de voeten kan. Dan maar meer mijn best doen om iets dichterbij de wilde beestjes te komen en een vast schuilhutje gaan bouwen

                Ik snap niet zoveel van vaste brandpuntslenzen....ben je dan continu voor of achteruit aan het lopen om scherp te stellen?

                Tom...jij bent van een van een ...-300 naar een ...-200 gegaan. Natuurlijk een kwalitatief veel betere lens...maar mis jij nooit de milimeters?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                  Wel, millimeters kom je altijd te kort.

                  Het glas dat ik nu heb is topglas (mag ook wel voor z'n prijs, niet?), ik zocht iets lichtsterker (concerten/allround/portretten binnenshuis) en een (nog) snellere focus aangezien ik daar nood aan heb op het circuit. Ik heb me meteen een 1.4 extender gekocht, om het gemis aan millimeters niet te ervaren. Eigenlijk heb ik die tot nu toe nog niet nodig gehad. Naar volgend jaar denk ik aan het bij aanschaffen van een 100-400 L IS of een vaste 300 F4.0 L IS (ism met 1.4 extender)

                  70-300 is een mooie zoomrange, die zou ik niet kwalitatief gaan 'vern**ken' door er een extender op te gebruiken. Voor wat zou hij bij jou moeten dienen?

                  Om op die vraag van vastebrandpuntslenzen te antwoorden: als je korter dan je scherpstelafstand staat wel ja.
                  Canonian

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht

                    Ik snap niet zoveel van vaste brandpuntslenzen....ben je dan continu voor of achteruit aan het lopen om scherp te stellen?
                    Nee, dat gaat automatisch.

                    Google eens op "zoomen"en "focussen"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                      de 70-300 wortd wel eens een L in disguise genoemd.
                      Het is idd een fantastic plastic.
                      En: REVIEW QUOTE: An 8-blade circular aperture gives the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Lens a good defocused image quality (often referred to as bokeh).

                      Waarom dan toch de L's? voor de extra 100 mm, de vaste 2.8 en de beeldkwaliteit. Al is de eerste stap vanaf de 70-300 dan weer niet zo fenomenaal volgens sommigen. En meer dan 300 mm? Uit de hand? Vergt enige ervaring en techniek.

                      Qua resolutie en CA e.d. zie ik in de testen niet echt grote verschillen tussen de 70-300 en de 100-400. Qua diafragma ook niet, maar qua bouw en robuustheid dan weer wel. Dus steviger en extra 100 mm om het cru te stellen.

                      Zelf ga ik binnen afzienbare tijd voor de 70-200 2.8 of 4.0 (voorkeur 2.8 maar gezien hoge iso 5DII en kwaliteiten van de 4.0 lens...) gaan, en daar een 1.4 TC bij. Later aan te vullen met een 300 4.0 IS wellicht. Geeft een mooie set.
                      Last edited by Yourt; 1 mei 2009, 22:30.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                        Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen :
                        de 70-300 IS is zonder twijfel een mooie lens met een heel knap bereik ... en in de meeste omstandigheden zal je niet 'meer' nodig hebben.

                        Waarom wordt ze dan dikwijls zo snel verkocht ? Omdat een L-lens een totaal andere wereld is, ten eerste zijn je kleuren gewoon 'echter' en ten tweede (en wat voor mij het belangrijkste argument was om deze lens niet te kopen) de AF snelheid !

                        De 70-300 IS is gewoon niet zo snel in AF als een 70-200 lens, zo simpel is het.
                        Ik gebruik de 70-200 f2.8 IS USM (al dan niet met een Canon 1.4 extender) en ben hier uiterst tevreden over, snelle AF en mooie 'volle' kleuren en een boterzachte bokeh

                        Zoals al enkele keren aangegeven ... je komt altijd mm's te kort uiteindelijk, en een 2.0 extender wordt overal afgeraden, dus heb ik nog een 100-400 bijgekocht ... totaal ander type lens, de f-waardes komen overeen met de 70-300 IS, maar de AF snelheid is gewoon stukken sneller, wat het verschil maakt tussen een race shot voor de vuilbak en een race shot dat in het boekje kan ... schuifzoom vergt wel een beetje gewenning om eerlijk te zijn, maar eens je het doorhebt ben je nog sneller dan met een gewone lens.

                        Dus voor het huis-tuin en keuken gebruik zal een 70-300 IS zeker voldoen (let wel dat je geen 75-300 IS koopt, die is stukken slechter !) en voor de prijs moet je het al zeker niet laten ... je kan hem altijd later doorverkopen met minimaal verlies moest je nood hebben om toch naar een L-kanon te gaan.

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                          de kleuren van de L-lenzen zijn idd. iets aparts.... en da's dan weer de eeuwige discussie van "je moet het ervaren hebben om het te geloven, maar een sje dat ervaren hebt wil je niet anders meer" versus de "het heeft geld gekost dus moet het zogezegd beter zijn, en mijn xx lens is ook stekescherp en snel"...

                          Ik heb de 70-300 en op mijn 5DII levert die ook zeer mooie plaatjes op, maar als ik dan het kleurenpalet ga vergelijken met dat van de 24-70 L (beiden op 70 mm met zelfde onderwerp)... dan zie ik vaak toch wel een verschil in het voordeel van de 24-70 (los van de AF snelheid). Daarom ook staat het tele-L-glas op het verlanglijstje. Maar denk nu niet dat de 70-300 geen zeer goede lens is, ze wordt niet voor niets beschreven als een "vermomde L" (met UD element, USM, 3-stops IS, supra lenscoating,...).

                          Conclusie: gewoon doen, misschien hou je'm voor altijd, misschien doe je 'm weg voor een L (maar dat zal dan aan een goede prijs zijn).
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                            Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            een "vermomde L" (met UD element, USM, 3-stops IS, supra lenscoating,...).
                            Even een paar kanttekeningen:
                            USM is in dit geval eigenlijk geen USM (micromotor)
                            Supra lenscoating hebben ALLE Canon lenzen, waar is het onderscheid.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 70-300 F4-5.6 IS

                              De 70-300 IS is mijn beste lens, en heb er onmiskenbaar ook mijn beste foto's mee getrokken.
                              Canon 30D + Canon EF 50 f1.8 + Canon EF-S 17-85mm IS f4-5.6 + Canon EF 70-300mm IS f4-5.6 + Canon EF-S 60mm f2.8

                              Comment

                              Working...
                              X