Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cosina wil niet 100% focussen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cosina wil niet 100% focussen

    Ik zit met een probleempje...mijn Cosina 100-400 mm 1:4.5-6.7 krijgt steeds meer praatjes. Ik zit behoorlijk met de scherpte te pielen en op de een of andere manier zit de scherpte steeds NAAST mijn focuspunt. Nu ben ik vandaag gaan testen...als ik hem op AF heb staan en focus op een object, zoekt hij het object wel, maar net de laatste mm's pakt hij niet...wat ik ook doe...hij verdomt het gewoon.
    Is dit een herkenbaar probleem bij andere soorten telelenzen, wat kan dit zijn en valt dit eventueel te repareren? Het is een oudje, maar ik ben, vanwege de supermooie zachte bokeh, nogal op hem gesteld.

  • #2
    Re: Cosina wil niet 100% focussen

    De Cosina Plastic reeks is helaas niet voor de eeuwigheid. Er zal weinig anders op zitten dan afdanken of gebruiken op f/11.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Cosina wil niet 100% focussen

      Er valt niets meer aan te repareren? centreren, weet ik wat?

      Comment


      • #4
        Re: Cosina wil niet 100% focussen

        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
        Er valt niets meer aan te repareren? centreren, weet ik wat?
        Ik vrees dat je bij de 10D de autofocus niet via de software kan corrigeren.

        De AF uitschakelen en handmatig scherpstellen is de enige mogelijkheid die overblijft. Ik hoop dat je met het matglas dat nu in de zoeker zit comfortabel en correct kan scherpstellen.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Cosina wil niet 100% focussen

          Probeer eens om de contactjes te reinigen
          Robby
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment


          • #6
            Re: Cosina wil niet 100% focussen

            JAH?????????????? owh Robby, als dat het zou zijn!!!!
            Hoe kan ik die het beste reinigen, want dat is een secuur klusje neem ik aan?
            Je geeft me weer wat hoop

            Comment


            • #7
              Re: Cosina wil niet 100% focussen

              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              JAH?????????????? owh Robby, als dat het zou zijn!!!!
              Hoe kan ik die het beste reinigen, want dat is een secuur klusje neem ik aan?
              Je geeft me weer wat hoop
              Neem daarvoor eens contact met een winkel of een beroepsfotograaf.
              Inderdaad niet zozeer secuur, maar welk produkt gebruiken
              Robby
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

              Comment


              • #8
                Re: Cosina wil niet 100% focussen

                Klopt het dat je dat met een gommetje (zoals er achteraan op bepaalde potloden zit) mag doen?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Cosina wil niet 100% focussen

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Klopt het dat je dat met een gommetje (zoals er achteraan op bepaalde potloden zit) mag doen?
                  IK zou dat in elk geval niet doen; het risico dat er wat gomsel in mijn toestel en dus op de sensor terecht komt zou me slapeloze nachten bezorgen .
                  Ik kuiste ooit met succes met een brilpoetdoekje.
                  Maar of dat Monica's probleem zou oplossen... Laat het ons hopen!
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cosina wil niet 100% focussen

                    Ik zie dat er hier specifiek een draadje loopt over die lens dus zal ik mijn gedacht hier ook maar eens posten. ( antwoord in een ander topic van Monica)
                    "En nu over die cosina: dat is gewoon een slecht objectief. Bruikbaar tot ong. 300 mm en vanaf dan wordt die heel soft met elk diafragma.
                    Ik denkt dat daar ook het probleem zit in verband met het scherpstelpunt. De cosina is een f 4.5 - f 6.7. Het is dat laatste getal dat maakt dat ge geen autofocus hebt en misschien ook alleen handmatig met het center focuspunt. (gissing) "

                    Het is ook daarom dat de "bigma" liegt tegen uw toestel en 5.6 doorgeeft in plaats van 6.3.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cosina wil niet 100% focussen

                      Laatst gewijzigd door celle; morgen om 21:53
                      ?
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cosina wil niet 100% focussen

                        Celle is waarschijnlijk een Time Lord!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment

                        Working...
                        X