Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een goede Portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een goede Portretlens

    Ik gebruik nu op een FF camera een 50 mm standaard lens van canon.
    Is dit een juiste keuze. Ik denk voor een portet waar het model helemaal in beeld komt wel, maar voor een close-up wat minder ivm vertekening.

    Is het dan verstandiger om hiervoor bijv een 100mm macro aan te schaffen?

    Graag jullie ervaring en tips.

    Alvast bedankt.
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Wat is een goede Portretlens

    ik zou dan eerder naar de 135L kijken, die wordt vaak gezien als ideale portretlens
    een 85/1.8 of 85L kan ook, of een 70-200 in alle mogelijke varianten

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een goede Portretlens

      Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
      ik zou dan eerder naar de 135L kijken, die wordt vaak gezien als ideale portretlens
      een 85/1.8 of 85L kan ook, of een 70-200 in alle mogelijke varianten
      Ik heb een mooie 70-200 maar het probleem is dat je hier geen oog mee kan fotograferen omdat je niet zo close-up kan gaan dan een macrolens.
      Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een goede Portretlens

        Zou je niet beter "aansluiten" (ik zie dat je trouwens daar ook gepost hebt) in deze thread?
        Mijn antwoord: ik gebruik de 50mm f/1.8, de 85mm f/1.8 en ga (naar aanleiding van die thread waarnaar ik link) nu zeker onze 100mm f/2.8 macro uitproberen. Omdat ik over een cropcamera beschik, is de fullframe-brandpuntsafstand x1.6.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een goede Portretlens

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Zou je niet beter "aansluiten" (ik zie dat je trouwens daar ook gepost hebt) in deze thread?
          Mijn antwoord: ik gebruik de 50mm f/1.8, de 85mm f/1.8 en ga (naar aanleiding van die thread waarnaar ik link) nu zeker onze 100mm f/2.8 macro uitproberen. Omdat ik over een cropcamera beschik, is de fullframe-brandpuntsafstand x1.6.
          Ik denk inderdaad ook dat dit de beste optie is. Zeker als ik bijv een oog alleen op de foto wil zetten. Dat gaat niet met de 70-200 die ik nu ook heb.
          Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een goede Portretlens

            Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
            Ik denk inderdaad ook dat dit de beste optie is. Zeker als ik bijv een oog alleen op de foto wil zetten. Dat gaat niet met de 70-200 die ik nu ook heb.
            Nee? Ik meende nochtans te weten dat de 70-200 daar uiterst geschikt voor was... al eens geprobeerd rond de 100mm? Je moet de lens natuurlijk niet helemaal inzoomen tot 200mm voor een portret.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een goede Portretlens

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een goede Portretlens

                Waar ik in mijn eerste antwoord ook al naar gelinkt had!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een goede Portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Nee? Ik meende nochtans te weten dat de 70-200 daar uiterst geschikt voor was... al eens geprobeerd rond de 100mm? Je moet de lens natuurlijk niet helemaal inzoomen tot 200mm voor een portret.
                  Met een 70-200L lens krijg je geen oog beeldvullend scherp in beekd omdat je met je min scherpstel afstand zit met deze lens. Daar is juist een macro lens geschikt voor.
                  Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                  Comment

                  Working...
                  X