Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

    Ik heb een SONY DSLR A200K met standaardlens 18-70mm, een heel goed toestel vind ik zelf. Maar het probleem is dat ik ook van dichtbij wil fotograferen (ik fotografeer vaak planten/bloemen/...). Daarvoor ga ik vaak heel dicht bij de plant zelf liggen om een mooie foto van dichtbij te kunnen nemen. Maar als je té fel dichtbij gaat, wordt het beeld wazig (inzoomen of niet).

    Ik ben dus op zoek naar een lens waarmee je als je nog dichterbij de plant gaat, het beeld niet wazig wordt. Waarmee je dus als het ware op 1cm van de plant kan gaan liggen en je nog altijd een haarscherpe foto kan nemen. Of misschien moet je dan helemaal niet zo dicht bij de plant gaan liggen en kan je feller inzoomen op de plant (en toch nog een scherpe foto nemen)?

    Dat is de prioriteit waarvoor de nieuwe lens moet gebruikt worden.

    Moest die één en dezelfde lens ook nog een beetje als een telelens kunnen gebruikt worden (waardoor je bvb op een kerk in de verre achtergrond veel beter kan inzoomen dat die groter wordt), dan zou dat ideaal zijn. Maar ik weet niet of er zo'n 2-in-1-lens bestaat?

    Ikzelf heb al eens opgezocht en ik vermoed (ik ken er niet zo heel veel van, zoals jullie misschien wel al gezien hebben )
    Weten jullie raad? Welk soort lens? Misschien al een specifieke lens in gedachten?
    Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, en dit LIJKT mij een goede lens voor wat ik wil:
    Zoekt u ondersteuning voor producten van Sony Electronics? Uitgebreide ondersteuningsinformatie over producten van Sony.


    Graag veel en duidelijke info (aub niet beginnen goochelen met van alle soorten termen, cijfertjes en lenzen etc)!

  • #2
    Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

    Ga eens zoeken met makro of makrolens op dit forum, die 18-200 zal geen verbetering geven
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

      Ik heb dus eigenlijk een lens nodig die 'onder 18' gaat? En niet per se 'boven 70', want alles daarboven zorgt er gewoon voor dat ik breder kan uitzoomen...

      Comment


      • #4
        Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

        Jij komt waarschijnlijk van een compact waar het inderdaad met sommige modellen mogelijk is om zeer dicht (enkele cm) bij je bloem te gaan en toch nog een scherpe foto te maken.

        Bij reflex toestellen is die afstand meestal iets groter bij jouw lens bijvoorbeeld is de minimum schepstelafstand 38cm (te meten van je beeldsensor (laat ons zeggen halverwege je camerabody) tot het scherp te stellen object).

        Om nu een maximum aan detail (zoveel mogelijk zien van een zo'n klein mogelijk object) is de vergrotingsfactor van je lens van belang deze wordt uitgedrukt in een breuk of getal. Neem nu jouw lens maximum vergroting 0,25 (1/4) en je sensor is 23.6 x 15.8 mm dan is het kleinste (beeldvullend) object dat je fotograferen 94,4 mm op 63,2 mm.

        Wil je nu nog kleinere objecten toch beeldvullend fotograferen dan zul je een lens moeten zoeken met een grote vergrotingsfactor. Macrolenzen bijvoorbeeld hebben normaal een vergrotingsfactor van 1 dan kun je objecten (beeldvullend) fotograferen die even groot zijn als je sensor dus bij de Sony A200 23,6 op 15,8 mm. Een voorbeeld van zo'n lens is SAL-100M28 (een 100 mm F2.8-macrolens) doch ook bij deze lens moet je een kortste afstand van beeldsensor tot onderwerp van 35cm in acht nemen om echt scherp te stellen.

        Wil je meer tele dan kun je bijvoorbeeld eens kijken naar de Sigma 180/3.5 EX Macro hier heb je ook een vergrotingsfactor van 1 maar toch een heel stuk meer tele voor je kerktoren.

        Comment


        • #5
          Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Steven84 Bekijk bericht
          Ik heb dus eigenlijk een lens nodig die 'onder 18' gaat? En niet per se 'boven 70', want alles daarboven zorgt er gewoon voor dat ik breder kan uitzoomen...
          je verwart enkele zaken, "onder de 18" en boven de 70" is je brandpuntsafstand die je beeldhoek bepaalt (groothoek tot tele). Voor wat jij wil doen moet je rekening houden met de scherpstelafstand dit is de kortste afstand van je onderwerp waarbij een lens kan scherpstellen, voor jouw toepassing moet die zo kort mogelijk zijn. Sommige lensen zijn hiervoor speciaal ontworpen en worden "macrolenzen" genoemd (vaak redelijk duur). Er zijn vrij veel zoomlensjes met verschillend bereik en prijs die een "makro" predicaat van de fabrikant krijgen omwille van hun korte scherpstelafstand maar dit zijn eerder "semi-macro's" , deze geven anders wel veel plezier voor relatief weinig geld. Gebruik best eens de zoekfunctie hier op "macro". Je kan ook de scherpstelalstand van je eigen lensje verlagen door middel van voorzetlensjes of tussenringen. Optisch wel minder maar erg goedkoop ... ,
          voila weeral 2 nieuwe zoektermen die je kan gebruiken...

          PS op m'n A200 gebruik ik een Tamron 70-300 met zgn "macro functie", een lensje van nog geen 150€ , lichtgewicht, trage maar efficiënte AF, zeker geen topper maar gewoon leuk speelgoed...
          Last edited by Lucas1711; 29 april 2009, 08:45. Reden: vermelding eigen lensje
          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

          Comment


          • #6
            Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

            ALs het echt goedkoop moet, koop dan een omkeerring. (reverse ring)
            Je vindt die op ebay, en je kan dan een hoop plezier hebben met 10 €.
            Zelfs met je kitlens kan je dat aan vergrotingen geraken die je niet voor mogelijk hield. Ik kon één GSM toets beelvullend fotograferen.
            Vergeet wel je AF en automatische lichtmeting.

            Wil je een goede lens, kijk dan eens naar de Sigma 17-70 (1:2), of een Tamron 90 Macro (1:1).

            Veel succes

            Comment


            • #7
              Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

              Voor Macro opnames inderdaad zoeken naar een goede Macro lens.

              Voor kleine beestjes zal een Tamron 90 of Sigma 105 uitkomst bieden. Voor bloemen/vlinders kan een goede zoom met Macro funtie volstaan.

              Succes
              Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

              Comment


              • #8
                Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

                Na wat opzoekingswerk en het vergelijken van jullie commentaren/adviezen kom ik uit bij deze:

                Sigma 24 70mm F2.8 EX DG MACRO Sony

                Een laatste vraag/raad --> goede keuze of niet?

                Comment


                • #9
                  Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

                  Voor zover ik weet is een zoomobjectief niet meteen het meest geschikte voor macrofotografie. Bovendien is 70mm nog vrij kort.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

                    Als het je gaat om bloemen zul je met de eerrder aangeraden 70-300 van tamron best een eind komen. Macrolenzen worden uitgedrukt in vergrotingsmaatstaf, en macro is eigenlijk 1:1. Dat houdt in dat 1 cm in het echt als 1 cm op je sensor komt. Een bloem met een diameter van 1,5 cm zul je bij 1:1 van rand tot rand krijgen op je beeld.
                    als je bloemen een cm of 3 in diameter zijn, kun je dus uit met 1:2. En dat haalt die Tamron.
                    Deze heeft als voordeel dat je wat dingen die verder af zijn ook goed dichterbij kan halen, zoals je in je vraag ook vroeg.
                    Als je bloempjes kleiner zijn kom je in het echt macro bereik. Dan zul je toch aan een echte macro lens moeten. Dat zijn de genoemde sigma 105 mm, de tamron 90 mm en de sony 100 mm. Of een 2e hands minolta 100 mm.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

                      interessant topic!

                      even iets preciezere getallen geven : 23.6 x 15.8mm ( afmetingen van sensor )

                      M.a.w. : iets van 5 cm in doormeter komt al buiten je foto uit !! ( met 1 : 2 )

                      Meestal wordt met de term "beeldvullend" ook niet echt van de ene kant van de foto tot de andere bedoeld. Dit zal eerder zo zijn dat je 2/3de van de foto vult met je bloemetje ( zodat het midden van je onderwerp op een 1/3de lijn terecht komt indien je het aan een kant plaatst ) en dan de andere kant een derde open laat voor je bokeh/achtergrond.

                      concreet komt het erop neer dat meeste mensen echt meer dan voldoende zullen toekomen met 1:2 .
                      Als je geen beroepsfotograaf ben zal je het meestal ook niet zo erg vinden om een beetje te croppen , afhankelijk van wat je verwacht kan je tot 2 keer croppen. Dan hou je nog 2,5 MP over en heb je wel iets van 2,36cm beeldvullend !

                      Kijk eens naar je directe omgeving en soms voor jezelf misschien eens de dingen op die kleiner zijn dan 4 cm , je zal al snel merken dat dit niet zo veel is.
                      Als je voorkeur op bloemetjes ligt en minder op beestjes dan zou ik tevreden zijn met 1:2!

                      De tamron 70 300 is een zeer handige zoom, is tele ( dus die kerk word dichterbij gehaald ) en heeft dus de 1:2 macro. En ook niet onbelangrijk te vinden voor 140euro !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

                        Als je echt "macro" wil doen, kijk dan eens in dit lijstje :
                        www.dyxum.com - macrolenzen

                        Voor planten maakt het niet uit of je nu een 50mm of een 200mm gebruikt. Ze springen toch niet weg als je te dichtbij komt .

                        Kijk dus eens naar de info die je bij de 50mm's vindt (= de goedkoopste echte macro's), en met wat geluk kan je er ook wel tweedehands vinden voor een goeie prijs.
                        Tamron 90/2.8 Di is daarnaast ook altijd een goeie keuze en daarmee kan je ook nog richting insecten, spinnen, enz.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony DSLR A200K --> maar welke lens?

                          Ik heb zelf de ('oude') Minolta 100mm 2.8 (= superlens wat mij betreft!)

                          reviews van deze lens vind je hier: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=97

                          Comment

                          Working...
                          X