Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

    Ik heb dit weekend een 5D I gekocht. Nu zijn al mijn lenzen EF lenzen behalve mijn Tokina 12-24. Nu heb ik besloten om de Tokina van de hand te doen (wat eigenlijk zonde is, ik heb deze eind vorig jaar nieuw gekocht) omdat ik deze waarschijnlijk (vrijwel) nooit meer zal gebruiken. Ik gebruik de UWA namelijk erg weinig en zit vanwege ruimtegebrek nu dan ook niet standaard meer in m'n tas.

    Vanwege het feit dat ik UWA's niet vaak gebruik, en bovendien de aanschaf van de 5D I wel weer een gat in m'n budget heeft geslagen, zie ik het niet zo zitten om een dure Canon L UWA te kopen zoals de 17-40 of 16-35 ofzo. Ik vraag me dan ook af of de Sigma EX 15-30 een goed alternatief biedt op een 5D mk I. Bovendien zou ik graag jullie meningen horen over een prijs van 275,- voor een occasion met 6 maanden garantie. Volgens de verkoper (Konijnenberg) is het aangeboden objectief in uitstekende staat. (ik heb hem zekerheidshalve dan ook zojuist gereserveerd met dien verstande dat ik dit nog kan annuleren voor het geval de staat van de lens mij tegen zou vallen bijv.)
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

    Je ziet deze lens regelmatig voor een lagere prijs. De nieuwprijs is sinds het uitkomen van de lens 7 jaar geleden gezakt van 900 euro naar rond de 300. Tweedehands doen ze particulier 175-250 euro. Je hebt ook met dit objectief sample variatie. Het exemplaar dat ik voor Canon heb gehad was scherper dan mijn 17-35L en gaf ook meer detail, zowel in het centrum als langs de randen van de foto. De lens heeft 1 nadeel: foeilelijke flare.
    Het voordeel van die flare is wel dat het zich manifesteert in afschuwelijke donkerblauwe punten die je ook goed in de zoeker ziet. Je kunt dus vaak door je standpunt aan te passen of met een hand of zwart vel papier het licht buiten beeld af te vangen de flare vermijden. Ook kun je de flare vaak in een highlight zetten als je goed mikt waardoor die makkelijk weg te shoppen valt mocht je die nog zien.
    Qua resolutie, kleuren en contrast is het een zeer goede lens voor zo weinig geld.
    De Nikon 14-24 is wel beter
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

      Als je een ultrawide niet veel gebruikt, hou je toch gewoon je tokina?
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

        Ik heb ze ook, fun-lens numero uno!!


        Plezant op crop, maar geweldig op FF.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        De lens heeft 1 nadeel: foeilelijke flare.
        Ze flairt idd fel, maar lelijk vind ik de flare zeker niet.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

          Ik ben er ook wreed content van, zeker voor die prijs. Idd wat opletten voor de flare. Een filtertje moet je er ook niet opschroeven, tenzij je wil gaan knoeien gelatine filters achteraan het objectief. Die 15mm op FF is wel geniaal, niet twijfelen.


          Groeten
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

            Waarschijnlijk ga je ze particulier 2de hands goedkoper kunnen vinden maar dan heb je geen extra garantie, ik heb de mijn vorig jaar kunnen kopen voor 175€ wat eigenlijk een spotprijs is, ik gebruik ze op een Nikon D3
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

              Ik ben ook tevreden met de 15-30 op een D700.
              Last edited by hjanssen; 12 maart 2010, 13:01.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                De 15-30 is een hele goede lens voor zijn geld. Ik heb ze ook gehad op een 5D, wreeeeeeed tof
                Ik heb ze verkocht om me een Sigma 12-24 te kopen, nog toffer
                SKurt.be
                www.SKurt.be

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                  Een kleine resumé; De Sigma 15-30mm is dus een goed objectief mits je een goed exemplaar in handen hebt, wat bij Sigma nog wel eens afwachten is. 275,- zou zelfs nog aan de hoge kant kunnen maar aangezien Konijn wel een 1/2 jaar garantie geeft heb ik daarmee wel de mogelijkheid om de lens terug te doen indien het optisch geen goede performer blijkt te zijn. (ik las op dpreview forums dat er exemplaren zijn met centering problemen?). Dus dat maakt de prijs wat mij betreft al wat acceptabeler.

                  Ik weet denk ik al wel genoeg. Vrijdag ga ik naar Konijn en dan ga ik hem gewoon testen en als 't goed lijkt neem ik hem voor die 275,- mee en ga ik dit weekend wel uitgebreid testen.

                  Bedankt voor de reacties
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                    Wat ik hier lees, overtuigt me toch ook om ze aan te schaffen.
                    Eos 5D mkII, Canon EF 85 1.8, Sigma 15-30 ASP DG, EX430 II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                      voor alle duidelijkheid : de 15-30 wordt niet meer nieuw verkocht toch?

                      heb ze voor een weekje in bruikleen momenteel... (thanks Lennert )
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        voor alle duidelijkheid : de 15-30 wordt niet meer nieuw verkocht toch?

                        heb ze voor een weekje in bruikleen momenteel... (thanks Lennert )
                        ze is inderdaad nieuw niet meer te koop tenzij er nog een winkel eentje in stock had...
                        Het is inderdaad een super goed lensje waar ik heel veel plezier aan beleefd heb op de 5D. Mooie kleuren, goed contrast en scherp in de hoeken en maar een fractie van de prijs van een 16-35L of 17-40L.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                          Ik heb deze lens dus tweedehands gekocht bij Konijn. Ik moet zeggen, ik was er niet zo heel tevreden over. de bouwkwaliteit en scherpte was prima... maar de extreme mate van flare-gevoeligheid heeft mij op een gegeven moment toch doen besluiten om de lens weer te verkopen.....

                          Nu moet ik zeggen dat ik dergelijke ultra groothoeken erg weinig gebruik, in de regel heb ik genoeg aan 24mm op FF. Toch zal ik wellicht nog wel weer een UWA aanschaffen maar dit zal dan waarschijnlijk een 17-40L zijn (of misschien zelfs wel een 16-35L II als ik het budget hiervoor nog een keer kan vinden).
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            ... de bouwkwaliteit en scherpte was prima... maar de extreme mate van flare-gevoeligheid heeft mij op een gegeven moment toch doen besluiten om de lens weer te verkopen..... [/SIZE]
                            Was het echt zo erg ? Of alleen bij zonnig weer ? Ik overweeg ook een 15-30 (vind de 17-40 soms niet breed genoeg).
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaringen Sigma 15-30mm EX op FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                              Was het echt zo erg ? Of alleen bij zonnig weer ? Ik overweeg ook een 15-30 (vind de 17-40 soms niet breed genoeg).
                              Is het dan niet beter maar gelijk voor een 12-24 te gaan, dan zit je gelijk an 122 graden ipv de 102 van de 15-30. Wel duurder natuurlijk.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X