Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop objectieven

    In het najaar ben ik van plan om een opleiding fotografie te volgen aan de Syntra West.

    Na telefonisch contact vertelden ze mij (naast een heel aantal andere zaken) dat er een tweetal lenzen zeker nodig zijn. Dit zijnde een breedhoeklens en een telelens.

    Over de breedhoeklens gaven ze niet echt specificaties, de telelens moest (liefst) minimum een ...-250mm zijn.

    Je hoort me natuurlijk al afkomen ... wat voor lens neem ik het best?

    Mijn opmerkigen :

    - Camera wordt ofwel een D90 ofwel een D300
    - Prijs speelt zeker een rol, maar ik wil geen low budget lenzen die ik na een jaar toch moet vervangen omdat ze niet meer voldoen. Ik geef met andere woorden nu liever ietsje meer uit aan objectieven die een investering zijn voor de toekomst.
    - Voor de D90 kun je nu een kit kopen met de AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5 IF ED + AF-S VR 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED voor €1500,-. Zijn deze twee lenzen hun geld waard of toch beter de 18-200mm VR? Of toch nog iets anders ?

    Alvast bedankt !
    Last edited by LaurensD; 27 april 2009, 20:49.
    www.vulstekebvba.be

  • #2
    Re: Aankoop objectieven

    Ik zou de 18-200 Vr niet nemen, zoek maar eens op het forum. Je zal voor- en tegenstanders vinden.

    De AF-S 70-300 VR is een prima lens voor zijn prijs.

    De 18-70 is een kitlens die al een aantal jaren meegaat. Misschien kan je ook eens kijken naar de 16-85 VR, duurder maar heeft wat meer groothoek en ook VR (wat toch ook handiog kan zijn in dit bereik)
    In de reviews komt deze lens er niet slecht uit kwa scherpte

    Al deze lenzen behoren niet tot het echte pro segment. Maar je gaat hier toch veel plezier aan beleven.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop objectieven

      Je moet natuurlijk al een echte pro zijn om een pro-lens tot zijn recht te laten komen op een foto ... Of vergis ik mij ?
      www.vulstekebvba.be

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop objectieven

        ideaal als je er akademie mee wilt doen zou je toch f2.8 lenzen nodig hebben. Zowel om te leren werken met scherptediepte als om te leren werken met aanwezig licht en het mengen van aanwezig licht met flitslicht

        betaalbare (maar mogelijks niet door iedereen goedkoop gevonden) zijn de

        Tamron 17-50 f2.8
        Sigma 80-200 f2.8
        een tweedehands Nikon 80-200 f2.8 schuifzoom is doorgaans te koop voor 350 euro

        eventueel de Sigma 100-300 f4

        Als je de cropfactormeerkent heb je daarmee dezelfde beeldhoek als een 24-75 en een120-300 (of 150-450) op een fullframe body heeft.

        Dit zijn lenzen waarmee je je hele opleiding kan uitdoen, de lenzen die je zelf voorstelt zijn dat niet. Liever een goedkopere body met betere lenzen dan omgekeerd

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
          Je moet natuurlijk al een echte pro zijn om een pro-lens tot zijn recht te laten komen op een foto ... Of vergis ik mij ?
          Die lenzen zijn veel solieder gemaakt en beter beschermt tegen vocht enz. zodat ze tegen een stootje kunnen. Gewoonlijk is ook het glas beter en scherper.
          En zijn lichtsterker, wat zijn voordeel heeft in bepaalde omstandigheden



          Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
          ideaal als je er akademie mee wilt doen zou je toch f2.8 lenzen nodig hebben.
          Als je graag met scherptediepte oefent, kan je ook een 50mm 1.8 bijnemen.
          Lichtsterk en goedkoop
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop objectieven

            Anders nog mensen die goeie prijs kwaliteits lenzen kunnen aanprijzen waarmee ik de lessen kan mee beginnen en beëindigen?

            Of beaamt iedereen het voorstel van Momentopname ?

            Alvast bedankt
            www.vulstekebvba.be

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
              Anders nog mensen die goeie prijs kwaliteits lenzen kunnen aanprijzen waarmee ik de lessen kan mee beginnen en beëindigen?

              Of beaamt iedereen het voorstel van Momentopname ?

              Alvast bedankt
              het voorstel van momentopname ziet er inderdaad goed uit

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop objectieven

                Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                In het najaar ben ik van plan om een opleiding fotografie te volgen aan de Syntra West.

                Na telefonisch contact vertelden ze mij (naast een heel aantal andere zaken) dat er een tweetal lenzen zeker nodig zijn. Dit zijnde een breedhoeklens en een telelens.

                Over de breedhoeklens gaven ze niet echt specificaties, de telelens moest (liefst) minimum een ...-250mm zijn.
                Lijkt me heel straf dat ze al direct een lange tele opgeven
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop objectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                  Je moet natuurlijk al een echte pro zijn om een pro-lens tot zijn recht te laten komen op een foto ... Of vergis ik mij ?
                  Dat hoeft helemaal niet, het lukt mij voortreffelijk om in de meest waardeloze compo's, de scherpte en de scherptediepte van zo'n prolens te benutten, daarintegen lukt het een pro waarschijnlijk met een wegwerpcamera een prachtige compositie af te leveren.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop objectieven

                    Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                    In het najaar ben ik van plan om een opleiding fotografie te volgen aan de Syntra West.

                    Na telefonisch contact vertelden ze mij (naast een heel aantal andere zaken) dat er een tweetal lenzen zeker nodig zijn. Dit zijnde een breedhoeklens en een telelens.

                    Over de breedhoeklens gaven ze niet echt specificaties, de telelens moest (liefst) minimum een ...-250mm zijn.
                    Eerlijk gezegd klinkt dit nogal bizar. Heb je echt de lesgever aan de lijn gehad, of eerder een secretaresse die een blaadje voorlas?
                    In breedhoek zijn de millimeters veel belangrijker om te weten dan in tele:
                    16, 18 of 28 maakt veel verschil (vooral op een crop waar 28 al geen echte breedhoek meer is), terwijl in tele 200 of 250 minder uitmaakt (in tele kun je croppen, in breedhoek kun je niet bijplakken, en ook het perspectief zal heel anders zijn als je er met breedhoek bovenop gaat zitten, denk maar aan het bekende beeld van een koe heel dichtbij gefotografeerd met breedhoek: zoiets krijg je echt niet voor elkaar met een tele). Verder volg ik Koen Bé helemaal als hij zich afvraagd waarom ze direct een lange tele opgeven. En als ze het over 'minimum een ...-250mm', dat lijkt me recht toegespitst op de goedkope (maar daarom niet slechte!) Canon-kitlens 55-250, en dus niet richting Nikon.
                    Verder heel raar dat ze niets over diafragma's meegeven (jij doet het hier in elk geval niet), want die bepalen nogal heel erg hoe je foto eruit zal zien, en dat geeft je creatieve mogelijkheden.
                    Moest ik jou zijn zou ik voor de goedkope 50 1.8 gaan en wachten op echte cursusinfo, of van de lesgever, of via het introductiepakket van de cursus (is er dat?) dat door de lesgever is samengesteld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop objectieven

                      Ik had niet een lesgever maar de opleidingsverantwoordelijke aan de lijn. Ik kan natuurlijk ook alleen maar vertellen wat die persoon mij zei.

                      Ie gaf me wel de raad om nog te wachten met aankoop van de lenzen tot de eerste lessen. Ik wilde mij echter vooraf al eens informeren zodat ik toch een beetje op de hoogte ben van de lenzen die kunnen voldoen voor de opleiding.

                      Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
                      Eerlijk gezegd klinkt dit nogal bizar. Heb je echt de lesgever aan de lijn gehad, of eerder een secretaresse die een blaadje voorlas?
                      In breedhoek zijn de millimeters veel belangrijker om te weten dan in tele:
                      16, 18 of 28 maakt veel verschil (vooral op een crop waar 28 al geen echte breedhoek meer is), terwijl in tele 200 of 250 minder uitmaakt (in tele kun je croppen, in breedhoek kun je niet bijplakken, en ook het perspectief zal heel anders zijn als je er met breedhoek bovenop gaat zitten, denk maar aan het bekende beeld van een koe heel dichtbij gefotografeerd met breedhoek: zoiets krijg je echt niet voor elkaar met een tele). Verder volg ik Koen Bé helemaal als hij zich afvraagd waarom ze direct een lange tele opgeven. En als ze het over 'minimum een ...-250mm', dat lijkt me recht toegespitst op de goedkope (maar daarom niet slechte!) Canon-kitlens 55-250, en dus niet richting Nikon.
                      Verder heel raar dat ze niets over diafragma's meegeven (jij doet het hier in elk geval niet), want die bepalen nogal heel erg hoe je foto eruit zal zien, en dat geeft je creatieve mogelijkheden.
                      Moest ik jou zijn zou ik voor de goedkope 50 1.8 gaan en wachten op echte cursusinfo, of van de lesgever, of via het introductiepakket van de cursus (is er dat?) dat door de lesgever is samengesteld.
                      www.vulstekebvba.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop objectieven

                        De nikon 18-200 VR is een heel goede lens voor zijn prijs.
                        Heb ze zelf ook en doe ze zeker niet weg !!!

                        Wat niet wegneemt dat ik voor opdrachten gebruik maak van de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8 VR van nikon. Deze laatste is gewoon mijn GROTE favoriet

                        Maar je kan de prijzen ook wel niet vergelijken hé
                        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                          Je moet natuurlijk al een echte pro zijn om een pro-lens tot zijn recht te laten komen op een foto ... Of vergis ik mij ?
                          met goed gerief is het makkelijker resultaat boeken dan omgekeerd, waarmee ik niet wil zeggen dat je met goedkoop gerief geen mooie foto's kan maken. MAAR als je akademie doet zal je twee dingen leren: A) technische bagage en B) leren kijken.

                          Om te leren kijken heb je enkel je twee ogen nodig. Om de technische bagage onder de knie te krijgen heb je materiaal nodig dat je niet beperkt in het leren gebruiken van alle mogelijkheden.

                          goede lenzen behouden redelijk goed hun waarde. kitlenzen behouden hun waarde veel minder goed. Bodies verliezen hun waarde razendsnel. Ik zou zelf durven opteren voor een body van een vorige generatie voro realtief weinig geld, en er dan goede lenzen bijkopen. je verliest dan minder op je body tegend at je akademie afgelopen is.

                          koop je bv. een tweedehands D200, dan kom je ervanaf met circa 500 euro, en die camera heeft alles in huis dat je nodig hebt voor academie te volgen. Een D90 is recenter en beter, maar over een jaar is de D200 nog 300 euro waard, de D90 is dan al de helft van zijn waarde kwijt .. over 3 jaar na je akademie is die D90 nog 300 euro waard .. in mijn ogen is het waardeverlies weggesmeten geld voor een student die nog alles moet leren gebruiken. de lenzen zal je veel langer blijven gebruiken, en als je ze moet verkopen zullen goede lenzen minder % verlies hebben.

                          je kan ook een tamron 28-75 f2.8 overwegen, maar dan zal je op een cropfactor camera breedhoek missen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                            - Camera wordt ofwel een D90 ofwel een D300
                            Neem je niet beter een tweedehandse D50? Die zijn erg goedkoop te vinden denk ik en ze hebben nog een AF motor in de body. Of je nu 6 of 12 megapixels heb. Dat maakt niet super veel uit denk ik. En dan zou ik ook is kijken naar tweedehandse lenzen. Een 17/18-50 F2.8 samen met een 70-300VR. Alleen weet ik niet wat je dan kwijt bent. Maar denk bij goed zoeken dat het een betaalbare bedrag is.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop objectieven

                              ik kan mij vergissen, maar syntra west is avondcursus?

                              Wat mij dan interesseert: hoe lang duurt de cursus en hoe serieus is die, maar vooral ook, hoe serieus wil je er nadien mee doorgaan? als je de cursus volgt voor wat betere huis-tuin en keuken fotografie zou ik ook richting 18-200 of gelijkaardig kijken, als je er nadien wilt mee doorgaan, lijkt syntra mij niet meteen de beste start, maar zou ik voor een echt kunstacademie gaan, waar je vaak materiaal beperkt kan gebruiken zodat je meteen in goed materiaal voor de komende 10-20 jaar kan investeren dat je echt gebruikt.

                              edit: ik ben zelf wat gaan surfen: 1 jaar, dagschool 1500 euro, avondschool 500 euro (afgerond). ik betaal momenteel (zonder kortingen) 173 euro per jaar, 6 jaar voor volledige opleiding, 3 avonden per week (min 8 uur, maar dagelijks open), met korting 73 euro. Ik zou dus ook eens gaan kijken naar andere, ook interessante mogelijkheden om fotografie te volgen die minder kosten.
                              Last edited by Tyrr; 3 mei 2009, 21:01.
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

                              **=ol

                              Comment

                              Working...
                              X