Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wide angle

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wide angle

    Ik heb problemen om te kiezen tussen de volgende lenzen:

    Tamron:
    10-24mm f3.5-4.5

    Tokina:
    10-17mm f3.5-4.5
    11-16mm f2.8

    Of toch wat meer betalen en kiezen voor de Canon 10-22mm f 3.5-4.5

    Grtz,
    Kurt
    www.kdfotografie.be

  • #2
    Re: Wide angle

    Ik zou toch ook de Sigma 10-20 in de keuze meenemen, Thom Hogan vindt het een goede lens en ik was er altijd tevreden over, tot dat ik FF ging en nu een Sigma 15-30 heb.
    in de kerk, de blauwe randje in de ramen is geen CA, maar komnt door het blauwe glas

    en een paar aan elkaar
    Last edited by hjanssen; 27 april 2009, 10:30.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wide angle

      Ik had de Sigma eruit gelaten door zijn f5.6 op 20mm

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik zou toch ook de Sigma 10-20 in de keuze meenemen, Thom Hogan vindt het een goede lens en ik was er altijd tevreden over, tot dat ik FF ging en nu een Sigma 15-30 heb.
      www.kdfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Wide angle

        Ik heb het gebrek aan lichtsterkte nooit als een minpunt ervaren en ook de lens vrijwel altijd onder de 15mm gebruikt, de rest met een 17-55.

        Voor bewegingsonscherpte maakt het niet zoveel uit en op 10mm f8 en op 70cm gefocust is het beeld scherp van 33 cm tot oneindig.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Wide angle

          Niemand geen ervaring met de bovenstaande objectieven???
          www.kdfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Wide angle

            Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
            Niemand geen ervaring met de bovenstaande objectieven???
            Geen ervaring met bovenstaande objectieven, maar ik hoor (en lees) veel dat velen twijfelen tussen de Canon 10-22 en de Sigma 10-20.
            Canon is een naam als een bom, maar Sigma heeft ook hele goede objectieven in zijn gamma.
            Ik denk dat velen twijfelen omwille van de prijs, niet om de lichtsterkte of de 2mm meer.
            Beide objectieven ontlopen elkaar nauwelijks in prestaties.

            Grtz, RF
            Last edited by Red Falcon; 27 april 2009, 23:57. Reden: objectieven
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Wide angle

              Na het lezen van bijgevoegde review van Ken Rockwell heb ik dit objectief aangeschaft. Ik kan niet vergelijken met enig ander wide angel objectief, maar ik ben zeer tevreden over deze Tokina, die niet alleen zeer scherpe beelden levert, maar ook door zijn constructie zeer degelijk aanvoelt.

              Nikon D90 / Nikon AF-S VR 70-300 4,5-5,6 G ED / Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G ED IF AF-S VR DX / Nikon 50mm 1.8 / Nikon 35mm 1.8 / Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X / Manfrotto 190XB / Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: Wide angle

                Ik heb zelf de Canon 10-22. Nog niet uitgeprobeerd op mijn nieuwe 50D, maar dit is een voorbeeldje, op 10mm genomen met de 350D. De EXIF-waarden zitten nog in de foto.

                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Wide angle

                  Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
                  Ik had de Sigma eruit gelaten door zijn f5.6 op 20mm
                  Ik heb de 12-24 op FF, en op die lens stoort de 5.6 me helemaal niet. Spelen met beperkte scherptediepte is niet echt aan de orde in supergroothoek.
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wide angle

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                    Ik heb de 12-24 op FF, en op die lens stoort de 5.6 me helemaal niet. Spelen met beperkte scherptediepte is niet echt aan de orde in supergroothoek.
                    er is sowieso een pak meer scherptediepte op zulke UWA lenzen, dus dan heb je nog vrij veel scherptediepte op grote diafragma's. Een hele mooie reden dus om nuttig gebruik te maken van die lichtsterkte. Niet iedereen die een UWA koopt fotografeert landschappen op statief waarbij lichtsterkte compleet onbelangrijk is...
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wide angle

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Voor bewegingsonscherpte maakt het niet zoveel uit en op 10mm f8 en op 70cm gefocust is het beeld scherp van 33 cm tot oneindig.
                      Natuurlijk
                      Al dansend zeker...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      er is sowieso een pak meer scherptediepte op zulke UWA lenzen, dus dan heb je nog vrij veel scherptediepte op grote diafragma's. Een hele mooie reden dus om nuttig gebruik te maken van die lichtsterkte. Niet iedereen die een UWA koopt fotografeert landschappen op statief waarbij lichtsterkte compleet onbelangrijk is...
                      Een beetje saaie data:
                      Het verschil op 16mm tussen 5.6 en 2.8 is maar 2 stops. De vuistregel om de langste sluitertijd 1/brandpuntsafstand geeft 1/16de. Alleen in het halfdonker kom je daaraan. Hyperfocaal respectievelijk 1.5m en 3m. Het wordt dus een kunst om iets onscherp te krijgen.
                      Last edited by Koen Bé; 29 april 2009, 13:01.
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wide angle

                        ik doe het met een tokina 12-24 op een 350d en heb nog geen moment spijt van de aankoop.
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wide angle

                          oeps dubbel
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wide angle

                            Ik heb zelf de canon 10-22 mm op een 40d. Ik ben uiterst tevreden.
                            Canon 7D, Canon 40D, EFS17-85 mm f4-5.6 IS USM ; EF70-200 mm f2.8L IS USM ; EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ; Speedlite 580 EX II

                            Comment

                            Working...
                            X