Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro fotografie

    Hey,

    ik ben nieuw op dit forum en ben al een klein jaartje bezig met fotografie.
    Ik heb een canon eos 50D. Ik zou graag mooie macro foto's willen schieten maar die bij zéér kleine onderwerpen ook nog goed kan scherp stellen.
    Mijn budget is ook niet heel groot dus ik wil een lens vor een zacht prijsje. (rond 500euro)

    Alvast bedankt

    VinceZStyle
    Last edited by VinceZStyle; 25 april 2009, 20:30.

  • #2
    Re: Macro fotografie

    hoi

    de 100 2.8 macro lens vind ik heel goed ,usm stelt heel snel scherp
    +- 502€ bij konijnenberg

    of de sigma 105 ,wel iets trager in scherpstellen ,maar kwa beeld gelijkaardig aan canon
    405€ bij konijn

    veel plezier met je ontdekking naar macro

    groeten
    danny
    Last edited by danny24; 25 april 2009, 20:49.

    Comment


    • #3
      Re: Macro fotografie

      De tamron 90mm heeft ook prima recensies.
      beneden de 400 euri ook nog
      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

      Comment


      • #4
        Re: Macro fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door VinceZStyle Bekijk bericht
        Hey,

        ik ben nieuw op dit forum en ben al een klein jaartje bezig met fotografie.
        Ik heb een canon eos 50D. Ik zou graag mooie macro foto's willen schieten maar die bij zéér kleine onderwerpen ook nog goed kan scherp stellen.
        Mijn budget is ook niet heel groot dus ik wil een lens vor een zacht prijsje. (rond 500euro)

        Alvast bedankt

        VinceZStyle
        Veel zeer goede macro-lenzen kosten nieuw ongeveer 500 euro: de Tamron 90mm, Sigma 150mm, Sigma 105mm, Canon 100mm, ... dus dat zit al snor.

        Welke brandpuntsafstand je best neemt, hangt af van de onderwerpen die je wil gaan fotograferen: langere brandpuntsafstanden maken dat de werkafstand groter wordt, kortere brandpuntsafstanden hebben als voordeel dat om uit de hand te werken de sluitertijden minder snel mogen.

        Uit de hand werken is echter over het algemeen niet aan te raden voor macro-fotografie, wegens de wel zeer beperkte scherptediepte. Een goed statief is dus eigenlijk ook wel een must-have.

        Goed scherpstellen op kleine voorwerpen, daar zijn echte macro-lenzen speciaal voor gemaakt. Je gaat wel moeten wennen aan manueel scherpstellen. In het macro-gebied heeft de autofocus het al wel eens lastig en is manueel scherpstellen gewoonweg noodzakelijk om de scherpte juist daar te krijgen waar je het wil ... en geen 0,5mm meer naar voor of naar achter.
        blog

        Comment


        • #5
          Re: Macro fotografie

          Als ik canon had kwam die mpe65 er
          (na een 105 of 150mm macro wel te verstaan)
          Maarja nikon heeft dit nie echt.
          (let op!!: dit is GEEN starterslens, je gaat je haar uittrekken, lol)


          mvg
          glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: Macro fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door VinceZStyle Bekijk bericht
            Hey,

            ik ben nieuw op dit forum en ben al een klein jaartje bezig met fotografie.
            Ik heb een canon eos 50D. Ik zou graag mooie macro foto's willen schieten maar die bij zéér kleine onderwerpen ook nog goed kan scherp stellen.
            Mijn budget is ook niet heel groot dus ik wil een lens vor een zacht prijsje. (rond 500euro)

            Alvast bedankt

            VinceZStyle
            Ik ben vrij recent van de 350D naar de 50D gegaan.
            Mijn vrouw is geïnteresseerd in macro's, en is begonnen met haar Pana FZ18 (een bridge) uit te rusten met een stel Raynox-voorzetlenzen. Daarnaast gebruikte zij een tweedehandse G5, eveneens met voorzetlenzen, van Hoya ditmaal. De resultaten waren niet slecht, maar toch... Macrofotografie is toch wel een hele lijdensweg eer je betere resultaten begint te krijgen.

            Recent hebben we de 350D, die daar toch maar lag te liggen, voorzien van de EF 100mm f/2.8 macro. Ook daarmee moet je leren werken (en -in tegenstelling tot haar Pana en G5- heeft de 350D geen LiveView!), maar stilaan beginnen haar resultaten beter te worden. De 100mm f/2.8 macro is een scherpe lens, maar weet dat bij macrofotografie zeer kleine afwijkingen zeer grote gevolgen hebben! Ook de scherptediepte is zo beperkt, en vaak ligt de scherpte dan ook fout. Dus opnieuw, en proberen maar, maar zoals ik zeg: stilaan begint het te lukken!
            We hebben de 100mm nog niet uitgeprobeerd op mijn 50D (die wel LiveView heeft, dat ik nog niet gebruikt heb!): daar ben ikzelf teveel mee aan de slag!
            Good luck!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X