Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime voor de Canon 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime voor de Canon 50D

    Hallo,


    Ik heb nu reeds 6 maanden de Canon EOS 50D en ben heel tevreden wat de body betreft! Maar ik zit met de 17-85mm lens maar daar ben ik heel wat minder tevreden van! Vroeger op de 350D was dit een prachtige lens! Maar nu op de 50D zit ik soms met enorme vervormingen in de hoeken (vignetting), en ook kwa belichting zit ik met vignetting. Ik ben dus van plan iets anders aan te schaffen. Nu dacht ik aan een prime! Die zijn redelijk betaalbaar, goede lichtgevoeligheid, en vooral, heb ik gehoord althans, ze zijn echt scherp!

    Nu weet ik niet welke prime ik het beste kan kopen. Ik zou de prime vooral (uitsluitend eigenlijk) gebruiken voor weerfotografie, bliksemfotografie, en landschapfotografie. Ik had gedacht aan volgende lenzen: (Prijzen van digicamshop.be)

    - Canon EF 28mm f/2,8 €172
    - Canon EF 35mm f/2,0 €253
    - Canon EF 24mm f/2,8 €319

    Iemand ervaringen met deze lenzen? (Liefst in combinatie met 50D) Zou de 28mm goed zijn, of toch maar beter meer betalen voor de 24mm? Wat voor mij belangrijk is:

    - Zo weinig mogelijk vervorming & vignetting
    - Haarscherpe foto's (Zonder bvb paarse randen rond bomen of andere lichte delen)
    - Lichtgevoelig (maar das zeker geen probleem)

    Of misschien heeft Sigma ofzo wel goeie primes die nog beter zijn? Laat aub iets weten en alvast bedankt!


    Groetjes,
    Bart De Bruyn
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

  • #2
    Re: Prime voor de Canon 50D

    Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
    Hallo,


    Ik heb nu reeds 6 maanden de Canon EOS 50D en ben heel tevreden wat de body betreft! Maar ik zit met de 17-85mm lens maar daar ben ik heel wat minder tevreden van! Vroeger op de 350D was dit een prachtige lens! Maar nu op de 50D zit ik soms met enorme vervormingen in de hoeken (vignetting), en ook kwa belichting zit ik met vignetting. Ik ben dus van plan iets anders aan te schaffen. Nu dacht ik aan een prime! Die zijn redelijk betaalbaar, goede lichtgevoeligheid, en vooral, heb ik gehoord althans, ze zijn echt scherp!

    Nu weet ik niet welke prime ik het beste kan kopen. Ik zou de prime vooral (uitsluitend eigenlijk) gebruiken voor weerfotografie, bliksemfotografie, en landschapfotografie. Ik had gedacht aan volgende lenzen: (Prijzen van digicamshop.be)

    - Canon EF 28mm f/2,8 €172
    - Canon EF 35mm f/2,0 €253
    - Canon EF 24mm f/2,8 €319

    Iemand ervaringen met deze lenzen? (Liefst in combinatie met 50D) Zou de 28mm goed zijn, of toch maar beter meer betalen voor de 24mm? Wat voor mij belangrijk is:

    - Zo weinig mogelijk vervorming & vignetting
    - Haarscherpe foto's (Zonder bvb paarse randen rond bomen of andere lichte delen)
    - Lichtgevoelig (maar das zeker geen probleem)

    Of misschien heeft Sigma ofzo wel goeie primes die nog beter zijn? Laat aub iets weten en alvast bedankt!


    Groetjes,
    Bart De Bruyn
    Raar verhaal, een lens op en 350D is toch identiek op de 50D dacht ik?
    Je ken wel iets andere beelden krijgen, maar vervorming en vignetting zullen gelijk zijn.
    Overigens, met de 50D kan je de vignettering zelfs al in de camera laten corrigeren, de vervorming kan je in DPP corrigeren. (ook je paarse randjes werk je daar eenvoudig weg)
    Scherpte en kleur kan wel cameraafhankelijk zijn, maar zal eerder beter zijn op de 50D, en veel meer afhangen van de settings en de nabewerking.
    Primes zijn meestal beter, al is er een domein waar Canon achterop hinkt, dat zijn de betaalbare breedhoek primelenzen.
    Volgens mij: Raw fotograferen en de correcties die jij wil, doen in DPP, kost je niks, en ja gaat versteld staan!!

    Comment


    • #3
      Re: Prime voor de Canon 50D

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Raar verhaal, een lens op en 350D is toch identiek op de 50D dacht ik?
      Je ken wel iets andere beelden krijgen, maar vervorming en vignetting zullen gelijk zijn.
      Overigens, met de 50D kan je de vignettering zelfs al in de camera laten corrigeren, de vervorming kan je in DPP corrigeren. (ook je paarse randjes werk je daar eenvoudig weg)
      Scherpte en kleur kan wel cameraafhankelijk zijn, maar zal eerder beter zijn op de 50D, en veel meer afhangen van de settings en de nabewerking.
      Primes zijn meestal beter, al is er een domein waar Canon achterop hinkt, dat zijn de betaalbare breedhoek primelenzen.
      Volgens mij: Raw fotograferen en de correcties die jij wil, doen in DPP, kost je niks, en ja gaat versteld staan!!
      Daar lijkt het anders niet op. De camera corrigeert inderdaad een beetje vignettering, maar de vervorming zelf niet. En kheb geen zijn om bij elke foto met een bepaalde software altijd te gaan corrigeren, een foto moet origineel al in orde zijn. Maar heb geen idee of een prime mij vooruitgang zal bieden.
      www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: Prime voor de Canon 50D

        Hangt weer een beetje vanaf hoeveel je wil besteden aan een prime.
        Wil je beste kwaliteit, ga dan voor de Canon EF 35mm F 1.4 L USM = €1.301
        Ben je tevreden met (veel) minder kwaliteit ook geen USM, ga dan voor de Canon EF 35mm F 2.0 = € 254,20
        Maar wellicht kan je ook dit, Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM = € 711,76 eens nader bekijken.
        Weet het, het is een zoom objectief en geen prime, maar wat voor een zoom
        Zelf heb ik dit objectief op mijn 350D gebruikt en het is werkelijk een droom van een objectief.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Prime voor de Canon 50D

          Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
          - Lichtgevoelig (maar das zeker geen probleem
          Ik zou geen lichtgevoelige lens willen hebben........
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Prime voor de Canon 50D

            Dat is juist 1 van de grote voordelen en redenen waarom primes worden gebruikt, dat is hun groter diafragma.

            Als ik van jou was, zou ik wat reviews lezen op het internet.
            Op the-digital-picture.com staan heel wat reviews en zijn hoog gewaardeerd.

            Of als je een degelijke walk around wilt 17-55 2.8 IS. Dit is de ef-s-L-lens :-).
            -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

            Comment


            • #7
              Re: Prime voor de Canon 50D

              Een groot lensopening maakt een lens 'lichtsterk', maar niet lichtgevoelig.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Prime voor de Canon 50D

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Een groot lensopening maakt een lens 'lichtsterk', maar niet lichtgevoelig.
                JelleVerherstraeten denkt toch van wel.....
                Het is een oprukkende ziekte , veroorzaakt door al die huisvrouwen die met de aankoop van een reflex ook allerlei nieuwe termen te verwerken krijgen.
                Dat lukt niet altijd goed.
                Helaas nemen andere beginners het dan vaudtiev over.

                Comment


                • #9
                  Re: Prime voor de Canon 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  JelleVerherstraeten denkt toch van wel.....
                  Het is een oprukkende ziekte , veroorzaakt door al die huisvrouwen die met de aankoop van een reflex ook allerlei nieuwe termen te verwerken krijgen.
                  Dat lukt niet altijd goed.
                  Helaas nemen andere beginners het dan vaudtiev over.
                  Ik bedoelde lichtsterk, en ik ben geen beginner...

                  Dit is trouwens ook niet waar het topic over ging over wat het nu is, lichtsterk of lichtgevoelig


                  @ JelleVerherstraeten: Thx voor de tip! staan vooral veel reacties op over mensen die ze haarscherp vinden, iemand die foto's van hem/haar ervan kan posten?
                  www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime voor de Canon 50D

                    de Sigma 30mm F1.4 is ook zeer sterk. Komt bijna overeen met de L maar slechts voor een fractie van de prijs.
                    Echter denk ik niet dat 30mm op een crop camera voldoende breed is om landschappen en van die zaken te doen.
                    Ik stel dan voor dat je best een 14-40L koopt. Landschap, weer, bliksem foto's neem je toch rond F11 dus een prime heb je voor zijn lichtgevoeligheid niet nodig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prime voor de Canon 50D

                      Ik denk dat Nederlanders hier aan de kop staan wat betreft postings die niks bijdragen aan de vraag van de TS

                      Om te antwoorden op de vraag van de TS , een Sigma 30 f1.4 is een heel mooi lensje voor een faire prijs, als het iets meer mag kosten is een 24L of 35L gewoonweg top op alle vlakken
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prime voor de Canon 50D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                        Ik bedoelde lichtsterk, en ik ben geen beginner...

                        Dit is trouwens ook niet waar het topic over ging over wat het nu is, lichtsterk of lichtgevoelig


                        @ JelleVerherstraeten: Thx voor de tip! staan vooral veel reacties op over mensen die ze haarscherp vinden, iemand die foto's van hem/haar ervan kan posten?
                        Een paar prachtige onweer foto's in miami op je site, mooi !
                        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prime voor de Canon 50D

                          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Ik denk dat Nederlanders hier aan de kop staan wat betreft postings die niks bijdragen aan de vraag van de TS

                          Dat lijkt maar zo.
                          Als er niemand eens aan de bel trekt bij taalverloedering wordt het gauw een zootje en is het einde forum.

                          Of wil je dat ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prime voor de Canon 50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Dat lijkt maar zo.
                            Als er niemand eens aan de bel trekt bij taalverloedering wordt het gauw een zootje en is het einde forum.

                            Of wil je dat ?
                            Lichtgevoelig ipv lichtsterk... Ja ik zie het einde van BD ook!
                            www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prime voor de Canon 50D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                              @ JelleVerherstraeten: Thx voor de tip! staan vooral veel reacties op over mensen die ze haarscherp vinden, iemand die foto's van hem/haar ervan kan posten?
                              Bedoel je de EF-S 17-55 f/2.8? Die komt maar amper van mijn 50D af. Toevallig post ik vandaag enkele foto's genomen tijdens de Algemene Vergadering/Shooting Day van BD gisteren, 25 april 2009. Je vindt ze HIER. Ik kan je wel verzekeren dat de combinatie, bovendien uitgerust met een grip, behoorlijk zwaar is!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X