Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BR-2A omkeerring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BR-2A omkeerring

    Een beetje aangestoken door de vele mooie macro's die de laatste tijd te zien zijn, ben ik me wat gaan verdiepen in de mogelijkheden om met low budget toch iets van macro te kunnen doen. Hierbij kwam ik uit op de BR-2A omkeerring, maar ik heb hierbij toch nog enkele vragen en bedenkingen.

    - Uiteindelijk zul je je lens omgekeerd gebruiken en zit je dus met een open gat. Is dit geen probleem naar stof toe en dergelijke?
    - Is het 'makkelijk' werkbaar, want ik las hier en daar toch wel dat het niet zo eenvoudig is.
    - Waar kun je die omkeerring nog vinden. Op de online shops a la konijnenberg, bastiaens, ... vind ik ze niet terug.
    - Zijn er andere betere goedkope alternatieven. Ik ben nu aan het sparen voor een externe flits, dus een macro-lens kan er echt nie af nu.

    Ik heb een Nikon D50 met 18-55 kitlens en de 50mm prime.
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: BR-2A omkeerring

    Nena,
    Je kunt een 50 mm ook omgekeerd op een andere lens plaatsen.
    Er zijn ook nog andere mogelijkheden:
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: BR-2A omkeerring

      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
      Een beetje aangestoken door de vele mooie macro's die de laatste tijd te zien zijn, ben ik me wat gaan verdiepen in de mogelijkheden om met low budget toch iets van macro te kunnen doen. Hierbij kwam ik uit op de BR-2A omkeerring, maar ik heb hierbij toch nog enkele vragen en bedenkingen.

      - Uiteindelijk zul je je lens omgekeerd gebruiken en zit je dus met een open gat. Is dit geen probleem naar stof toe en dergelijke?
      - Is het 'makkelijk' werkbaar, want ik las hier en daar toch wel dat het niet zo eenvoudig is.
      - Waar kun je die omkeerring nog vinden. Op de online shops a la konijnenberg, bastiaens, ... vind ik ze niet terug.
      - Zijn er andere betere goedkope alternatieven. Ik ben nu aan het sparen voor een externe flits, dus een macro-lens kan er echt nie af nu.

      Ik heb een Nikon D50 met 18-55 kitlens en de 50mm prime.
      je hebt geen open gat... enkel wijst de achterkant van de lens nu naarvoor...
      je moet manueel focussen... dus je camera naar voor of naar achter bewegen...
      't is zeker een goede manier... je mag mijn BR-2a ring altijd eens komen lenen... ik zie dat je van leuven bent...
      en de 50mm is daar perfect geschikt voor!

      voorbeeldje:

      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: BR-2A omkeerring

        Hoi,

        De BR-2A ring heb ik op ebay gekocht in een winkel in Hong Kong, met verzendingskosten inbegrepen heeft me dat 28 euro gekost.

        De ring zorgt voor sterke vergrotingen, zeker als je een groothoekobjectief gebruikt. Dit maakt scherpstellen bijzonder moeilijk, http://www.flickr.com/photos/gauthie...de/3505581572/ : hier zie je een spinnetje dat slechts één millimeter groot is. Ik heb minuten moeten zoeken vooraleer ik de spin in mijn zoeker vond. Scherpere voorbeelden zijn mogelijk, maar in dit geval kreeg ik de spin niet scherper, het was lichtjes aan het waaien en de spin ging steeds in en uit focus.

        Waar je wel op moet letten: je hebt een lens nodig met een diafragma ring, zodat je die manueel kan bedienen. De G-objectieven van Nikon (18-55 kitlens bv.) hebben geen diafragmaring en springen automatisch op de kleinste opening als ze omgekeerd op je toestel zitten. Daar kan je weinig mee aanvangen.

        Ook moet je zien dat de lens goed op de ring geschroefd is. Ik heb het al voorgehad dat ik aan de diafragma ring draai en dat de lens los komt: oppassen.

        Wat je ook moet weten is dat de lens slechts scherpstelt in een heel klein gebied, ongeveer 10 tot 20cm voor de lens (afhankelijk van welke lens je omdraait.) Je moet dus niet schrikken als je door de zoeker aanvankelijk totale onscherpte ziet. En je moet heel dicht bij je object gaan. een vlieg zal nooit blijven zitten, denk ik.

        groetjes Wouter

        Comment


        • #5
          Re: BR-2A omkeerring

          Omkeerring BR-2A (in de winkel rond de €25). Je kunt iets vergelijkbaars kopen bij Fotoshop Aalten, voor €12,50, helaas alleen een plastic ring i.p.v. een stevige metalen Nikon.

          De gemakkelijkste en goedkoopste manier om met dichtbij fotografie te beginnen is met de omkeerring. Mits je wel een bijpassend objectief hebt.

          De BR-2A is een adapter met aan een kant een 52 millimeter schroefdraad. Net als een filter draai je de omkeerring dan op een objectief met een 52 mm filter maat. Aan de andere kant heeft de BR-2A een Nikon F adapter, zodat het geheel dan omgekeerd op een Nikon reflex camera te plaatsen is. Door op de BR-2 A een BR-5 ring te plaatsen kunnen ook 62 millimeter filtermaat objectieven gebruikt worden.

          Het resultaat is dat je objectief dan achterstevoren op de camera zit. Je kunt dan macro foto’s nemen zonder het kwaliteitsverlies dat voorzetlenzen of tussen ringen en balgen geven.

          Er is minder kwaliteitsverlies dan bij een tussenring, omdat de omkeerring redelijk dun is er daardoor minder lucht tussen objectief en camera komt, dan bij gebruik van een tussenring. Gebruik het objectief alleen als dit objectief op oneindig is ingesteld. Alle normale objectieven hebben de beste kwaliteit op oneindig.

          Het beste resultaat krijg je met AI(s) of AF(D) vaste brandpunt objectieven van 20 tot ongeveer 50-60 millimeter. Bij langere objectieven komt de zone waar de scherpte is te dicht bij de achterkant van het objectief. Met een 105 mm of langer kun je geen scherpte meer waarnemen. Met DX of G objectieven kun je geen diafragma instellen, deze zijn hiervoor eigenlijk onbruikbaar. (de truc hoe dat wel kan, staat verderop beschreven) Hoe kleiner de brandpuntsafstand, des te meer vergroting. Dus met een 28mm lens krijg je meer vergroting dan met een 50mm objectief.

          Gebruik geen zoom objectieven. Lensfouten van zoom objectieven worden versterkt.

          Het beste resultaat krijg je door het objectief op oneindig in te stellen. Op oneindig presteren alle objectieven, behalve de macro’s, op het best. Stel dan scherp door met de camera voor- of achteruit te gaan. Zo op een afstand van 1 tot 10 centimeter. Echt dichtbij werk dus. Zet het diafragma geheel open, om gemakkelijk te kunnen scherpstellen. Het scherpstel rondje in je zoeker blijft werken, maak daar gebruik van. Als je tevreden bent met het beeld en de uitsnede, zet dan het diafragma op 5,6 of 8.

          De belichting automatiek van je camera werkt niet. Maar de lichtmeter in de zoeker van je camera werkt wel. Zet de camera daarvoor op M. Je kunt de belichting aanpassen middels het diafragma of met de sluitertijd. Daarna is de belichting van de opname nog te controleren middels de monitor van je digitale reflex. Schakel de grafiek in voor het beste resultaat.

          Zelf gebruik ik het liefst de oude manuele 20 millimeter f4,0, AI, die heeft de 52 mm filtermaat en is in het normale gebruik vrijwel ongevoelig voor verstrooiing door invallend- of tegen-licht.

          Nikon was de eerste fabrikant die het objectief aan de achterkant ging coaten. Daardoor is het gebruik achterstevoren geen probleem.

          Nikon heeft twee omkeerringen gemaakt: de oude BR-2 voor gebruik op alle camera's gebouwd tussen 1959 en 1977. De huidige BR-2 A is er voor alle latere camera's.

          Op het omgekeerde objectief kun je nog een BR-4 (niet voor AF objectieven) of BR-6 zetten, middels een dubbele draadontspanner is dan semi-automatisch het diafragma te bedienen. Door middel van een BR-3 ring kun je op het omgekeerde objectief weer een 52mm filter en zonnekap plaatsen.

          Met een 20mm heb ik een werkafstand van ongeveer 5 cm en heb ik een heel sterke vergrotingsfactor. Met een 50mm heb ik een werkafstand van ruim 10 cm en haal een vergrotingsfactor van ongeveer 1:1. Met een 85mm heb ik een werkafstand van ongeveer 20cm en heb een vergrotingsfactor van ongeveer 1:2. Dat noem je dan niet echt macro meer.

          Een 35-105 zoomobjectief haalt een bereik tussen 1:1,5 en bijna 1:3, op zich aardig, maar het resultaat heeft vanwege het zoom-objectief niet veel kwaliteit.

          20 mm reproductie verhouding 3,4x
          24 mm reproductie verhouding 2,5x
          28 mm reproductie verhouding 2,0x
          35 mm reproductie verhouding 1,4x
          50 mm reproductie verhouding 1,0x
          El Nikkor 63 mm f/2.8 N reproductie verhouding 4x,
          Met een omgekeerde Micro Nikkor 60 mm f/2.8 AF(D) zou je kunnen werken maar je verliest wel kwaliteit.

          Een omkeerring is ook zelf te maken. Maak met een zeven-gaten-boor een gat in camera dop BF-1a. Lijm daar vervolgens een filter op. Dan kun je daar weer een objectief met die filtermaat opzetten. Koop hiervoor dan geen originele Nikon spullen want dan kost het meer dan de aanschaf van de BR-2a ring zelf. Er zijn ook BR-2A namaak ringen. Veelal van kunststof gemaakt. Niet de kwaliteit die je van Nikon verwacht.

          Voordelen: eenvoudig, een omkeerring is zeer goedkoop, hoge kwaliteit. Nadelen: beperkt in gebruik, alleen manueel te gebruiken.

          Voorbeelden van vergrotingsfactor en bruikbare objectieven:


          Zo, nu hoef je der rest van de macro publicatie op m'n website niet meer te lezen.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: BR-2A omkeerring

            Ik heb die van Fotoshop Aalten gehad en die is ook van metaal, maar mat zwart gespoten.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: BR-2A omkeerring

              Hans, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zal dit zeker nalezen als ik het eens uitprobeer.
              d_oracle, je hebt PM.
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: BR-2A omkeerring

                Als je op fotokonijnenberg kijkt en dan zoekt op: Nikon BR-2A zul het wel vinden.

                MVG, jorn

                Comment

                Working...
                X