Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dx lenzen en hun getallen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dx lenzen en hun getallen?

    Naar aanleiding van een discussie en een weddenschap even de volgende vraag:
    Stel, je hebt een 50 mm DX lens en een 50 mm FF lens. Je zet die op een camera met een DX sensor, dus een D90 of D300. Heb je dan hetzelfde beeld? En is dat het beeld dat je normaal met een 75mm op een FF body hebt?
    Dezelfde vergelijking misschien? Een 10-20 mm DX zoom wordt op een DX camera
    een 15-30mm of is het werkelijk een 10-20mm?
    Moet je dus alle lenzen maal factor 1,5 doen of enkel de niet DX lenzen?

    Warre

  • #2
    Re: dx lenzen en hun getallen?

    als ik het goe voor het blijft DE lens op dx en ff altijd 50mm maar een dx sensor is kleiner dan ff waardoor de cropfactor ontstaat!

    ff of dx lens zijn op een ff altijd 50mm;

    en bij deze zullen ook beide lenzen op een dx ook allebij onderhevig zijn aan de cropfactor.


    op beide sensoren onstaat hetzelfde beeld, allen geeft een dx-lens op ff camera een kleiner aantal mp ter beschikking (5.1 tov 12 op d700)
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: dx lenzen en hun getallen?

      Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
      Naar aanleiding van een discussie en een weddenschap even de volgende vraag:
      Stel, je hebt een 50 mm DX lens en een 50 mm FF lens. Je zet die op een camera met een DX sensor, dus een D90 of D300. Heb je dan hetzelfde beeld? ....
      Ja

      Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
      ... En is dat het beeld dat je normaal met een 75mm op een FF body hebt?...
      Ja (beeldhoek zal dezelfde zijn .... dus wat je ziet op de foto)

      Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
      ...Dezelfde vergelijking misschien? Een 10-20 mm DX zoom wordt op een DX camera een 15-30mm ....
      Ja en NEE beeldhoek (dus wat je ziet op je foto) zal ongeveer hetzelfde zijn

      Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
      .....is het werkelijk een 10-20mm? ...
      Ja het blijft een 10-20mm

      Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
      ...Moet je dus alle lenzen maal factor 1,5 doen...
      Om je beeldhoek (wat je ziet op je foto) te bepalen ja.

      Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
      of enkel de niet DX lenzen?

      Warre
      Neen alle lenzen. (als je wilt vergelijken met een FF).

      Bij een compact moet je zelfs veel meer vermenigvuldigen ...
      Neem nu de Panasonic LX3 die heeft een lens van 5,1 tot 12,8mm maar heeft ongeveer dezelfde beeldhoek als een 24mm - 60mm op een FF. (Hier moet je met ongeveer 4,7 vermenigvuldigen).

      Comment


      • #4
        Re: dx lenzen en hun getallen?

        als ik me niet vergis, blijft 50mm inderdaad 50mm, maar op een DX camera gedraagt de lens zich als 75 mm op een 1,5 cropcamera.
        Volgens mij heb je niet hetzelfde beeld. Een 50mm op FF is 50mm, deze lens op een DX is te vergelijken met 75mm op FF.

        Of zit ik er nu helemaal naast?


        groeten
        http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

        Comment


        • #5
          Re: dx lenzen en hun getallen?

          Pak een 10x15 foto en een schaar, knip van de foto een rand 1,5 cm of zo en dan zie je het effect van een cropcamera. Dit is wat er gebeurd in de camera en verder niks.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: dx lenzen en hun getallen?

            Maar een 50mm dx lens geeft op een FF camera dan weer niet hetzelfde beeld als een 50mm ff lens.

            Comment


            • #7
              Re: dx lenzen en hun getallen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
              Maar een 50mm dx lens geeft op een FF camera dan weer niet hetzelfde beeld als een 50mm ff lens.
              KAN op een FF camera eventueel wel hetzelfde beeld geven, maar meestal ontbreken er stukken in de periferie of zitten daar vervormingen. De beeldkwaliteit is enkel gegarandeerd op het centrale ('dx') gedeelte van de FF sensor.
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: dx lenzen en hun getallen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                Maar een 50mm dx lens geeft op een FF camera dan weer niet hetzelfde beeld als een 50mm ff lens.
                het gebruikte gedeelte geeft exact hetzelfde beeld.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: dx lenzen en hun getallen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Pak een 10x15 foto en een schaar, knip van de foto een rand 1,5 cm of zo en dan zie je het effect van een cropcamera. Dit is wat er gebeurd in de camera en verder niks.
                  Prachtige uitleg
                  Nu ben ik mee waarom je die dekselse pixels verliest als je een DX lens op een FF zet, hij belicht maar een binnenste zone van de sensor en laat de randen onbelicht?

                  Glenn
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: dx lenzen en hun getallen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door warretravel Bekijk bericht
                    Naar aanleiding van een discussie en een weddenschap even de volgende vraag:
                    Stel, je hebt een 50 mm DX lens en een 50 mm FF lens. Je zet die op een camera met een DX sensor, dus een D90 of D300. Heb je dan hetzelfde beeld? En is dat het beeld dat je normaal met een 75mm op een FF body hebt?
                    Dezelfde vergelijking misschien? Een 10-20 mm DX zoom wordt op een DX camera
                    een 15-30mm of is het werkelijk een 10-20mm?
                    Moet je dus alle lenzen maal factor 1,5 doen of enkel de niet DX lenzen?

                    Warre
                    Klassieker onder de cropfactor vragen.

                    Antwoord:
                    De cropfactor is een eigenschap van een camera body.

                    Alle verdere oeverloze gezeur overbodig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: dx lenzen en hun getallen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                      Prachtige uitleg
                      Nu ben ik mee waarom je die dekselse pixels verliest als je een DX lens op een FF zet, hij belicht maar een binnenste zone van de sensor en laat de randen onbelicht?
                      Zo sterk is het niet, wel is er sterke lichtafval naar de hoeken toe.

                      Comment

                      Working...
                      X