Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'perfecte' lens portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'perfecte' lens portretfotografie

    Hello allen,

    Ik ben nieuw in zowel het forum als in de fotografie.
    Ik ben net begonnen met een cursus digit fotografie en heb me een 2de hands canon eos350d aangeschaft.
    De bedoeling is om me op portretfotografie toe te leggen en ik zoek een 'perfecte' lens en ben bereid om +/- € 1000 neer te leggen.
    Is mssch veel maar het is de bedoeling om een duurzame lens te kopen die ik evt later ( bij aanschaf andere body ) ook kan gebruiken & waarvan ik na jaren kan zeggen "...dat ik er geen spijt van heb ".
    Ik heb gezien dat de CANON EF 35 1.4L een goede lens zou zijn; kunnen jullie dat beamen ?

    Alvast bedankt en groetjes !

    Frédéric

  • #2
    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

    Dat is zeker en vast geen slechte lens, maar als je u wil toeleggen op portretfotografie zou ik toch zorgen voor iets meer dan 35mm... Eerder eens uitkijken naar de 85mm L f1.2 misschien?

    Comment


    • #3
      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

      Niet meer vervorming met de 85mm ?

      Comment


      • #4
        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
        Dat is zeker en vast geen slechte lens, maar als je u wil toeleggen op portretfotografie zou ik toch zorgen voor iets meer dan 35mm... Eerder eens uitkijken naar de 85mm L f1.2 misschien?
        ... inderdaad bij de 35mm ga je teveel vervorming krijgen wanneer je dichtbij komt.
        De 85mm L f1.2 is een prachtige lens maar dan ga je er niet komen met je 1000€, momenteel staat ze 1855€, om ze in combinatie met een 350d te gebruiken is ze misschien ook wat overkill. Een zeer goed alternatief is de 85mm 1.8 USM die heb je voor 355€ en is een zeer scherpe degelijke lens.
        Canon-fan
        www.photographypace.be
        blog

        Comment


        • #5
          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Renault4 Bekijk bericht
          Niet meer vervorming met de 85mm ?
          hoe groter de brandpuntsafstand - hoe kleiner de vervorming.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

            Zopas nog op die vraag geantwoord HIER. De aanbevolen 85mm f/1.2 is een dijk van een lens (mar die kost ook stukken van mensen). De f/1.8 waarover ik beschik is zeker een geschikte lens voor jouw (portret)doeleinden.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

              en de 50mm ? is dit een alternatief ?
              De prijs van de 85mm is idd nogal ahum...hoog

              Comment


              • #8
                Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                Ik ben begonnen met de 50mm f/1.8, ook gekend als de "fantastic plastic" (of "plastic fantastic"). Zou eigenlijk in geen enkele (beginners) fototas mogen ontbreken. Misschien niet zo scherp op f/1.8, maar een uitstekende lens als je het diafragma iets dichtknijpt. Ik vind wel dat je wat dicht op je onderwerp zit, terwijl je bij de 85mm wat meer afstand kunt nemen. Let wel: ik werk met een cropcamera (eerst de 350D, nu de 50D), dus je moet met 1.6 vermenigvuldigen.
                Er is ook een betaalbare (?) 50mm f/1.4 als ik me niet vergis.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                  Ok, in elk geval bedankt allen !!
                  Ik denk er nog eens over !

                  Gr,

                  Fred

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                    De 85 mm F1,2 is de lens die je nodig hebt !
                    kijk uit naar een tweedehands exemplaar !

                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                      Hoe perfect moet die lens zijn?

                      Een 85mm f1,8 is heel erg goed, de f1,2 versie zal wel beter zijn, maar dat verschil zal je lang niet op elke foto kunnen zien.

                      Wil je echt de beste, dan zal je voor de 85mm f1,2 L moeten kiezen, maar wil je een heel goed en betaalbaar alternatief voor "de beste", koop dan gerust de 85mm f1,8 (of een 50mm f1,4). Ik heb zelf ook heel lang gewacht om die 85mm f1,8 te kopen, dat had ik al veel eerder moeten doen.

                      Let er wel op dat een 85mm vooral bruikbaar is voor portret, als je het model helemaal op de foto wil krijgen dan heb je met die lens wel een heel grote studio nodig (het is al een redelijke tele op een 1,6x crop-camera).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                        Ik heb de 85 mm 1.8 en 1.2.

                        Heb ze qua scherpte getest op een mark II met een US airforce test chart. (Tripod,MLU...)
                        Op 1.8 moet ik een vergrootglas erbij halen om een eventueel verschil te zien.

                        De 1.2 vertoont daar bovendien heel wat CA ! (De prijs van de lichtsterkte).

                        Wie claimt dat de 1.8 niet goed genoeg is, moet volgens mij een hele straffe zijn.

                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                          hoe groter de brandpuntsafstand - hoe kleiner de vervorming.
                          Hoe groter de afstand onderwerp-camera hoe kleiner de vervorming... lange brandpuntsafstanden hebben zowiezo een relatief lange minimum scherpstelafstand dus zal je niet vlug vervorming krijgen.
                          Als je met een 24mm of 50mm op dezelfde min. sherpstelafstand van een 70-200 blijft zal je evenmin vervorming hebben.

                          Daar Renault4 een 350d heeft is een 50mm toch ook goed voor portret? De 85f1.2 is momenteel bijna het dubbele van z'n budget van 1000,- tenzij model I tweedehands misschien.
                          Ik zou zeggen, kijk zeker es naar de 50mm f1.2, tweedehands te vinden voor ~1000,- , haarscherp, snelle AF, prachtig contrast en als ge op een afstand van 1m-1,5m blijft een ideale portretlens.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                            Ik heb de 85 mm 1.8 en 1.2.

                            Heb ze qua scherpte getest op een mark II met een US airforce test chart. (Tripod,MLU...)
                            Op 1.8 moet ik een vergrootglas erbij halen om een eventueel verschil te zien.

                            De 1.2 vertoont daar bovendien heel wat CA ! (De prijs van de lichtsterkte).

                            Wie claimt dat de 1.8 niet goed genoeg is, moet volgens mij een hele straffe zijn.

                            Dpaul.
                            tja, voor veel mensen is 'duurder' en 'L' per definitie beter, zonder na te denken over de achtergrond van een lens.

                            De 85 1.2 is gemaakt voor een heel specifiek doel. Heb je dat doel niet nodig, dan is de 1.8 even goed, een stuk lichter en handzamer, en heeeeeeeel veel goedkoper

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                              Portret kan ook perfect met 50mm 1.4 , zeker als de camera een dx is

                              Comment

                              Working...
                              X